فناوری

سیلیکن؛ رهگیری پرتو چیست و چگونه بازی‌ها را واقعی می‌کند؟

دنیای ویدیو گیم دچار تغییر و تحولات بسیاری شده و طی چند سال اخیر ویژگی‌هایی به آن اضافه شده که مرز بازی و واقعیت را تا حد زیادی باریک کرده است. در این ویدیو می‌خواهیم به سراغ تکنولوژی رهگیری پرتو بریم و ببینیم چگونه دنیای بازی‌ها را متحول کرده است.

تماشای ویدیو در یوتوب دیجیاتو:

تماشای ویدیو در آپارات دیجیاتو:

رهگیری پرتو اولین بار توسط کمپنی انویدیا به صورت گسترده در اختیار کاربران قرار گرفت. این کمپانی با معرفی کارت گرافیک‌های سری RTX 20 رهگیری پرتو را وارد خانه‌ها کرد و با معرفی نسل جدید کارت گرافیک‌های RTX 30 آن‌ها را در دسترس طیف بیشتری از کاربران قرار داد.

رهگیری پرتو یا «Ray Tracing» به صورت ویژه روی نور تمرکز دارد. این تکنولوژی منبع نوری را دنبال کرده و انعکاس آن را سطوح مختلف را با توحه به بافت و میزان بازتاب آن رهگیری کرده و به نمایش در می‌آورد. نتیجه این کار بازتاب‌ها طبیعی و در لحظه اجسام یا کاراکترهای درون بازیست.

رهگیری پرتو سخت‌افزار بسیار قدرتمندی را می‌طلبد و حتی قدرتمندترین کارت گرافیک کمپانی انویدیا یعنی RTX 3090 هم نمی‌تواند بسیاری از بازی‌ها را با رزولوشن ۴K و رهگیری پرتو در بالاترین تنظیمات با نرخ فریم ۶۰ اجرا کند. اینجاست که کمپانی انویدیا با تکنولوژی «DLSS» یا «یادگیری عمیق سوپر سمپل شده» سعی می‌کند تا حد زیادی نرخ فریم از دست رفته را جبران کند.

این تکنولوژی به جای نمایش بازی با رزولوشن ۴K، آن را با رزولوشن FHD اجرا می‌کند و سپس به کمک یادگیری ماشین، جزئیاتی را به آن اضافه کرده و رزولوشن را مجدد به ۴K می‌رساند. این کار باعث می‌شود طبعات استفاده از رهگیری پرتو به حداقل برسد و بازی‌ها همچنان با نرخ فریم بالا اجرا شوند.

در رابطه با رهگیری پرتو و تکنولوژی «DLSS» در ویدیو فوق بیشتر توضیح داده و چند نمونه از تاثیرات آن بر بازی‌های روز دنیا را نشان داده‌ایم. در نتیجه ویدیو را از دست ندهید. لایک و سابسکرایب کانال یوتوب دیجیاتو هم نشان‌دهنده حمایت شما از ماست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا