فناوری

تست جاده‌ای فونیکس تیگو 8 پرو؛ لوکس‌ترین و گران‌ترین شاسی‌بلند تک دیفرانسیل بازار [تماشا کنید]

مدیران خودرو این روزها تبدیل به قدرتمندترین نماینده صنعت خودروسازی چین در ایران شده‌است و در همین راستا نیز قصد دارد تا سری جدید محصولات خود را به بازار معرفی نماید. این خودروساز که در سال ۹۶ با معرفی چری تیگو ۷ به عنوان یک محصول لوکس٬‌ سطحی تازه را در میان خودروهای چینی بازار تعریف کرده بود حالا تیگو ۸ را با نشان فونیکس راهی میدان کرده که با موتور قدرتمند‌تر و امکانات رفاهی بیشتر نسبت به تیگو هفت عملا می‌تواند یک شاسی بلند خانوادگی و جایگزینی برای خودروهای وارداتی دست دوم در بازار کم تنوع این روزهای کشور باشد.

تعبیه رادار سنجش فاصله در بخش مرکزی سپر جلو فونیکس تیگو ۸ پرو

طراحی ظاهری٬‌ نماینده نسل تازه محصولات مدیران خودرو

تاکنون بزرگترین محصول مدیران خودرو٬‌ تیگو ۷ بود که به عنوان یک کراس اوور در ابعاد هیوندای توسان تعریف شده بود٬‌ اما این حالا فونیکس تیگو ۸ به عنوان یک کراس اوور در ابعاد هیوندای سانتافه و کیا سورنتو راهی میدان شده و در میان خودروهای صفر کیلومتر نیز خودرویی در کلاس و اندازه فیدلیتی بهمن خودرو محسوب می‌شود.

تیگو ۸ مدیران خودرو چری

طراحی داخلی٬‌ حداکثر امکانات رفاهی بدون شلوغ کاری

فضای داخلی تیگو ۸ پرو براساس سبک مینمیالیسم جدید در صنعت خودروسازی طراحی شده‌است به این صورت که انبوهی از امکانات در صفحه لمسی نمایشگر خودرو و کلید‌های چند عملکردی گنجانده شده‌است تا از شلوغی کابین و استفاده از دکمه‌های بیش از حد جلوگیری شود.

این نمایشگر بزرگترین نمایشگر یکپارچه در بازار خودرو کشور محسوب می‌شود.

البته این راهکار به معنای پیچیده شدن نحوه تعامل با قابلیت‌های مختلف خودرو‌است که حالا در نقش یک کامپیوتر بزرگ ظاهر می‌شود٬ اما به هر روی زیبایی بیشتری را برای محیط کابین به ارمغان می‌آورد.

تیگو 8 پرو

در تست جاده ای نیز سختی کار با سیستم اینفوتیمنت تیگو 8 پرو کاملا محسوس بود و تمرکز و دقت زیادی را از راننده طلب می‌کرد٬ البته این مشکل در مورد اغلب خودروهای مدرن وجود دارد و جای خالی استفاده از کلیدهای مکانیک کاملا احساس می‌شود.

فضای داخلی برای مسافرت خانوادگی یک خانواده ۴ یا ۵ نفره کاملا مکفی به نظر می‌رسد البته ردیف سوم صندلی‌ها تنها کارایی مناسب برای کودکان را دارد و چندان کاربردی نیست٬‌ به خصوص که با استفاده از این ردیف٬‌ فضای حمل بار در بخش صندوق نیز به شکل محسوسی کاهش می‌یابد.

فاضای صندوق تیگو ۸ پرو در حالت فعال بودن ردیف سوم صندلی‌ها

روکش چرمی صندلی‌های از کیفیت مناسبی برخودارست و به لطف ابعاد بزرگ سانروف نور زیادی نیز به کابین وارد می‌شود. با این توصیف باید طراحی داخلی تیگو ۸ پرو را کاملا به روز و کم نقص توصیف کرد.

از نظر امکانات رفاهی با وجود مواردی نظیر کروز کنترل تطبیقی٬‌ سامانه ترمزگیزی خودکار در مواقع بروز خط و رادار نقطه کور و کنترل خطوط حرکتی٬‌ عملا با مدرن‌ترین خودرو صفر کیلومتر بازار خودرو کشور طرف هستیم که سطحی جدید از امکانات رفاهی را (بیشتر از خودروهای وارداتی دست دوم موجود در کشور) به خریداران خود تحویل می‌دهد.

طبیعتا با وجود دوربین ۳۶۰ درجه٬‌ امکان تغییر وضعیت صندلی شاگرد توسط سرنشینان عقب٬ گرم کن و سردکن صندلی های جلو٬‌ قابلیت باز شدن درب برقی صندوق عقب با حرکت پا٬‌ تهویه مطبوع دومنطقه‌ای٬‌ صندلی‌های برقی٬‌ سیستم جلوگیری از عقب گرد خودرو در سربالایی‌ها و …مشکلی نیز از بابت امکانات رفاهی وجود ندارد.

تجهیزاتی ایمنی نیز با وجود شش کیسه هوای ده نقطه‌ای و انبوهی از سیستم‌های کمک رانندگی٬‌ مناسب به نظر می‌رسد.

دکمه مربوط به حرکت دادن صندلی شاگرد توسط سرنشینان عقب

امکانات تیگو ۸

همچنین با وجود سه ردیف صندلی٬ فضای کاربردی برای پنج سرنشین بزرگسال و دو سرنشین خردسال وجود دارد اما باید توجه کرد که در صورت استفاده در حالت هفت سرنشینه٬‌ فضای صندوق عقب به شدت محدود می‌شود و به طور کلی فضای پای چندانی نیز برای سرنشینان ردیف سوم در نظر گرفته نشده‌است. از این رو شاید برای استفاده‌های مسافرتی٬‌ این خودرو منطقا برای یک خانواده پنج نفره مناسب‌تر باشد تا یک خانواده هفت نفره.

فضای سرنشینان ردیف سوم تیگو ۸ پرو

 تیگو ۸ پرو ردیف سوم

مشخصات فنی چری تیگو ۸ پرو

تیگو ۸ پرو در گام نخست با موتوری ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر راهی بازار ایران شده است که به تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت مجهز است و اولین موتور مدیران خودرو با این تکنولوژی پیشرفته محسوب می‌شود که به بنزین باکیفیت نیز نیاز دارد.

گیربکس شش سرعته دوبل کلاچ با ساختار تر نیز وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را برعهده دارد و این درحالیست که تیگو ۷ به گیربکس دوبل کلاچ خشک مجهز بود. همچنین در نسخه فعلی از انتقال قدرت به چرخ‌های عقب خبری نیست و با یک خودرو دیفرانسیل جلو مواجه هستیم اما در پلت فرم تیگو٬ امکان انتقال نیرو به چرخ‌های عقب دیده شده است.

تیگو ۸ پرو
فنربندی مولتی لینک چرخ های عقب با امکان اضافه شدن سیستم دیفرانسیل عقب

شتاب صفر تا صد ۸.۹ ثانیه (حدود ۹.۵ ثانیه در شرایط تست)‌ نیز برای تیگو ۸ پرو اعلام شده‌است که رقمی چشمگیر برای یک کراس اوور خانوادگی محسوب می‌شود به خصوص وقتی بدانیم خودروهایی مانند فیدلیتی براساس آزمایشات صورت گرفته شتابی در محدوده ۱۲ ثانیه را ارایه می‌دهند و از این حیث اختلاف قدرت ۱۹۷ اسب بخاری تیگو ۸ پرو در مقایسه با قدرت سایر رقبا کاملا محسوس به نظر می‌رسد.

تیگو ۸ پرو
پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو تزریق مستقیم با قابلیت تولید ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور

تجربه رانندگی در پیست و جاده چالوس

خودروهای کراس‌اوور معمولا عملکردی خشک و نه چندان سریع دارند و از این حیث از کاراکتر مناسب برای رانندگی در پیست برخوردار نیستند اما بعد از طی شدن یکی دو پیچ پشت فرمان تیگو ۸ متوجه می شویم که فنربندی این خودرو با عملکردی نسبتا نرم تنظیم شده است و به لطف پیشرانه توانمند و ترمزهای بسیار خوب٬‌ برخلاف اکثر هم میهنانش٬‌ عملکردی لذت بخش را در پیست مسابقه ارایه می دهد.

تیگو ۸ مدیران خودرو

براساس تست‌های صورت گرفته توسط دیجیاتو٬ مسافت لازم برای توقف از سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت ۴۰ متر برآورد می‌شود که رقمی بسیار مناسب در قیاس با سایر خودروهای موجود در بازار است٬‌ همچنین کشش و شتاب ثانویه خودرو نیز بسیار خوب به نظر می‌رسد و این مساله به خصوص در مقابل خودروهای فاقد توربو چارجر (نظیر سانتافه و …که به کندی معروف هستند)‌ خود را نشان می‌دهد.

در واقع باید تاکید کرد که تکنولوژی استفاده شده در تیگو ۸ در سطحی بالاتر از اکثر خودروهای موجود در بازار کشور تلقی می‌شود و در حد و اندازه تکنولوژی های بکار رفته در خودرویی نظیر فولکس واگن تیگوان است اما با توجه به کیفیت بنزین معمولی٬‌ سازگاری چندانی بین کیفیت بنزین و موتورهای توربو تزریق مستقیم وجود ندارد و این پیشرانه حتی بیشتر از سایر خودروهای توربو مونتاژی کشور نیازمند بنزین سوپر است.

چراغ های مجهز به فناوری LED

 در جاده نیز عملکرد سیستم تعلیق بسیار کم نقص به نظر می رسد بالانس مناسبی بین نرم و جذب ضربات و هندلینگ مناسب را ارائه می‌دهد. البته تقسیم وزن خودرو کمی جای بهبود دارد و محور عقب (در نسخه تک دیفرانسیل)‌ بیش از حد سبک احساس می‌شود و ممکن است چسبندگی خود را در بخی از شرایط رانندگی از دست بدهد.

هرچند با وجود سامانه ESP و سایر سیستم‌های کمک رانندگی خطری سرنشینان را تهدید نمی‌کند اما این واقعیت وجود دارد که تیگو ۸ پرو به عنوان یک کراس اوور با شتاب صفرتاصد ۹-۱۰ ثانیه ای٬ از عملکرد نسبتا سریعی برخوردار است و به تایرهای باکیفیت برای تامین چسبندگی به مسیر نیاز دارد.

عملکرد فرمان برقی کمک بی حس و گنگ است که این مشکل به شکل اپیدمی در خصوص بسیاری از خودروهای مدرن وجود دارد. همچنین عملکرد سیستم‌های رفاهی و آپشن ها مناسب به نظر می‌رسد و گیربکس خودرو نیز در تمامی شرایط رانندگی اعم از پرفشار یا شرایط ترافیکی٬‌ عملکرد دقیق و تعویض هایی سریعی دارد هرچند که تعویض دنده در شرایط تیپ ترونیک با تاخیر انجام می‌شود و عملکرد گیربکس در حالت تمام اتوماتیک بسیار سریعتر است.

کارایی سیستم‌های کمک رانندگی فونیکس تیگو ۸ پرو در شرایط واقعی

تیگو 8 پرو به سامانه راداری کنترل خطوط حرکتی مجهز است که براساس تست های انجام شده توسط ما در این سفر جاده ای، در ایران چندان کاربردی ندارد و دلیل این مشکل نیز به عدم خط کشی مناسب جاده های کشورمان مربوط می شود.

تیگو 8 پرو

سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر (ACC) در نقطه مقابل عملکرد قابل تاملی را از خود نشان می دهد و می تواند به شکل نسبتا دقیقی خودرو مقابل را دنبال کرده و سرعت حرکت را حفظ کند و حتی در مواقع لزوم اقدام به ترمزگیری تا توقف کامل نماید. 

البته مشکل کوچکی در مورد این سامانه وجود دارد که مربوط به عدم حفظ فاصله دقیق نسبت به خودروهای جلویی می شود. بدین صورت که رفته رفته فاصله بین دو خودرو افزایش می یابد و با توجه به فرهنگ ترافیکی موجود در کشورمان این احتمال جدی وجود دارد که رانندگان ثالث از فضای به وجود آمده استفاده کرده و جلوی شما بپیچند.

در نهایت به بررسی سیستم ترمز اضطراری تیگو 8 پرو می رسیم که یکی از مدرن ترین و مهمترین ویژگی های ایمنی در خودروهای مدرن است. این سامانه نیز عملکرد پیچیده ای دارد و ظاهرا می تواند در آخرین لحظه وارد عمل شده و از تصادفات ناگهانی با خودروهای پیش رو جلوگیری نماید، اما آنطور که ما تست کردیم، این سامانه تا آخرین لحظه ممکن در کار راننده دخالتی نمی کند و توانایی کافی برای تشخیص وقوع تصادفات مایل (برخورد گوشه به گوشه) را نیز ندارد.

از این رو بهتر است که در زمان رانندگی بر روی وجود این سامانه حسابی باز نکنید و مسئولیت کنترل فاصله ایمن با خودرو مقابل را خود بر عهده بگیرید، چرا که در صورت عدم کارکرد صحیح سیستم ترمزگیری خودکار، تصادفاتی سنگین به وقوع خواهد پیوست و با توجه به وجود سامانه های راداری و دوربین های متعدد در بخش جلویی خودرو، خسارات زیادی را به شما تحمیل می نماید.

قیمت تیگو ۸ پرو و شرایط بازار

مدیران خودرو هنوز به شکل رسمی قیمت دقیق تیگو ۸ پرو را اعلام نکرده‌است اما براساس شرایط فعلی نرخ ارز و قوانین گمرکی به نظر می‌رسد که رقمی بین ۱.۵۰۰ الی ۱.۶۰۰ میلیارد تومان را به عنوان قیمت نهایی تیگو ۸ پرو اعلام شود و با چنین رقمی این خودرو به شکل مستقیم به آلترناتیو صفر کیلومتر خودروهایی نظیر هیوندای سانتافه٬ رنو کولوس٬ نیسان ایکستریل و کیا سورنتو تبدیل خواهد شد که البته فارغ از موضوع تک دیفرانسیل بودن و قابلیت های حرکتی کمتر در مسیرهای خارج جاده‌ای٬ از نظر سطح فناوری‌های کمک رانندگی و امکانات رفاهی می‌تواند حتی نسبت به خودروهای مذکور نیز برتری داشته باشد.

در نقطه مقابل خودروهایی مانند تیگو ۷ مدیران خودرو یا فیدلیتی بهمن خودرو قرار دارند که عملکرد و امکانات کمتری را در محدوده قیمتی ۱ میلیارد تومان ارایه می‌دهند و از این نظر باید منتظر ماند و دید که مشتریان حاضر به پرداخت اختلاف قیمتی نسبتا سنگین بین این خودروهای چینی می‌شوند و یا خرید خودروهای دست دوم وارداتی را علیرغم کارکرد و مخارج نگهداری بیشتر٬ ترجیح می‌دهند.

سوالات متداول کاربران درباره تیگو ۸ پرو

قیمت خودرو تیگو ۸ پرو در بازار ایران چقدر است؟

قیمت تقریبی خودروی تیگو ۸ پرو در بازار ایران ۱.۵۰۰ تا ۱.۶۵۰ میلیارد تومان خواهد بود.

مشخصات موتور تیگو 8 پرو چیست؟

تیگو 8 پرو یک موتور ۱.۶ لیتری با امکان تولید ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور به فناوری توربو و تزریق مستقیم سوخت مجهز است. مصرف سوخت در تست جاده ای در حدود 10.5 لیتر در یکصد کیلومتر ارزیابی شد و شتاب صفر تا صدی در حدود 9.5 ثانیه و خط ترمز 40 متر از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برای فونیکس تیگو 8 پرو تک دیفرانسیل قابل بیان است.

آپشن‌های خودرو تیگو ۸ پرو چیست؟

از نظر امکانات با مواردی نظیر کروز کنترل تطبیقی،‌ سامانه ترمزگیزی خودکار در مواقع بروز خطر و رادار نقطه کور و کنترل خطوط حرکتی، دوربین ۳۶۰ درجه، امکان تغییر وضعیت صندلی شاگرد توسط سرنشینان عقب، گرم کن و سردکن صندلی های جلو، قابلیت باز شدن درب برقی صندوق عقب با حرکت پا،‌سانروف پانورامیک٬ تهویه مطبوع دومنطقه‌ای، صندلی‌های برقی و سیستم جلوگیری از عقب گرد خودرو در سربالایی‌ها روبه‌رو هستیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا