فناوری

نرم افزار فروش و پخش مویرگی در صنایع غذایی

انتخاب بهترین نرم افزار فروش و پخش مویرگی در صنایع غذایی، به نیازها و چالش‌های این حوزه از صنعت باز می‌گردد. صنایع تولید مواد غذایی در ایران در چند دهه گذشته رشد چشم‌گیری داشته و بخش زیادی از بار توسعه اقتصادی را بر دوش گرفته است. اما بررسی چالش‌ها و نیازهای این صنعت، قدم مهمی برای افزایش بهره‌وری و سودآوری آن است.

 عملیات توزیع مویرگی به عنوان یکی از اجزای زنجیره تامین، نقش کلیدی در سودآور کردن شرکت‌های تولید مواد غذایی دارد. در شرایط فعلی کشور، وضعیت رقابت صنایع غذایی پیچیده‌تر شده و موانع تولید، خصوصا در اثر تحریم‌های اقتصادی و کمبود منابع، نمود بیشتری پیدا کرده است. افزایش هزینه‌های توزیع در بخش حمل‌ونقل و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان هم به نوبه خود مشکلات دیگری در این حوزه ایجاد کرده است. بنابراین شناسایی بهترین نرم افزار پخش مویرگی می‌تواند با بهبود فرآیندهای کسب‌وکار در حوزه توزیع، یاری رسان مدیران در صنایع مواد غذایی باشد.

سابقه فعالیت شرکت‌های پخش در ایران

سابقه شروع فعالیت شرکت‌های پخش در ایران به سال ۱۳۳۶ و آغاز کار شرکت عام کف به عنوان اولین شرکت باز می‌گردد. تعداد شرکت‌های فعال در صنعت پخش از سال ۱۳۸۷ به بعد و با مشارکت بخش خصوصی افزایش قابل توجهی داشت و به ۶۹۸ شرکت در سال ۱۳۹۶ رسید. گردش مالی شرکت‌های پخش در ایران نیز در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۸۵ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین این شرکت‌ها توانسته‌اند سهم قابل‌توجهی در اشتغال ۲۹۸ هزار نفر داشته باشند. (انجمن صنعت پخش، ۱۳۹۶).

چالش‌های صنایع غذایی در استراتژی توزیع و فروش و پخش مویرگی

تصمیم درباره چگونگی توزیع محصولات تأثیر مستقیم بر سایر تصمیمات بازاریابی  و فروش شرکت‌ها می‌گذارد. نبض یک شرکت تولید مواد غذایی در دست شبکه توزیع و فروش آن است. استراتژی توزیع مویرگی باید مرتبا با تغییرات بازار و منطبق شود تا بتواند همواره با نرخ قابل قبولی فروش را افزایش دهد.

استراتژی توزیع در شرکت‌های مختلف با توجه به محصول و جایگاه برند متفاوت است. بهترین نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی باید برای پیاده‌سازی ابعاد مختلف استراتژی توزیع صنایع غذایی قابلیت تطبیق‌پذیری داشته باشد.

چنین نرم‌افزاری باید بتواند مدیران را از تحویل محصول مناسب در مقدار و شرایط مناسب، در زمان و مکان درست و همچنین برای مشتری درست، با هزینه مناسب مطمئن کند. به عبارت بهتر نرم افزار فروش و پخش مویرگی وظیفه استراتژیک کنترل و اداره کردن کانال توزیع، را بر عهده دارد.

تحولات جدید در صنعت توزیع مویرگی مواد غذایی

دنیای توزیع در سال‌های اخیر تغییرات زیادی را تجربه کرده است. این تغییرات به‌ صورت خلاصه عبارت‌اند از:

۱. تغییر عوامل فناورانه در عملیات فروش و توزیع مویرگی

۲. توسعه و گسترش اینترنت که باعث کاهش اهمیت مرزهای جغرافیایی شده‌ است.

۳. در دسترس بودن وسایل حمل و نقل و افزایش سرعت آنها

۴. توسعه گرایش‌های اجتماعی مانند توجه به مصرف محصولات غذایی ارگانیک

۵. جهانی شدن و سرعت رشد صادرات منطقه‌ای مواد غذایی

۶. تخصصی شدن توزیع مویرگی در صنایع غذایی

۷. تغییرات مداوم در بازار و قدرت خرید مصرف‌کنندگان

بهترین نرم افزار فروش و پخش مویرگی و پوشش فرآیندهای آمیخته توزیع

تصمیماتی که درباره ماهیت و نوع کانال مورد استفاده در توزیع یک محصول خاص گرفته می‌شود، اثر چشمگیری بر سودآوری دارد. بنابراین، سیاست تعیین نوع کانال توزیع و تعیین چند سطحی بودن آن و سایر سیاست‌های کلان کانال توزیع باید براساس منافع و اهداف سازمان مشخص گردد و در صورت نیاز در شرایط مختلف متفاوت باشد.

توزیع‌کننده باید جهت حصول اطمینان از توزیع اثربخش محصول از «کانال‌های توزیع مناسب» استفاده کند. آمیخته توزیع شامل پنج عامل اصلی از جمله موجودی کالا، تسهیلات، ارتباطات، حمل‌ونقل و تعیین اندازه واحد بار است.

بهترین نرم‌افزار پخش مویرگی باید امکاناتی جهت مدیریت ساده این عوامل ارائه کند. برخی از امکاناتی که در طراحی نرم افزار پخش مواد غذایی برای پوشش فرآیندهای آمیخته توزیع، توصیه می‌شود به شرح زیر هستند:

  • داشبوردهای مدیریتی شامل اطلاعات عملکرد ویزیتورها، میزان فروش و اطلاعات وضعیت مشتریان
  • اعتبارات مشتریان براساس تعداد و مبلغ سفارشات قبلی
  • مسیربندی فعالیت ویزیتورها و نحوه عملکرد آنها بر حسب میزان وصولی و دیگر شاخص‌های توزیع
  • برنامه‌ریزی فروش در شرایط و مناسبت‌های خاص و طرح‌های تخفیف
  • هدف‌گذاری در فروش و پخش مویرگی براساس شعب، شرکت‌های تامین‌کننده، ویزیتورها و کالا
  • سهمیه‌بندی بر اساس نیاز مشتریان هر منطقه و عملکرد ویزیتورها
  • مدیریت کانال‌های فروش متنوع
  • تخفیفات و جوایز متنوع در طرح‌های فروش و مناسبت‌ها و داشبورد نتایج هر کدام
  • ثبت سفارش آنلاین ویزیتورها و رصد لحظه‌ای وضعیت هر مشتریان
  • گزارشات متنوع و ماتریسی فروش برحسب مناطق و ویزیتورها
  • نقشه و ردیابی ویزیتورها و عملکرد آنها
  • محاسبات متنوع برای پورسانت متنوع ویزیتورها، راننده‌ها و سرپرستان واحد فروش
  • گزارشات فصلی با امکان تعیین بازه‌های زمانی

امکان پیاده‌سازی تغییرات استراتژی توزیع در شرایط رکود در نرم‌افزار پخش مویرگی

نحوه تدوین استراتژی شرکت‌ها در شرایط رکود اقتصادی با هدف بقا و برون رفت از شرایط مذکور، همواره یکی از موضوعات اساسی در حوزه مطالعات استراتژیک بوده است. شرایطی که صنایع غذایی در سراسر دنیا در سال ۲۰۲۰ با شیوع همه‌گیری کرونا تجربه کردند، نمونه‌ای از این شرایط رکود را نشان داد.

توجه به این نکته در طراحی استراتژی توزیع حیاتی است که آن دسته از استراتژی‌هایی که به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا سودآوری خود را طی دوره رونق کسب وکار افزایش دهند، الزاما با استراتژی‌هایی که در زمان رکود اجرایی می‌شوند یکسان نیستند.

همچنین بسیاری از شرکت‌هایی که قبل از بروز رکود اقتصادی به واسطه استراتژی‌های مناسب خود به مزیت رقابتی دست یافته‌اند، در صورتیکه در زمان رکود و یا پس از آن استراتژی مناسبی را اتخاذ نکنند، نمی‌توانند موفقیت خود را ادامه دهند.

در زمان بروز بحران‌های اقتصادی و مالی، رفتار خرید مصرف‌کنندگان تغییر می‌کند.  بهترین نرم افزار پخش مویرگی در شرکتهای مواد غذایی در این شرایط امکاناتی برای تغییر آمیخته بازاریابی به مدیران ارائه می‌دهند. از طرف دیگر امکانات متنوع نرم افزار فروش و پخش مویرگی به سادگی امکان حذف کالاهای کم سود، را فراهم می‌کند.

در شرایط رکود معرفی کالاهای جدیدی که منطبق بر شرایط اقتصادی ایجاد شده‌اند، می‌تواند بر عملکرد شرکت تاثیر مثبتی داشته باشد. نرمافزار پخش مویرگی باید همواره برای تنظیمات جدید در این حوزه آمادگی داشته باشد.

از طرف دیگر در زمان رکود مشتریان و مصرف‌کنندگان به دلیل کاهش قدرت خرید، اقدام به خرید محصولات ارزان‌تر می‌کنند. اما پس از اتمام دوران رکود مجددا به خرید همان محصولات قبل از رکود باز می‌گردند. بنابراین بهترین نرم افزار فروش و پخش مویرگی باید همواره امکانات متنوعی برای تغییرات در کمپین‌های فروش و تخفیف برای مدیران فروش و توزیع فراهم کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا