اخبار سهمیه بندی بنزین: جزییات جدید طرح مجلس برای سهمیه بنزین 15 لیتر به ازای هر نفر

در بامداد جمعه مورخ 24 آبان ماه سال 98 سرانجام قیمت جدید بنزین به شکل رسمی اعلام شد و قیمت بنزین معمولی از 1000 تومان به 1500 تومان افزایش یافت و سهمیه 60 لیتری ماهانه در اختیار دارندگان کارت سوخت قرار گرفت. قیمت بنزین آزاد پس از اتمام سهمیه، 3000 تومان محاسبه می شود. بنزین سوپر نیز تنها با نرخ 3500 تومان عرضه می شود و خبری از سهمیه برای آن نیست.
در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار پیرامون سهمیه بندی بنزین براساس هر نفر در سال 99
- کاهش سهمیه بنزین معلولان تکذیب شد – آذر 99
- خروج طرح هر ایرانی ۲۰ لیتر بنزین از دستور کار – آذر 99
- طرح جدید برای سهمیه بندی بنزین – آذر 99
- راهنمای تصویری جلوگیری از کم شدن سهمیه سوخت بعد از مراجعه به پمپ بنزین – آذر 99
- علت کم شدن سهمیه بنزین از کارت سوخت چیست؟ – مهر 99
- افزایش نرخ بنزین در طرح اصلاحی مجلس، تکذیب شد- مهر 99
- طرح نمایندگان مجلس برای افزایش قیمت بنزین آزاد و تعیین سهمیه 30 لیتری – مهر 99
جزئیات جدید طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو – اسفند 99 [به روز رسانی]
طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوار های فاقد خودرو، قرار است ظرف چند روز آینده به عنوان پیشنهاد از سوی جمعی از نمایندگان در لایحه بودجه سال 1400 کشور مورد بحث و بررسی در صحن مجلس قرار گیرد.
یکی از محورهای این طرح افزایش عدالت در برخورداری از یارانه بنزین برای همه مردم ایران و نه فقط خانواده هایی که خودرو دارند، مطرح شده است. بر اساس آمار چندین هزار نفر برای ده ها خودروی اضافه خود سهمیه میگیرند ولی نیمی از خانوارها از جمله طبقات ضعیف تحت پوشش امداد و بهزیستی هیچ بهرهای از یارانه بنزین نمیبرند.
از سوی دیگر ایجاد بازار انرژی، تبادل بنزین و کاهش نقش تصدیگری دولت در قیمت گذاری از جمله محورهای دیگری است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است. همچنین جبران بخش عمده کاهش درآمدهای دولت به واسطه این طرح، از محل حذف سهمیه خودروهای سوم به بعد ثروتمندان از دیگر تدابیری است که برای تامین منابع مالی این طرح در نظر گرفته شده است. توجه به حقوق آحاد جامعه و جلوگیری از ضرر طبقات متوسط به پایین جامعه از دیگر مواردی است که در این طرح دیده شده است.
بر اساس این طرح که در قالب پیشنهاد در لایحه بودجه سال 1400 مطرح شده است و قرار است ظرف چند روز آینده در صحن مجلس به بحث گذاشته شود، به منظور گسترش عدالت در میان خانوارهای ایرانی:
1. از ابتدای مهر ماه سال 1400 به هر خانوار مشمول دریافت یارانه فاقد خودرو، به ازای هر نفر، پانزده (15) لیتر در ماه سهمیه بنزین یارانهای اختصاص مییابد. همچنین به خانوارهای دارای خودرو که تعداد اعضای آن بیشتر از چهار (4) نفر باشد، به ازای هر نفر بیشتر، پانزده (15) لیتر در ماه سهمیه بنزین یارانهای تعلق میگیرد.
2. از ابتدای فروردین 1400، سهمیه بنزین خودروهای دوم و بیشتر خانوارهای یک نفره و سهمیه بنزین خودروهای سوم و بیشتر سایر خانوارهای دارای خودرو حذف خواهد شد. همچنین سهمیه بنزین خودروهای وارداتی با حجم موتور بیشتر از 2000 سی سی حذف خواهد شد.
3. در سال 1400، سایر سهمیه های بنزین وسایل نقلیه شخصی و عمومی (از جمله انواع تاکسی، وانت بار و موتورسیکلت) مانند گذشته به قوت خود باقی میماند.
4. در سال 1400 دولت مجاز به افزایش قیمت سهمیههای بنزین یارانه ای (1500 تومان) و غیر یارانه ای (3000 تومان) در سال 1400 نیست.
5. همه دارندگان سهمیه بنزین میتوانند سهمیه خود را از طریق سامانه بازار داخلی که به همین منظور حداکثر تا پایان شهریورماه توسط وزارت نفت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد خواهد شد، به فروش برسانند؛ قیمت در بازار تعیین میشود و دولت حق قیمت گذاری ندارد.
6. دولت مجاز است صرفا برای خانوارهای فاقد خودرو، امکان مشارکت در درآمد صادراتی بخشی از سهمیه بنزین خانوار را در بازار صادراتی فراهم کند. سقف سهم دولت پس از کسر هزینه های اجرایی برابر پنجاه درصد (50%) درآمد صادراتی خواهد بود.
7. آیین نامه اجرایی این بند تا پایان شهریورماه، توسط وزارت نفت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارائی، سازمان برنامه و بودجه و شورای رقابت تهیه و در هیات وزیران به تصویب خواهد رسید.
سهمیه بنزین 15 لیتر به ازای هر نفر؛ طرح جدید مجلس بر اساس عدالت محوری – بهمن [به روز رسانی]
از چندین ماه پیش از اجرایی شدن دور اخیر سهمیه بندی بنزین، این چالش مطرح بود که مدل فعلی سهمیه بندی سوخت که براساس تحویل سوخت به خودروهاست، به زیان افراد فاقد خودرو تمام می شود، در حالی که طبعات سهمیه بندی، طبیعتا گریبان افراد فاقد خودرو را نیز در قالب تورم و افزایش هزینه های رفت و آمد خواهد گرفت. براین اساس طرح هایی برای سهمیه بندی سوخت به ازای هر نفر مطرح شده بود که در مقطع زمانی مذکور در نهایت اجرایی نشد، اما حالا بار دیگر مجلس نشینان می خواهند تا شرایط سهمیه بندی سوخت به ازای هر نفر را با سهمیه 15 لیتر در هر ماه احیا نمایند.
این درحالیست که پیش از این شاهد طرح مشابهی بودیم که به اختصاص سهمیه 30 لیتری به ازای هر نفر تاکید داشت. براساس آمارهای رسمی موجود تقریبا نیمی از خانوارهای ایرانی فاقد خودرو هستند و شیوه فعلی سهمیه بندی سوخت در عمل به زیان این قشر گسترده تمام می شود، این در حالیست که در سوی مقابل حدود 15 درصد خانواده ها، بیش از سه خودرو در اختیار دارند و عملا منتفع اصلی سهمیه بندی سوخت در متد فعلی تلقی می شوند.
حال نمایندگان مجلس می خواهند تا با سهمیه بندی سوخت براساس تمامی افراد جامعه، تا حد ممکن این نابرابری را کاهش دهند، طبیعتا افراد فاقد خودرو نیز می توانند سهمیه سوخت خود را در شبکه ای به رانندگان محتاج سوخت عرضه نمایند.
براساس اطلاعات موجود از حدود 75 میلیون لیتر مصرف سوخت روزانه کشور، قریب به 20 میلیون لیتر به بنزین آزاد با نرخ 3000 تومان مربوط می شود که نشان از کمبود عرضه بنزین سهمیه بندی برای رانندگان دارد. حال با کاهش سهمیه بنزین خودروها از 60 لیتر در ماه به 15 لیتر (به ازای هر نفر)، افراد یا خانوارهایی که چندین خودرو در اختیار دارند، ناچار به خرید بنزین مورد نیاز خود از افراد فاقد خودرو خواهند بود و بدین ترتیب بخشی از سوبسید بنزین نیز نصیب افراد فاقد خودرو می شود.
البته با توجه به تصویب نشدن طرحی مشابه در سال های قبل، مشخص نیست که لزوما این طرح در مجلس تصویب بشود یا خیر؟
همچنین با توجه به این مساله که سهمیه مذکور قرار است در حساب سرپرستان خانوار شارژ شود، ممکن است حواشی خاصی نیز در رابطه با شیوه اجرای این طرح مطرح شود، به عبارت دیگر روش خارج کردن سهمیه سوخت از حساب سرپرستان خانوار و شارژ کارت های سوخت رانندگان نیاز به وجود یک بستر تبادل مالی جدید دارد که سامانه آن می تواند در گام اجرایی کمی چالش ساز باشد.
با تمام این اوصاف به نظر می رسد که در خوشبینانه ترین حالت، زمان اجرای این طرح اردیبهشت سال 1400 خواهد بود و فعلا نیز قرار نیست که تصویب احتمالی این طرح به افزایش قیمت بنزین سهمیه بندی و آزاد منجر شود، هرچند که در بلند مدت با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز، افزایش مجدد قیمت بنزین به هیچ عنوان دور از تصور نخواهد بود.
کاهش سهمیه بنزین معلولان تکذیب شد [به روز رسانی] – آذر
فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر کاهش سهمیه سوخت خودرو معلولان به ۶۰ لیتر در ماه گفت: «سهمیه سوخت معلولان کاهش نیافته و همچنان همان ۱۰۰ لیتر در ماه است، اما قرار شد این خودروها ۶۰ لیتر را به صورت سهمیه سوخت و ۴۰ لیتر را به صورت اعتبار دریافت کنند. بر همین اساس در ماه آذر ۶۰ لیتر سهمیه سوخت معلولان در کارت سوخت آنها واریز شد، اما به دلیل نبود اطلاعات لازم برای پرداخت اعتباری، واریز ۴۰ لیتر باقی مانده میسر نشد و این مسئله شائبه کاهش سهمیه سوخت معلولان را به وجود آورد. بر این اساس، در ماه دی معلولان علاوه بر دریافت سهمیه ۱۰۰ لیتر ماهانه خود ۴۰ لیتر مانده ماه آذر را نیز دریافت میکنند بنابراین سهمیه سوخت معلولان با پلاک ویلچری برای خودروهای تک سوز در دی ماه ۱۴۰ لیتر و خودروهای دوگانه سوز ۱۱۰ لیتر است.»
ظاهرا با توجه به اینکه پرداخت سهمیه سوخت به صورت اعتباری نیازمند اطلاعات جدید است و سازمان بهزیستی که مکلف شده تا این اطلاعات را به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ارائه کند، هنوز اطلاعات مورد نیاز را ارائه نکرده است بنابراین اجرای این طرح ممکن است دو ماه به تأخیر بیافتد.
کاهی تاکید کرد: «تا زمان اجرای نشدن طرح پرداخت اعتباری سهمیه سوخت معلولان، این افراد همچنان سهمیه سوخت خود را مانند گذشته به صورت واریز ماهانه ۱۰۰ لیتر در کارت سوخت دریافت میکنند.»
خروج طرح هر ایرانی ۲۰ لیتر بنزین از دستور کار [به روز رسانی] – آذر 99
در حالی براساس پیشبینیها مقرر بود، طرح هر ایرانی، ۲۰ لیتر بنزین امروز در مجلس مورد بررسی قرار گیرد که طراح این طرح از به تعویق افتادن آن خبر داده، بنابراین این طرح فعلا از دستور کار خارج شده است.
طرحی در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مرحله مطالعه و بررسی قرار دارد که بر اساس آن، این میزان یارانه بنزین تنها به دارندگان موتورسیکلت و خودرو تعلق نگیرد، بلکه بین تمامی افراد جامعه، حتی کسانی که وسیله نقلیه شخصی ندارند نیز تقسیم شود. بنابراین بر اساس این طرح، به هر ایرانی روزانه ۷ دهم لیتر بنزین تعلق میگیرد، به عبارتی هر فرد ایرانی، ماهانه ۲۰ لیتر سهمیه بنزین دارد و کسانی که وسیله نقلیه شخصی ندارند، امکان فروش این سهمیه برای آنها فراهم خواهد شد.
طرح جدید برای سهمیه بندی بنزین [به روز رسانی] – آذر 99
نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس طرح “سهمیهبندی بنزین سرانه خانوار” را هفته جاری مورد بررسی قرار خواهند داد.
حسین ﺣﺴﯿﻦ زاده ﻋﻀﻮ ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن انرژی مجلس گفت: «بررسی طرح “سهمیهبندی بنزین سرانه خانوار” و ارائه گزارش پیشبینی وضعیت آینده صنعت نفت ایران و جهان توسط معاونت مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران در دستور کار روز سهشنبه این کمیسیون جای گرفته است.»
بر اساس این طرح دولت موظف است به هر ایرانی دارای کد ملی به جز ساکنین خارج از کشور معادل ۳۰ لیتر بنزین به طور ماهانه اختصاص دهد. این بنزین به کارت ملی یا بانکی سرپرست خانوار واریز خواهد شد.
در صورت عدم مصرف سهمیه سوخت، افراد میتوانند اعتبار خود را از طریق سامانه و دستگاههای شتاب (ATM) به افراد دیگر واگذار کنند و در غیر این صورت در انتهای هر ماه اعتبار باقیمانده در کارت به شرکت ملی پالایش و پخش واگذار و معادل ریالی آن (مطابق نرخ متوسط ماهانه بنزین آزاد – قیمت پایه بنزین) در کارتهای بانکی واریز و قابل برداشت خواهد شد.
راهنمای تصویری برای جلوگیری از کم شدن سهمیه سوخت بعد از مراجعه به پمپ بنزین [به روز رسانی] – آذر 99
آنطور که از گزارشات مردمی بر می آید، علیرغم گذشت بیش از یکسال از بازگشت کارت سوخت، همچنان ابهاماتی در رابطه با نحوه کارکرد دستگاه پمپ بنزین مجهز به کارت خوان مطرح است، رانندگان لازم است از برداشتن کارت سوخت شخصی خود از کارتخوان جایگاه عرضه سوخت پیش از قرار دادن نازل در جای خود، خودداری نمایند.
علت کم شدن سهمیه بنزین از کارت سوخت چیست؟ [به روز رسانی] – مهر 99
بعد از گذشت مدتها از زمان استفاده از کارتهای سوخت در جایگاهها، هنوز پرسشی مبنی بر علت کسر شدن سهمیه بنزین از کارتها دارد، که علت آن همانطور که چندین بار اعلام شده نحوه نادرست سوختگیری است.
سیستم سوختگیری تنها برای جلوگیری از تخلف احتمالی و خارج کردن زود هنگام کارت سوخت در حین سوخت گیری تعریف شده است و در صورتی که پس از پایان سوختگیری، راننده ابتدا نازل را بر جای خود گذاشته و پس از دیدن پیام “کارت خود را بردارید” نسبت به خارج کردن کارت سوخت خود اقدام کند، امکان ندارد حتی یکقطره بیشتر از سهمیه وی کسر شود.
در واقع جریان از این قرار است که اگر فرایند سوختگیری به شیوه درست مورد نظر شرکت پخش فراوردههای نفتی انجام نشود، امکان دارد تا سقف ۳.۹۹ لیتر از سهمیه کارت سوخت فرد کاسته شود؛ در اینباره شرکت پخش فراوردههای نفتی اطلاعاتی را منتشر کرده که بر اساس آن سامانه هوشمند سوخت “جهت جلوگیری از تخلف حاصل از بیرون کشیدن کارت در حین سوختگیری” بدینصورت عمل میکند که با وارد کردن کارت در کارتخوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، با شروع سوختگیری، ابتدا ۳,۹۹ لیتر از سهمیه کسر میشود و شروع به سوختگیری میکند، پس از اتمام پیمانه اول، ۳,۹۹ لیتر دیگر از سهمیه کم میشود و مجددا سوختگیری ادامه پیدا میکند و این فرایند بهصورت پیمانه پیمانه تا انتهای سوختگیری ادامه مییابد.
براین اساس، اگر در حین سوختگیری کارت از کارتخوان بیرون کشیده شود، مقداری که باقیمانده ۳,۹۹ لیتر است، از سهمیه آن کارت کسر میشود (برای مثال اگر دو لیتر سوختگیری کرده است و کارت را بیرون بکشد ۱.۹۹ لیتر بیشتر از سهمیه آن کارت کم میشود) و اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارتخوان شود، سهمیهای که بیشتر از لیتراژ برداشت شده از نازل کم شده است، به کارت برگردانده میشود.
شرکت پخش فراوردههای نفتی تاکید کرده است که درصورت خارج کردن زودهنگام کارت سوخت از کارتخوان جایگاه، سوختگیری قطع می شود و لیتراژ مذکور از سهمیه کسر میشود، لیکن صرفاً به اندازه لیتراژ سوختگیری شده، هزینه محاسبه خواهد شد. بر این اساس، در صورتی که شما حین سوختگیری کارت سوخت را زودتر از اتمام کامل مراحل سوختگیری از نازل خارج کنید، در هر نقطه از پیمانه ۳.۹۹ لیتری درنظر گرفته شده قرار داشته باشید، کل آن پیمانه از حساب سهمیه شما کسر میشود.
به طور مثال اگر شما ۴.۵ لیتر بنزین زدهاید و قبل از گذاشتن نازل و دیدن پیغام “لطفا کارت خود را بردارید” اقدام به برداشتن کارت سوخت در میانه روند سوختگیری کنید، ۷.۹۸ لیتر از سهمیه سوخت شما کسر میشود. در مثالی دیگر اگر شما ۲۸ لیتر بنزین زده باشید و بی توجه به روال درست سوختگیری، کارت خود را زود از دستگاه خارج کنید، سیستم ۳۱.۹۲ لیتر از سهمیه شما کسر میکند و در حقیقت بخشی از سهمیه سوختگیری نوبت بعد خود را با اینکار میسوزانید، در صورتی که اگر روند سوختگیری خود را به صورت درست به پایان برسانید، دقیقا همان ۲۸ لیتر از سهمیه شما کاسته خواهد شد.
در این راستا فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی گفت: «اگر فرایند سوخت گیری با استفاده از کارت سوخت شخصی انجام شود به هیچ عنوان از سهمیه افراد کسر نخواهد شد.»
وی ضمن تاکید بر استفاده درست از کارت سوخت، اظهار کرد: «میزان کاهش بسته به پیمایشی که توسط دستگاه صورت میگیرد، متفاوت است اما ممکن است گاهی به علت استفاده نادرست از کارت یک یا دو لیتر میزان سهمیه کاهش یابد.»
به گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی علت این مساله این است که وسط عملیات سوختگیری کارت خارج میشود، به محض اینکه سوختگیری انجام و نازل سر جایش قرار گرفت، قطعکن نازل فعال میشود و پیام “لطفا کارت خود را بردارید” روی صفحه مانیتور ظاهر میشود که اگر فرد در این زمان کارت خود را خارج کند، هیچ مشکلی به وجود نمی آید.
کاهی اظهار کرد: «توصیه ما این است که حتما پس از ظاهر شدن عبارت “لطفا کارت خود را بردارید”، به خروج کارت خود اقدام کنند چراکه در غیر این صورت، ممکن است یک یا دو لیتر کاهش سهمیه برای فرد اتفاق بیفتد و علت این است که هنوز ارتباط قطعکن نازل با سامانه برقرار نشده است.»
وی با بیان اینکه امکان ندارد حتی اگر فرد شرایط سوخت گیری را به درستی رعایت نکند، بیش از چهار لیتر از سهمیه فرد کاسته شود، گفت: «اگر افراد متوجه کاهش سهمیه بیش از چهار لیتر در کارت هاس سوخت خود شدند می توانند این مساله را از طریق سامانه ۰۹۶۲۷ پیگیری کنند.»
طرح نمایندگان مجلس برای افزایش قیمت بنزین آزاد و تعیین سهمیه 30 لیتری [به روز رسانی] – مهر 99
نماینده مجلس در طرحی تازه با توجه به نا عادلانه بودن اختصاص سهمیه سوخت به خودروها به جای افراد، پیشنهاد داده اند تا هر ایرانی مقیم کشور ماهانه سهمیه سوخت 30 لیتری را دریافت نماید و نرخ سوخت آزاد نیز بر مبنای نرخ فوب خلیج فارس تعیین شود.
نکته جالب توجه آنکه نمایندگان پیشنهاد دهنده این طرح، قیمت لیتری هزار تومان را برای 30 لیتر سهمیه مذکور در نظر گرفته اند و چنین پیشنهادی به معنای بازگشت قیمت بنزین سهمیه ای به نرخ سال 97 است که با قانون سال 98 برای ارائه بنزین 1500 تومانی، مغایرت دارد.
فارغ از این مساله اما عامل مهم برای نمایندگان پیشنهاد دهنده این طرح، روند افزایشی مصرف سوخت در کشور است که بنا بر پیش بینی ها می تواند در سال 1408 به بیش از 250 میلیون لیتر بالغ شود، هرچند مشخص نیست که با توجه به کاهش تیراژ تولید صنعت خودرو و شرایط اقتصادی، اساسا 3.5 برابر شدن مصرف سوخت کشور ظرف 9 سال آینده، براساس چه تحلیلی ارائه شده است، اما نمایندگان معتقدند که در صورت وقوع چنین اتفاقی، کشور نیازمند واردات بیش از یکصد میلیون لیتر بنزین به صورت روزانه خواهد بود و طبیعتا با افزایش قیمت سوخت آزاد می توان از وقوع چنین شرایطی پیشگیری کرد.
نکته دیگر آنکه براساس طرح پیشنهادی، منابع درآمدی اخذ شده از فروش بنزین به قیمت فوب خلیج فارس قرار است صرف توسعه ناوگان خودروهای گازسوز، احداث جایگاه های سی ان جی، افزایش بودجه حمل و نقل عمومی توسط شهرداری ها و اشتغالزایی شود.
البته طبیعتا در سایر کشورهای جهان، چنین راهکارهایی بر توسعه حمل و نقل عمومی یا استفاده از خودروهای برقی تمرکز دارد، اما این 36 نماینده بر این باورند که افزایش نرخ بنزین به قیمت فوب خلیج فارس و جلوگیری از ارائه یارانه حداقل 4000 تومانی (با احتساب نرخ روز ارز)، می تواند زمینه ساز صرفه جویی در مصرف سوخت خودروهای موجود در کشور باشد.
البته آنطور که از شواهد امر پیداست، این طرح در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارد و حتی هنوز در کمیسیون های مربوطه نیز ارائه نشده است، از این رو کمی بعید به نظر می رسد که حداقل در سال 99، شاهد تصویب یا اجرایی شدن چنین نرخ هایی باشیم، اما آنچه واضح است اینکه افزایش قیمت ارز، باعث مستهلک شدن سهمیه بندی سال گذشته سوخت شده و حالا بار دیگر کشورمان در شرایطی قرار گرفته که قاچاق سوخت از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است
جالب است بدانید که براساس آمارهای رسمی نیز، بیشترین صادرات کشور در شرایط تحریم نفتی به صادرات بنزین اختصاص دارد و این امر خود گویای تولید مازاد بنزین مورد نیاز داخل توسط پالایشگاه هاست، به نوعی که امکان صادرات گسترده این فرآورده نفتی برخلاف سال های قبل فراهم شده است.
- چالشهای طرح جدید مجلس برای سهمیهبندی به ازای نفرات خانواده – مرداد 99
- شرط واریز سهمیه جدید بنزین – تیر 99
- افزایش سهمیه سوخت خودروهای فعال در حملونقل اینترنتی – تیر 99
- تهیه طرح تغییر الگوی سهمیه بندی بنزین در مجلس، اختصاص سهمیه بنزین به خانواده به جای خودرو- تیر 99
- سرنوشت سهمیه بنزین نوروزی چه میشود؟- تیر 99
- جدیدترین مقدار سهمیه سوخت خودروها اعلام شد- تیر 99
چالشهای طرح جدید مجلس برای سهمیهبندی به ازای نفرات خانواده [به روز رسانی] – مرداد 99
از ابتدای مطرح شدن مجدد ماجرای سهمیهبندی پرحاشیه بنزین در سال گذشته، بسیاری از کارشناسان عقیده داشتند که اعطای سهمیه سوخت به ازای هر خودرو، چندان عادلانه نیست و این طرح به ضرر افراد فاقد خودرو به سود خانواده های دارای چند خودرو تمام می شود.
حال خبر می رسد که مجلس طرحی را برای اعطای سهمیه سوخت به ازای نفرات هر خانواده دارد. براین اساس: «پیشنهاد شده تا سهمیه بنزین به جای خودروها به افراد خانوادهها تخصیص داده شود. در این طرح پیش بینی شده به هر فرد از جامعه ماهیانه ۲۰ لیتر بنزین تعلق گیرد. همچنین پیشبینی شده تا سامانه ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند، تهیه شود.»
احمد امیرآبادی فراهانی در گفتوگویی با اشاره به “طرح سهمیهبندی بنزین سرانه خانوار” در صحن علنی مجلس به صورت عادی اعلام وصول شد، گفت: «براساس این طرح ماهانه به هر فرد 30 لیتر بنزین سهمیهای پرداخت خواهد شد که به کارت سرپرست خانوار واریز میشود، و سرپرست فرصت دارد تا پایان ماه آن را مصرف کند و اگر مقداری از آن باقی ماند زمانی -که دولت میخواهد کارت سرپرست را مجدد شارژ کند- موظف است کل باقی مانده آن را براساس قیمت 90 درصد فوب خلیج فارس خریداری و به حساب سرپرست واریز کند که زیرساختهای این طرح توسط شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی آماده شده است.»
وی با بیان اینکه: «پیشبینی شده 20درصد از درآمد دولت از این طریق به گازسوز کردن تاکسیها و وانتبارها اختصاص یابد، البته به آنها فرصت داده میشود تا خودرو خود را گازسوز کنند تا کرایهها گران نشود، توضیح داد: 20درصد از این درآمد نیز به مردم اختصاص مییابد تا خودرو خود را گازسوز کنند که این مبلغ به صورت وام خواهد بود. 60 درصد باقیمانده نیز برای اشتغالزایی در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. پیشبینی میکنیم با اجرای این طرح 10 تا 15 میلیون لیتر کاهش مصرف خواهیم داشت.»
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «در این طرح به کسی یارانه مستقیم پرداخت نمیشود که با کمبود منابع مالی روبرو شویم، بلکه به هر فرد 30 لیتر بنزین تعلق میگیرد که به حساب سرپرست خانوار واریز میشود، سرپرست میخواهد این بنزین را مصرف کند یا اجازه دهد دولت بفروشد، تصمیم با خودش است.»
چالشهای طرح تازه مجلس برای سهمیه بندی بنزین
اما موضوع حائز اهمیت در خصوص چنین طرح هایی، مرجع استناد به آمار اعضای خانواده است که معمولا براساس سیستم پرداخت یارانه انجام میشود، از این رو ممکن است سهمیه سوخت خانواده به یک فرد (سرپرست خانواده) اعطا شود و کارت سوخت سایر اعضای خانواده که همچنان تحت تکفل سرپرست هستند، کارایی خود را از دست بدهد. همچنین با توجه به عدم پرداخت سهمیه سوخت برای خودروهای فرسوده، یا تفاوت سهمیه سوخت خودروهای تاکسی، وانت و ….. موضوع پرداخت سهمیه به افراد پیچیدگی های اجرایی دیگری را نیز ایجاد خواهد کرد که مدیریت آن پیچیده به نظر میرسد.
تهیه طرح تغییر الگوی سهمیه بندی بنزین در مجلس، اختصاص سهمیه بنزین به خانواده به جای خودرو [به روز رسانی] – تیر 99
مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره پیشنهاد طرحی از سوی نمایندگان مجلس یازدهم درباره اصلاح سهمیهبندی بنزین گفت: «منتظر هستیم تا بعد از تعطیلات اخیر مجلس این طرح از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصل شود. معتقد هستیم ارائه بنزین با الگوی کنونی فاقد ویژگی عدالت است.
وی افزود: در طرح کنونی سهمیه بنزین به خودروها تعلق می گیرد در حالی که 50 درصد خانوادهها فاقد خودرو هستند و سهمیه یارانه بنزین ندارند.»
این نماینده مجلس تأکید کرد:« اگر طرح پیشنهادی کنونی مصوب شود، سهمیهبندی تغییر میکند و سهمیه بنزین به جای خودرو به خانوادهها تخصیص پیدا میکند. به این شکل که به هر فرد ایرانی از یارانه انرژی سهمی تعلق میگیرد، در ابتدا سهمیه بنزین به کارت سرپرست خانواده واریز می شود. اگر این فرد از سهمیه خود استفاده نکرد سهمیه در انتهای ماه به دولت باز میگردد –یا میزانی از سهمیه که به استفاده نشده است- و دولت از محل درآمد صادراتی بنزین کارت بانکی سرپرستان خانواده را شارژ میکند تا آنها کالای ایرانی بخرند.»
شریعتی گفت: «افراد یا صاحب خودرو هستند یا اینکه فاقد خودرو هستند، اگر خودرو ندارند می توانند از درآمد آن به شکل یارانه استفاده کنند.»
شریعتی با تأکید به این موضوع که در شرایطی قرار نداریم که به جامعه شوک وارد کنیم، اظهار داشت: «می خواهیم بدون تغییر قیمت ها –بنزین- سهمیهها عادلانه شود. یکماه گذشته با افت شدید قیمت نفت در جهان مواجه بودیم و قیمت بنزین افت کرد، در چند هفته قیمت بنزین جهان از بنزین ایران ارزانتر شد در این شرایط عادلانه تر بود که قیمت عرضه این محصول پایینتر بیاید. براین اساس معتقدیم لازم است سیاستگذاری در بخش بنزین با نرخ شناور باشد.»
وی با بیان اینکه اگر این طرح پیشنهادی در مجلس تصویب شود چون یارانه آن به همه افراد میرسد، در عمل طرح متناسب با عدالت است، در بخش دیگری گفت: «بحث مان تغییر قیمت بنزین نیست بلکه میخواهیم ارائه سهمیه عادلانه شود. مردم از مجلس قبل راضی نبودند، کمیسیون های مجلس یازدهم هم یک هفته شکل گرفته است. اما طرح پیشنهادی مان در مجلس دهم تهیه شده بود و باقیمانده مجلس قبل است، اما در آن مجلس دنبال نشد.»
شریعتی با اشاره به ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه گفت: «این قانون دولت را مکلف کرده است که با در نظر گرفتن تبعات اجتماعی موضوع افزایش قیمت بنزین دنبال شود.»
این نماینده مجلس همچنین گفت: «معضل جدی کشورمان یارانه های انرژی است که دقیقا برعکس عمل می شود و افراد برخوردار، بیشتر از آن بهره مند می شوند، به تعبیری، هرم یارانهها برعکس روی زمین قرار گرفته است.»
وی گفت: «این دولت در اجرای پروژههای سنگین توانمند نمیبینیم. فعلا میخواهیم طی یک مرحله با دنبال کردن پیشنهاد اصلاح تغییر سهمیهبندی بنزین، شرایط را به عدالت نزدیک کنیم بعد در حوزه حکمرانی انرژی برنامههایی را دنبال خواهیم کرد.»
شریعتی در پاسخ به نقدی مبنی بر اینکه بنزین سهم 10 درصدی از کل مصرف انرژی کشور دارد و اگر قرار است اصلاحی شود باید کار اساسی صورت بگیرد، گفت: «بنزین یک کالای عادی نیست، نوعی کالای خاص است که اثر روانی بر جامعه دارد. اینکه 10 درصد کل انرژی مصرفی کشورمان مربوط بنزین است، پس جای سوال است که چرا آبان 98 کشور به خاطر گرانی آن شلوغ شد.»
وی گفت: «برای گران شدن اخیر بنزین در کشور هزینه شده است- حوادث آبان 98- و الان می خواهیم اصلاحی در کشور صورت بگیرد.»
این عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم گفت: «بنزین الان اولویت اول کشورمان نیست، اولویت اول اصلاح نظام مالیاتی، بانکی و بعد از آن یارانه هاست. در جریان هستم که از ابتدای گرانی بنزین نارضایتی مردم از سهمیه بندی بنزین بالای 70 درصد است. کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که روند فعلی در مولفههای جامعه به نفع محرومان اصلاح شود. اگر این طرح پیشنهادی تصویب و بعد اجرا شود، به التیام زخمهای مردم کمک میکند.»
وی به طرح این موضوع پرداخت که گرانی بنزین اتفاق خوبی نبوده، و گفت: «اما الان یک تیر از چله کمان رها شده است. یک عده در جایگاهها بنزین میزنند و یک عده نظاره میکنند؛ طرح کلان و نظام هدفمندی یارانهها به جای خودش جای بحث دارد اما با این طرح پیشنهادی میخواهیم با توجه به وضعیت فعلی به جای اینکه بنزین را به خودرو بدهیم به خانوار بدهیم، این زخم جامعه را التیام میبخشد و باعث رضایت مردم میشود.»
سرنوشت سهمیه بنزین نوروزی چه میشود؟ [به روز رسانی] – تیر 99
بعد از سهمیهبندی بنزین و نزدیک شدن به ایام نوروز، موضوع سهمیه نوروزی مطرح شد اما شیوع ویروس کرونا در کشور و منتفی شدن سفرهای نوروزی بحثهای دیگری را مبنی بر تغییر در زمان اختصاص این سهمیه، ایجاد کرد، آن زمان علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد: «دولت تلاش میکند سهمیه بنزین نوروزی برای فرصتی مناسبتر و بعد از شکست کرونا به کارتهای سوخت واریز و مورد استفاده قرار گیرد.»
این در حالی است که حسن روحانی به تازگی گفته است: «با بررسیها در 3 استان تهران، گیلان و مازندران مشخص شد که مسافرت عامل شیوع کرونا نبوده و میتوان با رعایت نکات بهداشتی به مسافرت رفت.»
اما در مقابل فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی درباره این مساله اظهار کرد: «هنوز دستوری در این رابطه به شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ابلاغ نشده است اما اگر تصمیمی اتخاذ شود، مشکلی برای توزیع سهمیه نوروزی وجود ندارد.»
وی با بیان اینکه این تصمیم باید از سوی هیات دولت ابلاغ شود، می گوید: «شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی، اجرا کننده این طرح است و درصورت ابلاغ این موضوع آمادگی لازم برای اجرای این کار در این شرکت وجود دارد.»
جدیدترین مقدار سهمیه سوخت خودروها اعلام شد [به روز رسانی] – تیر 99
سخنگوی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی اعلام کرد:
سهمیه اعتباری خودروهای وانت بار عمومی که احراز فعالیت آنها به تایید وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور رسیده است به 150 لیتر افزایش پیدا خواهد کرد. وانت بارهایی که در سامانه حمل و نقل بار عمومی ثبت نام نکردهاند مشمول افزایش سهمیه اعتباری نخواهند شد. سهمیه سوخت تاکسی بنزینی 400 لیتر و تاکسی دوگانه سوز نیز 200 لیتر تعیین شده است. سهمیه سوخت موتورسیکلت در هر ماه 25 لیتر و برای خودرو آمبولانس نیز در هر ماه 500 لیتر سوخت درنظر گرفته شده که نسبت به گذشته تغییری پیدا نکرده است.
در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار خرداد ماه سال 99 در حوزه سهمیه بندی بنزین:
- سهمیه کارت سوخت جدید چقدر است؟- خرداد 99
سهمیه کارت سوخت جدید چقدر است؟ [به روز رسانی] – خرداد 99
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرده است:
سهمیه سوخت کارتهای جدید از زمان صدور کارت محاسبه میشود، نه از زمان درخواست متقاضی. افرادی که درخواست کارت سوخت جدید میدهند، نمیتوانند از سهمیه ماههای قبل استفاده کنند.
در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار اردیبهشت ماه سال 99 در حوزه سهمیه بندی بنزین:
- کدام خودروها کارت سوخت دریافت نمی کنند؟ – اردیبهشت 99
- کاهش ماهانه 20 درصد از سهمیه پایه بنزین وانتبارها از 2 ماه آینده – اردیبهشت 99
- جزئیات جدید سهمیه سوخت وانت بارها اعلام شد – اردیبهشت 99
کدام خودروها کارت سوخت دریافت نمی کنند؟ [به روز رسانی] – اردیبهشت 99
فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور گفت: «براساس آییننامه هیئت دولت، کارت سوخت خودرو های دارای شرایط فرسودگی ابطال میشود.
او ادامه داد: «به طور کلی براساس آییننامه هیئت دولت خودروهای سواری شخصی با عمر 25 سال، سواری دولتی با عمر 15 سال، تاکسی با عمر 10 سال، مینیبوس با عمر 15 سال، اتوبوس درون شهری با عمر 10 سال، اتوبوس برونشهری با 15 سال، کامیون و کشنده با 15 سال عمر، وانت با 15 سال، موتورسیکلت با 10 سال و سایر وسائل نقلیه با گذشت 25 سال از تاریخ ساخت به عنوان خودروی فرسوده و از رده خارج محسوب میشوند.»
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور اضافه کرد: «همچنین خودروهای فرسوده ای که از سمت ناجا تائید نشوند هم مشمول در یافت کارت سوخت نیستند و در حال حاضر این تصمیم عدم صدور کارت سوخت به خودروهای فرسوده که از سال 1388 تاکنون در جریان است، تمام وسائل نقلیهای که شامل این قانون میشوند، امکان برخورداری از کارت سوخت را ندارند و باید از سهمیه آزاد بنزین استفاده کنند.»
کاهی همچنین در خصوص مالکان موتورسیکلتها با سن بالای 10 سال و خودروهایی با سن بالای 25 سال، گفت: «طبق قانون به این وسایل نقلیه به علت فرسودگی، سهمیه بنزین تعلق نمیگیرد؛ در صورتی که در این زمینه نیز، تصمیم جدیدی اتخاذ شود، ما مجری قانون هستیم و هرنوع تصمیم جدید را اطلاع رسانی می کنیم.
جزئیات جدید سهمیه سوخت وانت بارها اعلام شد [به روز رسانی] – اردیبهشت 99
غلام حسین دغاغله مدیر کل دفتر حمل ونقل کالا سازمان راهداری با بیان اینکه طرح سوخت رسانی به وانت بارها و نیسانها را ساماندهی کردیم، گفت: «برای سوخت رسانی به رانندگان این ناوگان همانند سواریها سامانه طراحی کرده و در صورتی که رانندگان این ناوگان ثبت نام کرده باشند سهمیه خاص وانت بار را دریافت میکنند.»
او ادامه داد: «تاکنون وانت و نیسانهای که ثبت نام کرده اند سهمیه خاص وانت بارها در برون شهری را دریافت کرده اند و این رانندگان سهمیه اسفند و فروردین ماه را دریافت کرده اند.»
او با بیان اینکه رانندگان وانت بار و نیسان برون شهری هرچه سریعتر در این سامانه ثبت نام کند، گفت: «طبق تصمیماتی که گرفته شده سوخت براساس پیمایش، بارنامه و میزان بار در کارت سوختها واریز میشود و در صورتی که فعالیت این ناوگان و میزان پیمایش آنها کاهش یابد به مرور سوختشان هم کم میشود.»
دغاغله اظهار کرد: «به ناوگان این بخش اعلام میکنیم هرچه سریعتر برای در این سامانه برای دریافت سوخت ثبت نام کنند.»
مدیر کل دفتر حمل ونقل کالا سازمان راهداری با اشاره به اینکه ناوگان این بخش همانند ناوگان حمل ونقل سنگین سهمیه سوخت تعلق میگیرد، گفت: «خودروهای وانت باری که تاکنون در سامانه مذکور ثبت نام نکرده اند هرچه سریعتر در این بخش ثبت نام کنند تا سهمیه سوخت برون شهری خود را به علاوه میزان پیمایش دریافت کنند.»
ادامه داد: «در راستای ساماندهی وانتبارها و افزایش ایمنی تردد این ناوگان در جادهها، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در دو تا سه سال گذشته ضوابط فعالیت ناوگان و راننده وانتبارها را ابلاغ کرد.»
مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، گفت: «در این راستا تعدادی از رانندگان وانتبارها از بارنامه برای حمل بار در جادهها، استفاده میکنند.»
دغاغله افزود: «از چندی پیش که موضوع سهمیهبندی بنزین مطرح شد، در مصوبه کارگروهی که شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی مسئولیت کارگروه آن را برعهده دارد، سهمیههایی برای ناوگان وانتبار کم مصرف و پرمصرف (ماهانه 300 لیتر و 400 لیتر) در نظر گرفته شد.»
او اضافه کرد: «در آن مصوبه آمده است که در دو ماه، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در بخش برونشهری و دستگاههای متولی حمل و نقل درونشهری (وزارت کشور) بحث تردد ناوگان وانت را مستندسازی کنند و سوخت بر اساس پیمایش و طبق اسناد حمل برای آنها اختصاص یابد.»
مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار کرد: «در همین راستا همان دستورالعملهایی که از قبل داشتیم، از طریق رسانهها و دیگر مدلهای اطلاعرسانی به اطلاع رانندگان وانتبارها رساندیم.»
او ادامه داد: «از ابتدای بهمنماه، وانتبارهایی که در جادههای بین شهری تردد کرده اسناد حمل یعنی بارنامه دریافت کرده و در صورت دریافت بارنامه، تردد آنها ثبت و پیمایش آنها محاسبه میشود و معادل آن پیمایش سوخت به ناوگان وانتی اختصاص مییابد.»
دغاغله در پایان بیان کرد: «لازمه گرفتن سند حمل و بارنامه برای ناوگان وانتبار، داشتن کارت هوشمند ناوگان و کارت هوشمند راننده است؛ سامانهها و زیرساخت در این زمینه فراهم شده است و تاکنون تعدادی راننده وانت و وانتبار کارت هوشمند دریافت کردهاند.»
در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر دیگر اخبار پیرامون سهمیه بندی بنزین:
- سهمیه بنزین کارت سوخت از بین نمی رود
- مراقب سهمیه 360 لیتر بنزین خود باشید
- سهمیه 60 لیتری بنزین به سفرهای تابستانی اختصاص خواهد یافت
- تکلیف سهمیه بنزین 6 ماهه چه می شود؟
- سهمیه بنزین نوروز 99 مشخص شد
- و ادامه اخبار سهمیه بندی بنزین و کارت سوخت
سهمیه بنزین کارت سوخت از بین نمی رود [به روز رسانی] – فروردین 99
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت اعلام کرده است: «سهمیه ۶۰ لیتر بنزین ماهانه برای کارت سوخت خودروهای شخصی واریز و ذخیره آنها نیز حفظ می شود.»
هر کارت سوخت خودرو شخصی میتواند تا سقف ۳۶۰ لیتر بنزین سهمیهای داشته باشد و اگر در کارت سوخت خودروی شخصی به طور مثال ۱۲۰ یا ۲۰۰ یا ۱۷۰ یا هر رقمی کمتر از ۳۶۰ لیتر بنزین سهمیهای وجود داشته باشد، تا ۶ ماه قابل ذخیره سازی بوده و سهمیه ۶۰ لیتر ماهیانه تا سقف ۳۶۰ لیتر به وی تعلق میگیرد؛ بنابراین دارندگان کارت سوخت خودروهای شخصی، نگران سهمیه بنزین خود نباشند.
تکلیف سهمیه بنزین ۶ ماهه چه می شود؟ [به روز رسانی] – اسفند 98
شیوع ویروس کرونا برنامه های سفر را به چالش کشیده و موجب شده که نگرانی هایی برای سهمیه بنزین خودروها بعد از شش ماه به وجود آید که باید دید دولت چه تصمیمی برای حفظ سهمیه بنزین پس از فروردین ماه اتخاذ خواهد کرد.
طبق اعلام قرار است که سهمیه ۶۰ لیتری ماهانه بنزین افراد در صورت عدم استفاده به صورت خودکار به ماه بعد منتقل شود. البته با این توضیح که سقف بنزین موجود در کارت ۳۶۰ لیتر بوده و پس از شش ماه و در صورت عدم استفاده افراد از سهمیه ۳۶۰ لیتر، دیگر کارت سوخت آنان شارژ نخواهد شد؛ مگر اینکه که فرد از سهمیه بنزین خود استفاده کند.
به عبارت دیگر اگر فردی در طول این شش ماه مثلا ۳۰ لیتر از سهمیه بنزین خود استفاده کند، در ماه هفتم به جای سهمیه ۶۰ لیتر فقط ۳۰ لیتر در کارت سوخت وی واریز می شود.
این در حالی است که عده ای قصد داشتند از سهمیه بنزین خود در ایام نوروز و برای سفر استفاده کنند، اما ویروس کرونا برنامه های سفر را لغو کرده و نگرانی هایی برای سهمیه استفاده نشده به وجود آورده است. حتی ممکن است این افراد برای از دست ندادن سهمیه خود تدارک سفر ببینند که در این شرایط به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست.
شهرام رضایی، مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در این باره گفت: «در حال حاضر مشکلی وجود ندارد؛ چرا که سهمیه بندی از آبان ماه آغاز شده و تا آخر فروردین نیز ذخیره بنزین افراد حفظ خواهد شد.»
وی در پاسخ به اینکه آیا بهتر نیست برای رفع نگرانی این افراد، زمان شش ماهه در نظر گرفته شده برای این منظور افزایش یابد؟ گفت: «اگر قرار باشد تصمیمی مبنی بر تغییر شرایط فعلی اتخاذ شود، آن را اجرایی خواهیم کرد و هیچ مشکلی از نظر فنی برای تغییر میزان ذخیره در کارت سوخت وجود ندارد.»
مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه در حال حاضر از این بابت نگرانی وجود ندارد؛ چرا که قرار نیست آخر این ماه (اسفند) سهمیه ای کم شود یا به عبارت عامه سهمیه بنزین افراد بسوزد، تصریح کرد: «زمان شش ماهه انتهای فروردین به پایان می رسد. شرکت پخش فراورده های نفتی مجری است و اگر به ما ابلاغ شود که میزان ذخیره کارت افزایش یابد، این طرح را اجرایی می کنیم.»
واریز سهمیه ترمیمی وانتبارها، تاکسیها و آمبولانسها [به روز رسانی]
با توجه به اطلاعیه جدید شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، سهمیه ترمیمی بنزین وانتبارها، تاکسیها و آمبولانسها، با سهمیه بهمن ماه واریز شد.
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، متن اطلاعیه صادر شده توسط روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران درباره سهمیه ترمیمی وانتبارها، تاکسیها و آمبولانسها، به شرح ذیل است:
بدینوسیله به اطلاع تمامی دارندگان خودروهای وانتبار، تاکسی و آمبولانس میرساند بر اساس مصوبه هیأت محترم وزیران، مابهالتفاوت سهمیه افزایشیافته این خودروها (مانده از آبان ماه و به میزان ۸۰ درصد سهمیه پایه) از تاریخ یکم بهمن ماه سال جاری همزمان با واریز سهمیه بهمن ماه و طبق جدول ذیل، در کارت سوخت این هموطنان شارژ شده و قابل استفاده است.
همچنین لازم به توضیح است سهمیه ترمیمی اختصاصیافته به وانتبارهای بنزین سوز، با توجه به اعمال ۱۰۰ لیتر از سهمیه مذکور در دی ماه، محاسبه و واریز شده است. »» خبر تکمیلی سهمیه سوخت وانت ها
میزان سوخت گیری به صورت پیمانه ای از کارت کسر میشود [به روز رسانی]
این شرکت اطلاعیه ای منتشر کرده و در آن عملکرد سامانه هوشمند سوخت هنگام سوخت گیری توضیح داده شده است. بر این اساس سامانه هوشمند سوخت به گونه ای طراحی شده است که با وارد کردن کارت در کارتخوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، ابتدا 3.99 لیتر (که در این سیستم، یک پیمانه تعریف شده است) از سهمیه کسر میشود. پس از آن، سوختگیری آغاز می شود تا این که پیمانه اول به اتمام برسد. سپس، با گذر کردن میزان سوخت گیری از سقف پیمانه اول، مجدد 3.99 لیتر دیگر از سهمیه کم میشود و با ادامه سوخت گیری این فرایند به صورت پیمانه ای تا انتهای سوختگیری تکرار خواهد شد.
دلیل غیب شدن «تا حدود 4 لیتر» از کارت ها و راهکار جبران آن
این اطلاعیه، دلیل کسر شدن تا 4 لیتر از کارت های سوخت، همزمان با بیرون کشیدن کارت سوخت از کارت خوان در حین سوخت گیری را نیز به همان موضوع پیمانه ای کسر شدن ذخیره کارت سوخت نسبت داده و می افزاید:
اگر در حین سوختگیری کارت از کارتخوان بیرون کشیده شود، مقداری که باقی مانده پیمانه 3.99 لیتری است، از سهمیه آن کارت کسر میشود. (برای مثال اگر فرد، 2 لیتر سوختگیری کرده است و کارت را بیرون بکشد 1.99 لیتر بیشتر از سهمیه آن کارت کم میشود). اما اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارتخوان شود، سهمیهای که بیشتر از لیتراژ برداشت شده از نازل کم شده است، به کارت برگردانده میشود. شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در عین حال تاکید کرده است که در صورت خارج کردن زود هنگام کارت سوخت از کارت خوان جایگاه، سوختگیری قطع می شود و لیتراژ مذکور از سهمیه کسر میشود، لیکن صرفاً به اندازه لیتراژ سوختگیری شده، هزینه محاسبه خواهد شد.
چگونه بنزین بزنیم تا مقدار اضافه از کارت کسر نشود؟
در اطلاعیه شرکت ملی پخش، مجدد بر نحوه صحیح سوخت گیری با کارت هوشمند سوخت تاکید شده است. بر این اساس، متقاضی سوخت ابتدا باید کارت سوخت را داخل کارت خوان قرار دهد، رمز آن را وارد کند، نازل را بردارد و سوخت گیری را آغاز کند اما پس از اتمام سوخت گیری، وی باید قبل از هر اقدامی، ابتدا نازل را به درستی سرجای خود، قرار دهد. سپس با مشاهده پیام «کارت را بردارید» کارت سوخت خود را از کارت خوان خارج کند. این اطلاعیه می افزاید:
«هموطنان عزیز توجه کنند که از برداشتن کارت سوخت از کارت خوان قبل از قرار دادن نازل در جای خود، باید جداً خودداری کنند».
سخنگوی شرکت پخش: محاسبه ای لازم نیست، فقط صحیح بنزین بزنید
پس از اطلاعیه شرکت ملی پخش، برخی رسانه ها با اشاره به فرایند فنی کسر مقدار سوخت از کارت ها، این گونه اعلام کردند که برای کسر نشدن اضافه بنزین از کارت سوخت، شهروندان به هنگام سوخت گیری باید محاسبه کنند که مثلاً برای دریافت حدود 20 لیتر بنزین، چه میزان باید بنزین بزنند تا بنزین اضافه از کارت سوخت آن ها کسر نشود . با این حال، «کاهی» سخنگوی شرکت نفت این گمانه ها را رد و تاکید کرد: «هیچ لزومی ندارد شهروندان در هنگام سوخت گیری محاسبه ای انجام دهند . اصلا قرار نیست کسی کاری انجام دهد. این اشتباهی است که از سوی شبکه های اجتماعی هم به آن دامن زده می شود.»
وی افزود: «تنها کاری که یک شهروند لازم است انجام بدهد این است که در زمان پخش شدن پیام “لطفا کارت خود را بردارید” سریع اقدام به برداشتن کارت خود کند تا هیچ مشکلی پیش نیاید و بنزین از روی کارت کسر نشود.».
پشت پرده غیب شدن سهمیه ها از کارت سوخت [به روز رسانی]
همزمان با سهمیهبندی بنزین، صاحبان خودروها با مراجعه به جایگاههای سوخت اعلام میکردند که سهمیه بنزین آنها در هر بار سوختگیری بیش از 2 لیتر کم می شود. همین امر سبب شد تا تصور کم فروشی جایگاه ها تقویت شود و متهم اول این موضوع کارگران جایگاههای سوخت باشند.
البته در این زمینه بررسی هایی صورت گرفت که نشان می داد، جایگاه ای سوخت کم فروشی ندارند اما همچنان کم شدن سهمیه از کارت سوخت ادامه داشت.
بعد از آن بود که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد دلیل فرار سهمیه های بنزین از کارت سوخت،عدم رعایت سوخت گیری صحیح است زیرا افراد پیش از پایان روند سوختگیری، کارت را از کارتخوان خارج می کنند و به این صورت شاهد کاهش یک تا 4 لیتری سهمیه از کارت سوخت هستیم.
با رعایت این موارد نیز گره ای از این مشکل باز نشد و همچنان این سهمیه ها بودند که به صورت عجیب و غریب غیب می شدند.
با بالا گرفتن این موضوع، حالا شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اطلاعیه جدیدی صادر کرده و پرده از راز غیب شدن سهمیه های بنزین برداشته است.
شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در پی انتشار برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر کاهش سهمیه سوخت هنگام سوختگیری اعلام کرده که طراحی سامانه هوشمند سوخت جهت جلوگیری از تخلف حاصل از بیرون کشیدن کارت در حین سوختگیری، بدینصورت است که با وارد کردن کارت در کارتخوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، با شروع سوختگیری، ابتدا 3,99 لیتر از سهمیه کسر میشود و شروع به سوختگیری میکند.
پس از اتمام پیمانه اول، 3,99 لیتر دیگر از سهمیه کم میشود و مجددا سوختگیری ادامه پیدا میکند و این فرایند بهصورت پیمانه پیمانه تا انتهای سوختگیری ادامه مییابد.
اگر در حین سوختگیری کارت از کارتخوان بیرون کشیده شود مقداری که باقیمانده 3,99 لیتر است از سهمیه آن کارت کسر میشود (برای مثال اگر دو لیتر سوختگیری کرده است و کارت را بیرون بکشد 1.99 لیتر بیشتر از سهمیه آن کارت کم میشود) و اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارتخوان شود، سهمیهای که بیشتر از لیتراژ برداشت شده از نازل کم شده است، به کارت برگردانده میشود.
در این اطلاعیه تاکید شده که در صورت خارج کردن زودهنگام کارت سوخت از کارتخوان جایگاه، سوختگیری قطع می شود و لیتراژ مذکور از سهمیه کسر میشود، لیکن صرفاً به اندازه لیتراژ سوختگیری شده، هزینه محاسبه خواهد شد.
این اطلاعیه نشان می دهد که غیب شدن سهمیه ها در واقع عدم اطلاع مردم از پیمانه هایی بوده که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای سوخت گیری در نظر گرفته اما کسی را از آن مطلع نکرده است.
برای جلوگیری از کم شدن سهمیه ها افراد باید در هنگام سوختگیری مضربی از عدد 3.99 را انتخاب کنند تا میزان بنزین دریافتی با عدد کسر شده از کارت سوخت برابر باشد.
به این معنا که به جای دریافت 4 لیتر بنزین،همان عدد 3.99 را رعایت کنند و یا به جای آنکه 8 لیتر بنزین راهی باک خودروی خود کنند، عدد 7.98 لیتر را در نظر بگیرند زیرا اگر این عدد به 7.99 لیتر برسد، عملا 3.98 لیتر بنزین از سهمیه آنها کسر خواهد شد.
در موارد دیگر نیز به همین صورت است. به طور مثال، به جای دریافت 12 لیتر بنزین، با مشاهده عدد 11.97 لیتر، سوختگیری را متوقف کنند.
سهمیه بنزین ویژه سفرهای نوروزی [به روز رسانی] – 10دی
وزیر گردشگری و میراث فرهنگی اعلام کرده است: «سهمیه بنزین ویژه ای برای ایام سفر نوروزی مردم در نظر گرفته شده است.»
مونسان، در ارتباط تلفنی با برنامه پیگیری شبکه خبر با بیان اینکه موضوع بنزین برای سفرهای نوروزی به یکی از دغدغه های مردم تبدیل شده است افزود: «مردم نگران سهمیه بنزین نوروز نباشند و دولت در این زمینه همراهی خواهد کرد. موضوع اختصاص سهمیه بنزین برای سفر های نوروزی در دولت مطرح خواهد شد.»
علت کاهش سهمیه بنزین از کارت سوخت چیست؟ [به روز رسانی] – 9 دی
شهرام رضایی مدیر برنامه ریزی شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به کاهش 2 لیتری سهمیه بنزین در صورت زود برداشتن کارت سوخت گفت: «برای اینکه مشکلی در کاهش سوخت از کارت خود در زمان سوختگیری نداشته باشند باید پس از فرایند سوختگیری منتظر قطع ارتباط از مرکز باشند در غیر اینصورت ممکن است باعث کاهش لیتر از کارت سوخت شود.»
او ادامه داد: «علت این موضوع این است که ابتدا باید حتما نازل سوختگیری سر جای خود قرار گیرد، به طوری که بر روی صفحه نمایشگر دستگاه سوخت پیغام لطفا صبر کنید مشاهده میشود، بعد از آن صاحب خودرو باید کارت خود را از سیستم خارج کند.»
مدیر برنامه ریزی شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تصریح کرد: «هموطنان باید توجه داشته باشند که نخست نازل باید بر سرجای خود قرار گیرد و پس از قطع کامل دستگاه کارت خود را بردارند.»
اختصاص سهمیه ویژه به خودروهای پلاک معلولان [به روز رسانی – 5 دی ماه]
مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرده است: «افرادی که کارت سوخت آنها به عنوان معلولین و جانباز تایید شده این ماه ۴۰ لیتر اضافهتر از سهمیه قبل به آنها اختصاص داده میشود.»
حملونقل ۱۴.۷٪ گران شد [به روز رسانی – 1 دی]
مرکز آمار ایران با اعلام نخستین نرخ تورم ماهانه پس از ۳ برابر شدن قیمت بنزین در ۲۴ آبان ماه گذشته مدعی شد که سطح عمومی قیمتها در آذرماه تنها ۳.۲ درصد افزایش یافته است.
پیشتر بانک مرکزی ایران وعده داده بود که مجموع اثر تورمی سالانه افزایش ۵۰ درصدی بهای بنزین سهمیهای و ۳ برابر کردن قیمت بنزین آزاد از ۴ درصد فراتر نخواهد رفت.
قیمت تمام شده هر لیتر بنزین برای دولت چقدر است؟ [به روز رسانی]- 22 آذر
رئیس هیئت مدیره کانون جایگاه داران گفت: «قیمت تمام شده هر لیتر بنزین برای دولت 4 تا 5 هزار تومان است اما اینکه گفته می شود بنزین در کشور ما خیلی ارزان است یک تحلیل اشتباه است، بلکه قیمت بنزین باید نسبت به سبد درآمدی مردم سنجیده شود.»
رئیس هیئت مدیره کانون جایگاه داران اظهار کرد: «طبق اطلاعیه شماره 8 شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مصرف سوخت از 96 تا 98 میلیون لیتر در هشت ماهه اول امسال به 75 میلیون لیتر پس از اجرای طرح سهمیه بندی رسیده و طبق اطلاعات میدانی به دست آمده از استانها، بیش از 30 درصد در مصرف بنزین معمولی کاهش داشتیم.»
همایون صالحی در خصوص مصرف بنزین سوپر گفت: «حدود دو سال است که بنزین سوپر به دلیل تحریم ها کمتر عرضه شده و بیشتر صادر می شود و البته بنزین سوپر در تهران به دلیل مسائل سیاسی به مقدار بیشتری عرضه می شود.»
وی گفت: «طبق آخرین آمارها، مصرف بنزین سوپر از یک میلیون لیتر مصرفی به حدود 400 هزار لیتر رسیده است.»
رئیس هیئت مدیره کانون جایگاه داران با بیان اینکه مصرف بنزین سوپر به شدت پایین آمده گفت: «با ماندن بنزین سوپر در مخزن، فضای خالی مخازن در زیر زمین بیشتر شده و با تغییر حجم، تبخیر افزایش پیدا می کند و جایگاه داران هم ضرر خواهند کرد.»
وی با اشاره به اینکه تغییر قیمت، میزان مصرف را فقط در یک بازه کوتاه مدت کاهش می دهد بیان کرد: «روش منطقی و عقلانی برای کاهش مصرف سوخت توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساخت های مربوطه است.»
صالحی در خصوص قیمت تمام شده هر لیتر بنزین اظهار داشت: «طبق گفته ها، قیمت تمام شده هر لیتر بنزین برای دولت 4 تا 5 هزار تومان است. اینکه گفته می شود بنزین در کشور ما خیلی ارزان است یک تحلیل اشتباه است، بلکه قیمت بنزین باید نسبت به سبد درآمدی مردم سنجیده شود.»
مصرف روزانه بنزین ۲۲ میلیون لیتر کاهش یافت [به روز رسانی]- 18 آذر
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، «امیر وکیلزاده در این باره گفت: با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور، مصرف روزانه بنزین کشور از میانگین روزانه نزدیک به ۹۹ میلیون لیتر به حدود ۷۷ میلیون لیتر در روز رسیده است که این رقم حاکی از صرفه جویی ۲۲ میلیون لیتری در مصرف روزانه بنزین کشور است.»
وی مصرف روزانه بنزین کشور از ابتدای آبان ماه سال جاری تا پایان روز پنجشنبه، ۲۳ آبان ماه سال جاری (یک روز قبل از اجرای طرح سهمیهبندی بنزین) را به طور میانگین ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز اعلام کرد و افزود: «این میزان در مدت مشابه سال گذشته (یکم تا بیست و سوم آبان ماه سال ۹۷) به طور میانگین ۸۹ میلیون لیتر در روز بوده است.»
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران تاکید کرد: «متوسط مصرف روزانه بنزین کشور از روز ۲۴ آبان ماه سال جاری تا پایان روز جمعه، ۱۵ آذرماه سال جاری (پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین) به ۷۶ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر در روز رسیده است که این رقم معادل روزانه ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر کمتر از ۲۳ روز ابتدایی آبان ماه سال جاری بوده است.»
وانت بارها 100 لیتر سهمیه سوخت اضافه می گیرند [به روز رسانی] – 12 آذر 98
رئیس سازمان حمایت در مورد افزایش کرایه وانتبارها و تاثیر آن بر افزایش قیمت کالا و خدمات گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت وانتبارها، کامیونت و نیسان وانتها و پیکان وانتها ستاد تنظیم بازار در جلسه اخیر مصوب کرد تا 100 لیتر به سهمیه آنها اضافه شود.
عباس تابش در مورد افزایش نرخ کرایه تاکسی بعد از افزایش قیمت بنزین گفت: سهم بنزین در هزینه تمام شده تاکسی 9 درصد است و اگر این را بپذیریم با افزایش قیمت بنزین یعنی کرایه هر مسیر فقط 4.5 درصد باید افزایش یابد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بنابراین اگر کرایه یک مسیر تا قبل از افزایش قیمت بنزین 2 هزار تومان بوده است بعد از افزایش قیمت بنزین به 2080 تومان میرسد که اگر این عدد را رند کنیم کرایه آن مسیر میتواند 2100 تومان شود.
رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بیان داشت: «بنابراین هر گونه افزایش قیمت بیش از ارقام مذکور تخلف است.»
وی با بیان اینکه اتحادیه تاکسیرانی و انجمنهای تخصصی صاحب این خدمت اعلام کردهاند که افزایش قیمت ندارند، گفت: «اگر افزایش قیمتی در این خدمت رخ داده باشد تخلف است و باید همه کمک کنیم تا جلوی این فرصت طلبی گرفته شود.»
تابش اظهار داشت: «مردم در صورت مشاهده افزایش قیمت کرایه تاکسی آن را از طریق تماس با تلفن 124 و همچنین تماس با سازمانهای صنعت و معدن استانهای و اتاقهای اصناف اطلاع دهند و قطعا گزارشهای واصله را رسیدگی خواهیم کرد.»
وی همچنین در مورد افزایش کرایه وانتبارها و تاثیر آن بر افزایش قیمت کالا و خدمات گفت: «برای جلوگیری از افزایش قیمت وانتبارها، کامیونت و نیسان وانتها و پیکان وانتها ستاد تنظیم بازار در جلسه اخیر مصوب کرد تا 100 لیتر به سهمیه آنها اضافه شود.»
تابش اظهار داشت: «مسلما این سهمیه به آنها تخصیص مییابد و این افزایش بدان معناست که به اندازه نیاز آنها سهمیه افزایش یافته است.»
وی گفت: «براین اساس هر گونه تغییر قیمت به اندازه 9 درصد قابل قبول است و افزایش نرخ کرایه این دسته از وسایل حمل و نقل تخلف است.»
قیمت بنزین چه تاثیری بر سفرها گذاشت؟ [به روز رسانی]- 11 آذر 98
مدیر مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرده است: «براساس ارزیابیهای صورت گرفته، تردد انواع خودروها در شریانهای اصلی و جادههای کشور طی 10 روز پس از سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین، 16 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و 30 درصد نسبت به مدت مشابه قبل از اجرای این تصمیم، کاهش داشته است.»
چراغ سبز شهرداری تهران برای افزایش 8 درصدی نرخ کرایه تاکسی [به روز رسانی 9 آذر 98]
محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران درباره نرخ کرایههای تاکسی با توجه به تغییر قیمت بنزین تاکید کرده است: «همانطور که رئیس مجلس روزهای پیش اعلام کرده بهتر است که دولت و شهرداریها براساس تغییر قیمت بنزین، نرخ کرایههای حمل و نقل عمومی را افزایش دهند. نمیتوان از جیب رانندگان تاکسی شعار تثبیت قیمت داد.»
وی افزود: «قیمت پایه بنزین برای تاکسیرانان 500 تومان بیشتر شده و این در هزینههای آنها تأثیر داشته است. بنابراین باید افزایش قیمت در هزینههای آنها محاسبه شود و فکری به حال اصلاح قیمتها کنند تا رانندهای به صورت خودسر افزایش قیمت را انجام ندهد.»
به نقل از فارس، معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران ادامه داد: «البته ما تاکنون اجازه ندادهایم که هیچ رانندهای افزایش قیمت داشته باشد، ولی در حال بررسی این موضوع هستیم که میزان اثر افزایش 500 تومان بنزین را لحاظ کنیم و براساس حدسهای که میزنیم، حدود 8 درصد تغییر قیمت بنزین در هزینههای تاکسیها اثر داشته، لذا باید بر همین اساس با شورای شهریها نیز مشورت کنیم و نظر آنها را جویا شویم.»
وی در پاسخ به اینکه احتمال دارد تا پایان سال نرخ تاکسیها تغییر کند، گفت: «باید دید نظر شورای شهر چیست ولی منطقی است که در حد 7 تا 8 درصدی که هزینههای تاکسیها اضافه شده، افزایش نرخ کرایه داشته باشیم.»
اطلاعیه شرکت پالایش و پخش در مورد سهمیه بنزین تاکسی های اینترنتی اسنپ و تپسی [به روز رسانی]
برای مسافربرهای بر پایه اینترنت ( اسنپ و تپ سی) مشروط برآن که نرخ های خود را از مقادیر مصوب ، به تشخیص وزارت کشور تغییر ندهند، اعتبار معادل سهمیه مصوب تعلق خواهد گرفت.
برای تامین سوخت خودروهای مسافر برخطی و بین شهری ، آژانس های مسافربری و آموزشگاه های رانندگی تمهیدات لازم اتخاذگردیده است که متعاقبا اعلام خواهد شد.
شرکت ملی پخش: مصرف بنزین پس از سهمیهبندی به زیر ۸۰ میلیون لیتر رسید [به روز رسانی]
براساس اطلاعیه شرکت ملی پخش مصرف بنزین در کشور پس از اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت کاهش یافته است. در متن این بیانیه آمده است: «به اطلاع می رساند متوسط مصرف بنزین کشور از زمان اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، 98,8.24 لغایت پایان روز 98.09.03 ، حدود 79 میلیون لیتر در روز بوده است. این در حالیست که متوسط مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تا پایان روز 98.08.23 (قبل از اجرای این طرح) حدود 98 میلیون لیتر در روز بوده است.»
روز گذشته، سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از عدم کاهش مصرف بنزین سخن گفته بود که ظاهرا حالا این اظهارات براساس بیانیه شرکت ملی پخش تکذیب شده است.