فناوری

رنو باز هم به فریبکاری در اعلام میزان آلایندگی خودروهای دیزلی متهم شد

کمپانی رنو از متهم شدن خود توسط دادگاهی در فرانسه خبر داده است. این شرکت، در پرونده مربوط به فریبکاری در اعلام میزان گازهای آلاینده خروجی مدل‌های دیزلی که از سال ۲۰۱۷ به جریان افتاده، متهم شناخته شده و در صورت اثبات باید طبق قوانین جریمه بپردازد.

حساسیت‌ها نسبت به خودروهای دیزلی از سال ۲۰۱۵ بیشتر شد، زمانی که رسوایی موسوم به دیزلگیت دامن کمپانی فولکس واگن را گرفت. از آن تاریخ به بعد قوانین مربوط به نحوه انجام تست‌ها سختگیرانه‌تر شده، به همین خاطر هر از چندگاهی خبرهایی مربوط به تقلب شرکت‌های بزرگ به گوش می‌رسد.

در بیانیه منتشر شده از سوی رنو، این شرکت با رد هر گونه فریبکاری، تاکید کرده خودروهای این کمپانی فاقد سیستم‌هایی هستند که ممکن است باعث تقلب در تست‌ها شوند. خودروساز فرانسوی افزوده تمامی محصولات تولیدی‌ آن با قوانین و مقررات موجود همخوانی کامل دارند.

اتهام رنو در حالی رسانه‌ای شده که مدیرعامل این شرکت یعنی لوکا دی مئو چندی پیش از استراتژی موسوم به رنولوشن برای برقی‌سازی خودروهای جدید پرده‌برداری کرد. با این استراتژی رنو می‌خواهد سرمایه‌گذاری‌های زیادی را روی مدل‌های الکتریکی انجام داده و قدرت رقابت‌پذیری خود را در این بازار آینده‌دار حفظ کند. تمرکز روی مدل‌های پرفروش و سودده و حذف خودروهایی که از استقبال مناسبی برخوردار نیستند، دیگر بند مهم استراتژی جدید رنو محسوب می‌شود.

مدیر دپارتمان مهندسی رنو یعنی آقای Gilles Le Borgne در مصاحبه با رویترز گفته هنوز مشخص نیست چه تعداد از مدل‌های این شرکت مشمول تحقیقات بیشتر خواهند بود.

بد نیست اشاره کنیم پس از رسوایی دیزلگیت در سال ۲۰۱۵، فولکس واگن پذیرفت با نصب «دستگاه تقلب» و دستکاری نرم‌افزار مدیریت موتور، در تست‌های مربوط به موتورهای دیزلی در آمریکا تقلب کرده است. این رسوایی تاکنون بیش از ۳۲ میلیارد یورو جریمه روی دوش خودروساز آلمانی گذاشته است.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، تحقیقات از رنو از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است. یافته‌ها حکایت از آن دارد برخی از مدل‌های تولیدی این کمپانی بیش از ۱۰ برابر رقم اعلامی، اکسید نیتروژن وارد جو می‌کنند. البته رنو تنها خودروساز فرانسوی نیست که متهم به تقلب شده، چرا که تحقیقات مشابی از گروه PSA نیز در حال انجام است. احتمالا می‌دانید PSA اکنون زیرمجموعه گروه استلانتیس به شمار می‌رود.

ناگفته نماند مدیر دپارتمان مهندسی رنو گفته تکنولوژی ضد آلایندگی به کار برده شده توسط این شرکت دارای محدودیت‌های معلوم بوده و فقط در زمانی که خودرو با روشی بهینه و سرعت‌های پایین رانده می‎‌شود، کارایی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا