افزایش متوسط عمر خودروها در بازار آمریکا و اروپا در پی بهبود کیفیت خودروسازان

شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ باعث افزایش متوسط عمر خودروها در آمریکا شده است. آنطور که موسسه تحلیلی IHS Markit گزارش کرده، سال گذشته میانگین عمر خودروها در این کشور به ۱۲.۱ سال رسیده تا رکورد جدیدی در این زمینه ثبت شود. برای مقایسه بد نیست بدانید در سال ۲۰۱۹ این رقم برابر با ۱۱.۹ سال بود.
بررسیهای موسسه IHS Markit حکایت از آن دارد در سال ۲۰۲۰، میزان سفرهای خودرویی بیش از ۱۳ درصد در ایالات متحده کاهش یافته است؛ همچنین بیش از ۱۵ میلیون خودرو اسقاط شده که معادل ۵.۶ درصد از کل جمعیت خودروهای موجود در آمریکا میشود.
در شرایط نرمال چنین نرخ اسقاط بالایی باعث کاهش عمر میانگین خودروها میشود. اما کاهش میزان سفرهای خودرویی و همچنین افت آمار فروش مدلهای جدید در جریان پاندمی، این مساله را خنثی و نتیجه آن را برعکس کرده است!
به غیر از موارد فوق، کمبود تراشه و نیمهرساناها هم مزید بر علت شده و تیراژ تولید خودروسازان را کاهش داده است. این امر هم به نوبه خود کاهش تعداد مدلهای حاضر در نمایندگیها، افزایش قیمت و در نتیجه هدایت مردم به سمت استفاده از مدلهای دست دوم را در پی داشته است.
موسسه IHS Markit پیشبینی کرده در سال ۲۰۲۱ با توجه به بهبود کلی وضعیت، به احتمال زیاد مشتریان خودروهای قدیمی خود را با مدلهای جدیدتر جایگزین خواهند کرد. ناگفته پیداست که این موضوع میتواند میانگین عمر خودروهای آمریکا را کاهش دهد.
شاید شما هم از این که یک خودرو به طور میانگین حدود ۱۲ سال در آمریکا به کار گرفته میشود، متعجب شدهاید. چنین متوسط عمر کمی میتواند در عواملی چون شرایط اقتصادی مطلوب و درآمد مناسب مردم، بازاری رقابتی با مدلهای متنوع و همچنین طرحهای مختلف که امکان سوار شدن بر مدلهای نو با پرداخت درصد کمی از حقوق ماهیانه را فراهم میکند، ریشه داشته باشد.
پایین بودن میانگین عمر خودروها میتواند به معنای بروز بودن خودروهای حاضر در خیابانها و جادههای یک کشور باشد. واضح است که هر چه خودرویی جدیدتر و بروزتر باشد، تکنولوژی ساخت و ایمنی آن نیز در سطحی بالاتر از مدلهای قدیمی خواهد بود. این امر نیز به نوبه خود در کاهش تلفات جادهای و حفظ جان شهروندان نقشی مثبت ایفا میکند.