فناوری

انبوه سازی اتوبوس‌های برقی تا پایان سال ۱۴۰۰ در کشور

خبر ورود گروه صنعتی مپنا به عرصه خودروسازی، از سال گذشته رسانه‌ای شد و مورد توجه مردم و کارشناسان قرار گرفت. بسیاری نسبت به این خبر، واکنش مثبت دارند و آن را در راستای خروج صنعت خودرو از انحصار می‌دانند. اما عده دیگری هم چندان امیدی به این موضوع از خود بروز نمی‌دهند. مپنا بیشتر تمرکز خود در ورود به خودروسازی را بر ساخت پیشرانه‌های تمام الکتریکی گذاشته است. برای این منظور هم، شرکت مکو را به عنوان زیر مجموعه خود، مسئول پیش برد پروژه ساخت اولین خودرو الکتریکی ساخت داخل کرده است.

در حالی که مراحل تحقیق و توسعه پیشرانه و متعلقات فنی این خودرو به ادعای مپنا، در داخل ایران و توسط مهندسان خود این گروه انجام پذیرفته، اما برای بدنه و شاسی، آنها به سراغ یک پیکاپ چینی نسبتا گمنام رفته اند. امروز می‌خواهیم بیشتر با اولین خودرو مپنا و به نوعی، اولین اتومبیل تمام برقی بومی سازی شده در ایران، آشنا شویم.

انبوه سازی اتوبوس‌های برقی تا پایان سال ۱۴۰۰ در کشور [به روز رسانی] – خرداد ۱۴۰۰

عباس علی آبادی مدیر عامل گروه مپنا با اشاره به برقی سازی خودرو‌ها، تصریح کرد: «رویکرد اصلی ما تولید انرژی از روش‌های تجدید پذیر است تا برق تولید شده بتواند در حمل و نقل کشور استفاده شود؛ چرا که به طبع برای محیط زیست هم مطلوب است.»

مدیر عامل گروه مپنا تصریح کرد: «اتوبوس برقی که رونمایی می‌شود اولین محصول ساخت داخل است که قابل رقابت با مدل‌های مختلف دنیا است و امیدواریم اولین خط تولید اتوبوس برقی را در مشهد افتتاح کنیم.»

او بیان کرد: «انبوه سازی در این راه ادامه دارد و اولین قرارداد با شهرداری مشهد بسته می‌شود، به طوری که مشارکتی بین اتوبوس ساز و مپنا در حال انجام است و تجهیزات الکترونیکی توسط گروه مپنا انجام می‌شود.»

علی آبادی اضافه کرد: «تا پایان امسال قرار است تعداد زیادی اتوبوس برقی وارد چرخه حمل و نقل کشور شود، همزمان استاندارد‌های جهانی هم در دستور کار است تا بتوانیم صادرات این اتوبوس‌های برقی را در دستور کار قرار دهیم.»

او بیان کرد: «صنعت برق کشور در حالت بسیار خوبی قرار دارد و  خاموشی‌های اخیر به دلیل تاخیر در تعمیرات نیروگاهی، کاهش بارندگی و غیره بوده و وضعیت برق کشور در ایام سال در موقعیت مناسبی قرار دارد.»

مدیر عامل گروه مپنا تصریح کرد: «پیش بینی ما برای تامین برق اتوبوس‌های برقی این است که خود شرکت مپنا، برق این خودرو‌ها را تامین می‌کند.»

علی آبادی در خصوص هزینه برقی کردن خودرو‌ها تصریح کرد: «این خودرو‌ها را با هزینه خیلی کمی می‌توان برقی کرد، منتها نیاز جامعه به ساخت خودرو‌های جدید است پس باید آن‌ها را به سمت برقی کردن هدایت کنیم؛ بنابراین استفاده از پلتفرم خودرو‌های بنزینی برای برقی سازی مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر با چندین خودروساز داخلی مذاکرات و قرارداد‌هایی منعقد کرده‌ایم و سال آینده از این خودرو‌های برقی رونمایی خواهیم کرد.»

مدیرعامل مپنا از رونمایی اولین اتوبوس برقی در مشهد مقدس خبر داد و گفت: «این اتوبوس در مشهد رونمایی خواهد شد که البته با همکاری کارخانه اتوبوس سازی داخلی انجام شده است.»

او بیان کرد: «همچنین رونمایی اولین خودروی سواری برقی با همکاری یک خودروسازی داخلی انجام می‌شود و همچنان فرایند توسعه فناوری برقی سازی خودرو‌ها ادامه دارد.»

علی آبادی در خصوص قیمت تمام شده برقی سازی خودرو‌ها گفت: «در حال حاضر خودرو‌های برقی اندکی از خودرو‌های بنزینی گران‌تر هستند، اما پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که در بلند مدت به سمت ارزان‌تر شدن حرکت کنند.»

او افزود: «با توجه به اینکه در کشور ما انرژی به شدت یارانه دریافت می‌کند؛ طبعا برای کسی که بهره‌بردار است این موضوع مشکل ساز است و نیاز به حمایت دولت دارد، چون دولت منفعت صرفه جویی انرژی را خواهد برد.»

مدیر عامل مپنا در پاسخ به این سوال که آیا برقی سازی کردن خودرو‌ها به شبکه برق کشور فشار وارد می‌کند یا خیر؟ گفت: «زمانی که ما می‌خواهیم این خودرو‌ها را شارژ کنیم در زمان آف پیک و کاهش مصرف است و در نتیجه فشاری به شبکه برق کشور وارد نمی‌شود.»

اولین پیکاپ تمام برقی مپنا بدون برنامه‌ای برای عرضه، معرفی شد [به روز رسانی] – خرداد ۱۴۰۰

پیکاپی که مپنا از اتاق آن استفاده کرده، متعلق به شرکت چینی Kawei است. شرکتی ناشناس و نه چندان مطرح با نام کامل Jiangsu Kawei Automotive Industrial Group Co که در منطقه دان یانگ در استان جیانگسو چین، واقع شده است. Kawei این پیکاپ را در دو مدل K1 و EV7 عرضه می‌کند. مدل اول، نسخه بنزینی و عادی این پیکاپ است، اما نسخه دوم، در حقیقت، نمونه تمام الکتریکی آن به شمار می‌رود. Kawei اولین بار مدل K1 را در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی کرد.

Kawei K1 در چین بسته به سطح امکانات، از ۷۵,۸۰۰ تا ۱۳۲,۸۰۰ یوآن، قیمت گذاری شده است. شاید تنها نکته جذاب پیرامون انتخاب این خودرو برای نصب قوای محرک الکتریکی مپنا، شباهت ظاهری زیاد آن به پیکاپ‌های آمریکایی باشد. نکته‌ای که با توجه به عدم حضور آمریکایی‌ها در بازار ایران، می‌تواند به فروش اولین پیکاپ برقی مپنا کمک شایانی کند.

نکته دیگری که در این بین، ذهن ما را به خود مشغول کرده، این است که افزون بر شباهت‌های ظاهری، ممکن است اشتراکات فنی هم میان Kawei EV7 و پیکاپ برقی مپنا وجود داشته باشد. حال آنکه مدیران مپنا با افتخار از بومی سازی تکنولوژی ساخت خودروهای الکتریکی برای اولین بار در ایران توسط خودشان، سخن می‌گویند.

در واقع این پیکاپ انتخاب شده از سوی مپنا، از سال ۲۰۱۷ توسط خود سازنده چینی در قالب نسخه تمام الکتریکی به بازار آمده و در حال حاضر نیز در چین عرضه می‌شود. از این رو احتمالا مهندسان مپنا برای سازگاری بیشتر بدنه با قوای محرکه برقی٬‌ خودرویی را انتخاب کرده اند که با وجود نسخه تمام برقی از حیث استاندارد بودن تطبیق بیشتری با تجهیزات این شرکت داشته باشد.

با این اوصاف، گفته می‌شود که پیکاپ برقی مپنا از پکیج باتری‌هایی با ظرفیت ۴۸.۶ کیلو وات ساعت، بهره می‌برد. پیکاپ نامبرده با این باتری‌ها، قادر است به ازای هر یک بار شارژ، پیمایش ۳۰۰ کیلومتری داشته باشد. این باتری‌های پیشرفته به اندازه ۴۰۰ کیلوگرم به وزن خالص این پیکاپ، اضافه کرده اند.

بیشینه قدرت موتور الکتریکی این پیکاپ، تقریبا ۷۰ الی ۱۲۰ کیلو وات (در حدود ۹۳ الی ۱۶۰ سب بخار) است. گشتاور آن هم به ۳۳۵ نیوتن متر می‌رسد. طبق کاتالوگ رسمی انتشار یافته از سوی مپنا، این پیکاپ با مشخصات فنی مذکور، قادر است در مدت زمان ۱۱.۵ ثانیه خود را از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. بیشینه سرعت قابل دسترس با این خودرو نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

در خصوص ابعاد، باید گفت که طول، عرض و ارتفاع پیکاپ مپنا به ترتیب، ۵۶۰۰، ۱۵۹۰ و ۱۸۰۵ میلی متر است. پیکاپ مپنا در عین اینکه فضای بار بزرگی دارد و تا ۱۰۰۰ کیوگرم بار می‌تواند حمل کند، با فاصله محوری ۳۵۰۰ میلی متری، درون کابین هم فضای نسبتا جاداری در اختیار سرنشینان می‌گذارد.

لازم به ذکر است که وزن خالص این پیکاپ ۲۲۳۰ کیلوگرم است که در صورت استفاده از حداکثر ظرفیت باربری، این وزن به ۳۲۳۰ کیلوگرم می‌رسد. فرایند شارژ کامل باتری‌های پیکاپ مپنا در صورت اتصال به پریز برق خانگی، ۸ ساعت زمان می‌برد. اما اگر به شارژر سریع ۵۰ کیلو واتی دسترسی داشته باشید، می‌توانید تا ۸۰ درصد ظرفیت این باتری‌ها را شارژ کنید.

قیمت تمام شده، شاید مهم‌ترین فاکتور در موفقیت نهایی اولین پیکاپ برقی مپنا باشد. نسخه چینی این خودرو یا همان Kawei EV7 در بازار چین، ۲۵۹,۸۰۰ یوآن (تقریبا ۱ میلیارد تومان) می‌ارزد که به لطف مشوق‌های دولتی، به ۱۱۵,۰۰۰ یوآن (حدود ۴۶۰ میلیون تومان) کاهش یافته است.

در بازار بومی چین، Kawei EV7 با نسخه برقی جک T8 یا همان KMC T8 رقابت می‌کند. اما در بازار کشور ما به توجه به غیاب نسخه الکتریکی پیکاپ جک، پیکاپ مپنا تقریبا بدون رقیب است. مپنا هنوز نحوه فروش و قیمت تمام شده این محصول را منتشر نکرده است، اما با توجه به سرمایه گذاری‌های زیاد انجام شده بر روی آن و قیمت بالای پکیج باتری‌ها و تجهیزات الکتریکی، بعید به نظر می‌رسد که ارزان‌تر از رقبایی چون KMC T8، آمیکو آسنا و فوتون تونلند قیمت گذاری شود.

با این وجود جالب است که منابع آگاه در مورد این پروژه از نامشخص بودن برنامه مپنا برای عرضه مستقیم این خودرو به بازار خبر می‌دهند. در واقع هنوز مشخص نیست که مپنا تمایلی برای فعالیت در عرصه خودروسازی دارد یا صرفا قرار است به عنوان فروشنده تکنولوژی در مشارکت با خودروسازان بزرگ کشور به فعالیت بپردازد٬‌ اما جالب است بدانید که در همین راستا و چندی قبل٬‌ پروژه برقی سازی خودرو چینی جک J4 با مشارکت کرمان موتور توسط مپنا آغاز شده و در دست انجام است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا