آئودی e-tron GT با طراحی خیرهکننده معرفی شد؛ همزاد پورشه تایکان، رقیب تسلا مدل S

کمپانی آئودی از یک محصول جدید با نام e-tron GT پردهبرداری کرد. این خودرو که در حقیقت نسخه تولید انبوه کانسپتی به همین نام محسوب میشود، در کنار طراحی فوقالعاده زیبا از مشخصات تحسینبرانگیزی برخوردار بوده و آمده تا ضمن رقابتی درونخانوادگی با پورشه تایکان، بلکه تسلا مدل S را به چالش بکشد.
طراحی بیرونی چشمنواز
از لحاظ طراحی بیرونی آئودی e-tron GT تا حد بسیار زیادی به نسخه کانسپت وفادار باقی مانده و در نگاه نخست تفاوتی بین آن دو دیده نمیشود. این کوپه چهار درب آنقدر جذاب طراحی شده که به جرات میتوان آن را زیباترین ساخته آئودی و یکی از دلرباترین خودروهای حال حاضر دنیا دانست.


با آنکه شیب سقف e-tron GT زیاد احساس میشود، ولی آئودی میگوید این خودرو راحتی و فضای کافی را برای هر چهار سرنشین تضمین میکند. از شاخصترین ویژگیهای ظاهری آئودی e-tron GT باید به مواردی نظیر گرافیک خاص چراغهای جلو، چراغهای عقب سرتاسری، رینگهای ایرودینامیک بزرگ (20 اینچی استاندارد، 21 اینچی آپشنال)، فاصله محوری طویل و قرار گرفتن چرخها در چهار گوشه اتاق، گلگیرهای متورم و سقف قوسدار اشاره کرد.

طراحی داخلی مدرن و سازگار با محیط زیست
همانند سایر محصولات اخیر آئودی، در کابین این اتومبیل مسحورکننده نیز شاهد فضایی مدرن و پیشرفته هستیم. در بخش میانی داشبورد شکیل این خودرو یک نمایشگر لمسی 10.1 اینچی برای مدیریت سیستم اینفوتینمنت قرار دارد؛ طبق انتظار وظیفه ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده هم به یک نمایشگر دیجیتال 12.3 اینچی در پشت فرمان محول شده است.
در داخل کابین، مهندسان آئودی توجه ویژهای به بهرهگیری از مواد پایدار و استفاده بهینه از فضا داشتهاند. خریداران e-tron GT میتوانند خودروی خود را عاری از هر گونه چرم و با پوشش صندلی بازیافتی سفارش دهند.
ایرودینامیک پیشرفته
پیکره جذاب e-tron GT حاصل همکاری طراحان و مهندسان بخش ایرودینامیک آئودی است. این کوپه چهار نفره، با ضریب درگ 0.24 ایرودینامیکترین محصول تاریخ کمپانی به شمار میرود. برای دستیابی به این رکورد، ویژگیهایی مثل کانالهای مخصوص هدایت هوا، رینگهای ایرودینامیک، کف کاملا صاف، دیفیوزر عقب، اسپویلر عقب و سیستم تعلیق پیشرفته دست به دست هم دادهاند؛ آئودی ادعا میکند این ویژگیها با همکاری هم حدود 30 کیلومتر برد حرکتی خودرو را ارتقا میدهند.
در کنار ایرودینامیک، آئودی در زمینه ایروآکوستیک نیز وسواس فراوانی به خرج داده و عملکرد قسمتهای مختلف e-tron GT را ساعتها در تونل باد ارزیابی کرده تا میزان صداهای مزاحم در حدی مشابه با A7 – که از این نظر ایدهآل است – حفظ شود.
پیشرانه دو موتوره و گیربکس دو سرعته
الهه زیبایی ارباب حلقهها، ترکیبی از تجمل و رانندگی اسپرت بوده و در دو نسخه استاندارد (با پسوند کواترو) و RS راهی بازار خواهد شد. شاید بدانید در بین محصولات آئودی، مدلهای مزین به نشان RS از قدرت بیشتر و عملکرد بهتری نسبت به نسخههای استاندارد برخوردار هستند.

تمامی نسخههای مختلف این خودرو، از پیشرانهای دو موتوره و گیربکس دو سرعته سود میبرند. نسخه پایه از این کوپه چهار درب، قدرتی برابر با 469 اسب بخار و گشتاوری برابر با 630 نیوتن متر دارد. اما پیشرانه قویترین نسخه این خودرو یعنی RS e-tron GT قادر به تولید 590 اسب بخار قدرت و 830 نیوتن متر گشتاور است.
مثل کراساوور E-Tron، برای e-tron GT هم حالت تقویت لحظهای (overboost) تعریف شده است. در این حالت برای 2.5 ثانیه، قدرت پیشرانه دو نسخه به ترتیب به 522 و 637 اسب بخار افزایش پیدا میکند. ارباب حلقهها وعده داده، نسخه استاندارد e-tron GT صفر تا 60 مایل (96 کیلومتر) را در زمان 3.9 ثانیه محقق نموده و توانایی ثبت حداکثر سرعت 152 مایل (245 کیلومتر) در ساعت را دارا خواهد بود. این ارقام برای نسخه RS به ترتیب3.1 ثانیه و 155 مایل (255 کیلومتر) در ساعت اعلام شدهاند.

حتی در صورت تحقق این رکوردها در دنیای واقعی، باید گفت نماینده آئودی در هر دو نسخه قافیه را به پورشه تایکان و تسلا مدل S خواهد باخت. شاید بدانید قویترین نسخه تایکان یعنی توربو S شتابی 2.6 ثانیه دارد؛ نسخه Plaid از مدل S هم با شتاب زیر 2 ثانیهای خود اینک برای ابرخودروهای چند میلیون دلاری دردسرساز شده، چه برسد به e-tron GT RS!
البته نکته مثبت اینکه آئودی تاکید میکند e-tron GT به لطف سیستم مدیریت حرارت بهینه خود میتواند چند بار بیوقفه شتابگیری را تکرار کند؛ شاید این ویژگی کمی برایتان آشنا باشد، چرا که پیشتر پورشه هنگام معرفی تایکان، مانور زیادی روی آن داده بود!
پخش صدای مصنوعی برای تزریق هیجان
مهندسان آئودی زمان قابل توجهی را صرف ایجاد یک صدای اختصاصی برای e-tron GT کردهاند. این خودرو به آپشنی مجهز است که در صورت سفارش آن دو واحد کنترلی و یک آمپلیفایر به صندوق عقب اضافه میشود. این دو با همکاری اسپیکرهای داخلی و بیرونی صدای منحصر بفردی را برای سرنشینان و رهگذران پخش میکنند.
نوع صدای پخش شده تابعی است از چند فاکتور مختلف که مهمترین آنها عبارتند از سرعت دورانی موتورهای برقی، فشار پیشرانه و سرعت خودرو. البته ذکر این نکته ضروری است که راننده با کمک چند پروفایل موجود، میتواند نوع صدای پخش شده را انتخاب کند.

سیستم تعلیق و فرمان پیشرفته
در مراسم رونمایی، آئودی بر سیستم تعلیق و فرمان پیشرفته e-tron GT نیز تاکید داشت. در سیستم تعلیق دوبل جناغی این اتومبیل سبز به طور گسترده از اجزایی با جنس آلومینیوم استفاده شده و فرمان از نوع الکترومکانیکی است.
در نسخه RS، سیستم تعلیق تطبیقپذیر به صورت استاندارد موجود است، حال آنکه این ویژگی در نسخه کواترو به عنوان یک آپشن ارائه شده؛ بسته به شرایط و یا سلیقه راننده، با کمک تعلیق بادی سه کاناله و ضربهگیرهای الکترونیکی، میتوان ارتفاع خودرو یا سفتی و نرمی سیستم تعلیق را در درجههای مختلف تنظیم کرد.
برای رانندگی با جدیدترین محصول آئودی 4 حالت در نظر گرفته شده که عبارتند از راحت، بهینه، داینامیک و شخصی. با انتخاب هر یک از این حالتها رفتارهای سیستم تعلیق، موتورهای الکتریکی، گیربکس دو سرعته و قفل دیفرانسیل عقب تغییر پیدا میکند.

یکی از آپشنهای جالب e-tron GT که قبلا در سدان پرچمدار A8 و تایکان هم دیده شده، سیستم چهار چرخ فرمانپذیر است. این آپشن در سرعتهای پایین زاویه چرخهای محور عقب را در جهت مخالف چرخهای جلو تنظیم میکند تا شعاع گردش خودرو کاهش یابد؛ در سرعتهای بالاتر از 31 مایل (50 کیلومتر)، این آپشن زاویه چرخهای عقب را با زاویه چرخهای جلو همراستا میکند که نتیجه آن پایداری بیشتر در تغییر جهتها است.

باتری و مسافت قابل پیمایش
وظیفه تامین انرژی آئودی e-tron GT در هر دو نسخه را باتری لیتیوم یونی 93 کیلووات ساعتی بر عهده دارد. همانند تایکان، این خودرو نیز از سیستم 800 ولتی و حداکثر نرخ شارژ 270 کیلووات پشتیبانی میکند. با تکیه بر این تکنولوژی پیشرفته، در عرض 22.5 دقیقه میزان شارژ e-tron GT از 5 به 80 درصد میرسد؛ ضمن اینکه با تقریبا 5 دقیقه شارژ، انرژی لازم برای پیمایش 62.1 مایل (100 کیلومتر) مسافت در باتری ذخیره میشود.

آئودی پیشبینی میکند بر مبنای استاندارد آمریکایی EPA که همخوانی زیادی با شرایط روزمره دارد، شعاع حرکتی e-tron GT کواترو 238 مایل (383 کیلومتر) باشد. این رقم برای نسخه هیجانانگیزتر RS برابر با 232 مایل (373 کیلومتر) تخمین زده شده که اصلا قابل مقایسه با تسلا مدل S نیست.

نکته جالب اینکه e-tron GT به دو پورت شارژ (یکی روی گلگیر جلوی سمت راننده و دیگری روی گلگیر جلوی سمت مقابل) مجهز است. هر دوی این پورتها از شارژ AC پشتیبانی میکنند، اما پورت سمت شاگرد با تکنولوژی شارژ سریع سازگار است.

یک گرن توریسموی ایدهآل از نظر ابعاد
آئودی e-tron GT با 4.99 متر طول، 2.9 متر فاصله محوری، 1.96 متر عرض و 1.41 متر ارتفاع ابعادی مشابه با یک گرن توریسموی کلاسیک دارد. حجم صندوق عقب این خودرو 405 لیتر و حجم فضای خالی موجود در زیر کاپوت جلو 85 لیتر اعلام شده است. البته در نسخه RS با توجه به استاندارد بودن سیستم صوتی Bang & Olufsen و اشغال بخشی از فضای صندوق توسط اجزای آن، حجم قابل استفاده به 366 لیتر کاهش یافته است.
قیمت پایهای در حدود 100 هزار دلار
بر اساس برنامهریزیها فروش آئودی e-tron GT از تابستان پیش رو در ایالات متحده آغاز خواهد شد. تریم پایه از این اتومبیل برقی خوشاستیل که با عنوان quattro Premium Plus به فروش خواهد رسید، بدون احتساب مالیات، هزینه حمل و تحویل و البته مشوقهای مالیاتی حامل برچسب قیمتی 99,900 دلار خواهد بود. این رقم برای تریم quattro Prestige برابر با 107,100 و برای نسخه RS برابر با 139,900 دلار تعیین شده است.

گالری تصاویر نسخه استاندارد آئودی e-tron GT



























































گالری تصاویر نسخه RS آئودی e-tron GT





























