فناوری

گزارش کامل رویداد «دی ام تاک»: دیجیتال مارکتینگ زیر ذره بین متخصصان

هفتمین رویداد دیجیتال مارکتینگ در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته برگزار شد و در آن سخنرانانی از تیم‌های مختلف اکوسیستم استارتاپی ایران حضور یافتند تا تجربیات خود در بازاریابی دیجیتال را با علاقمندان این حوزه به اشتراک بگذارند.

رویداد «DM Talk7» که قرار بود به صورت آنلاین بر بستر ایوند برگزار شود در روز اول به علت استقبال بالا از آن با اختلال فنی و تاخیری حدودا 2 ساعته آغاز شد. همین موضوع باعث شد تا «مهدی اعتمادی»، مدیر بازاریابی اُکالا که اولین سخنران این مراسم بود، خاطره‌ای از اختلال در سرورهای اُکالا در سال 96 بیان کند که علت وقوع آن، ارائه کد تخفیف برای اولین بار و به تمام مشتریان این پلتفرم بود.

بی‌اعتمادی مدیران عامل به مدیران مارکتینگ

«مهدی اعتمادی»، مدیر بازاریابی اُکالا در ابتدای سخنان خود به تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ انجام شده بود اشاره کرد که بنابر آن ۸۰ درصد مدیران عامل به مدیران بازاریابی خود اعتماد ندارند؛ در حالی که این رقم برای مدیران بخش فنی، مالی و … حدود ۱۰ درصد بوده است.

همچنین ۷۴ درصد مدیران بازاریابی معتقدند که ابزار لازم برای هدایت یک سازمان به سمت اهداف از پیش تعیین شده‌اش را در اختیار ندارند.

این موارد باعث شده تا مدیران مارکتینگ در مقایسه با سایر مدیران ارشد شرکت‌ها، طول عمر شغلی کوتاه‌تری داشته باشند و طبق همان تحقیقات انجام شده، حدود نیمی از مدیران بازاریابی طی کمتر از سه سال با مجموعه‌ای که در آن مشغول به فعالیت بودند، قطع همکاری کنند.

راهبر ارشد بازاریابی اُکالا با اشاره به این که هر مدیر کسب و کاری یک سری ماموریت و اهداف دارد که براساس آن توسط سازمان، منابعی در اختیارش قرار داده می‌شود گفت: «طبق تحقیقات انجام شده معمولا منابعی که در اختیار مدیران بازاریابی قرار داده می‌شود با خواسته‌های مجموعه از آن‌ها تناسبی ندارد و همین موضوع باعث شده تا شرکت به اهداف مورد نظر خود نرسد و شاهد چنین آمارهایی درباره مدیران این بخش باشیم.»

او رشد سازمان و افزایش فروش، تعیین استراتژی مارکتینگ و برند ایمیج را به عنوان وظایف یک مدیر مارکتینگ برشمرد و آن‌ها را در سه نوع سود و زیانی (Wide)، استراتژی و تجاری دسته بندی کرد و گفت:

«شاخص ارزیابی مدیران بازاریابی Wide، فروش سودمند است. آن‌ها حوزه کاری وسیع و اختیارات گسترده‌ای مانند قیمت‌گذاری روی محصول را دارند. وظیفه مدیران بازاریابی استراتژی نیز طراحی استراتژی برای توسعه سازمان است و مهم‌ترین ماموریت آن‌ها نوآوری و طراحی محصول است. نوع آخر نیز مدیران بازاریابی تجاری هستند که ابزارشان تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی و وظیفه‌شان برگزاری رویدادها و کمپین‌های مختلف برای فروش بیشتر است.»

اعتمادی با اشاره به این که مدیر مارکتینگ هر شرکتی بایستی متناسب با نوع فعالیت آن سازمان باشد، توضیح داد: «اگر در کسب و کار رفتار مشتری نقش کلیدی دارد، رقبایی جدی در صنعت وجود دارد و رشد آهسته و کندی را طی می‌کند، مدیر بازاریابی سود و زیانی یا استراتژی به کمک این سازمان می‌آید اما در شرکت‌هایی که بخش فنی و مالی تاثیر زیادی در استراتژی سازمان دارد و در بازار جا افتاده است، مدیران بازاریابی تجاری به کار می‌آیند.»

وی در پایان به افراد توصیه کرد اگر تمایل دارند تا مدیریت مارکتینگ یک مجموعه را به عهده بگیرند، بایستی حوزه وظایف خود را برای مدیرعامل مشخص کرده و در برابر انتظاراتی که از آن‌ها وجود دارد، درخواست دسترسی به ابزار مناسب را بدهند.

روایتی از کمپین «اسنپ جوابه»

در ادامه رویداد، «میثم ملاشریفی» که معاونت بازاریابی اسنپ را عهده دار است به روی صحنه آمد تا به ارائه آمار و ارقامی درباره کمپین اخیر اسنپ بپردازد. وی در ابتدا به بیان تاریخچه‌ شکل گیری سوپراپ پرداخت و گفت:

«سال ۲۰۱۰ در چین برای اولین بار کانسپت سوپر اپ شکل گرفت که علت موفقیت آن به دو چیز باز می‌گردد. اول این که برخلاف اکثر کشورها، گسترش اینترنت در میان عموم با ورود موبایل بوده است پس این امر موجب شده تا اپلیکیشن‌ها در چین از اهمیت بالایی برخوردار باشند. همچنین بازارهای شرق آسیا برخلاف اروپا، پیچیدگی خاصی ندارند و با یک محصول می‌توانید پاسخگوی نیاز بسیاری از مشتریان باشید. پس یک پلتفرم چند سرویسی به نام سوپر اپ با وی‌چت شکل گرفت.»

ملاشریفی خلاصه شدن چند اپلیکیشن در یک پلتفرم که باعث صرفه جویی در میزان حافظه مصرفی گوشی می‌شود، کاهش ریسک یک شرکت در برابر تهدیداتی مثل کرونا به علت داشتن سرویس‌های متنوع‌تر و عدم نیاز به شروع از صفر برای گسترش فعالیت را از مزایای سوپر اپ دانست که همین امر باعث شد تا اسنپ به سمت تبدیل شدن به یک سوپراپ گام بردارد.

او در ادامه به کمپین «اسنپ جوابه» اشاره کرد و هدف اصلی آن را شناساندن سرویس‌های مختلف سوپراپ اسنپ به مشتریان‌ و جذب آن‌ها برای استفاده از این سرویس‌ها دانست.

به گفته معاون بازاریابی گروه اسنپ، این پویش تبلیغاتی به طور مداوم مورد بررسی قرار می‌گرفته تا در مسیر مشخص شده حرکت کند و به ۳ تجربه‌ای که از آن حاصل شد اشاره کرد و گفت: «این کمپین در تبریز با توجه به فرهنگ و زبان آن‌ها جواب نداد چرا که تقریبا ۴۰ درصد از مردم آن شهر، مفهوم «اسنپ جوابه» را متوجه نمی‌شدند. همچنین گاهی عملکرد ما اومد پایین به علت افزایش کاربران و کرونا نیز شرایط غیرقابل پیش‌بینی را رقم زده بود و هر بار محدودیت‌های مختلفی در کشور اعمال می‌شد اما درسی که از آن گرفتیم این بود که بتوانیم پیش‌بینی دقیق‌تری نسبت به آن چه که اتفاق می‌افتد، داشته باشیم.»

وی در پایان اشاره کرد با برگزاری این کمپین، استفاده مشتریان از دو سرویس یا بیشتر سوپراپ اسنپ به میزان ۲۵ درصد افزایش یافته است.

فرمولی برای یک رشد سودآور

«مهدی فروغی»، راهبر ارشد بازاریابی پلتفرم‌های بیمه آنلاین «ازکی» و «بیمیتو»، سخنران بعدی این رویداد بود که توضیحاتی درباره بازاریابی برای مشتری ارائه کرد.

او با بیان این که رشد، سودآوری و بقا سه هدف اصلی هر کسب‌وکار است به اهمیت المان رشد در استارتاپ‌ها اشاره کرد.

فروغی با تاکید بر این که مفهوم وفاداری را نباید با تکرار خرید اشتباه گرفت و آن را با نرخ ماندگاری مشتریان سنجید، به رابطه بین رشد و مفهوم وفاداری اشاره کرد و گفت: «وفاداری تاثیر مستقیمی روی سودآوری و رشد یک شرکت دارد چرا که مشتری‌های وفادار کسب‌وکار ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی می‌کنند و سهم بیشتری از درآمد خود را سمت ما می‌آورند.»

او در ادامه با اشاره به مطالعه‌ای که توسط «فرد ریچلد» روی ۶ صنعت مختلف و ۱۴ شرکت برای سنجش وفاداری کاربران انجام شد، بیان کرد که بهترین سوال برای رسیدن به این هدف، آن است که چقدر امکان دارد ما را به دیگران معرفی کنید و با تطبیق آن با رفتار واقعی، سه دسته Promoter،  Passive و  Detractor تشکیل می‌شوند که پروموترها بیش‌ترین و دترکتورها کمترین احتمال برای معرفی کسب‌وکار به دیگران را داده‌اند. این دسته بندی باعث خلق شاخصی به نام NPS شده که با آن می‌توان میزان وفاداری افراد را سنجید.

فروغی با اشاره به استارتاپ ازکی و بیمیتو گفت: «با توجه به ماهیت صنعت بیمه که وفاداری و تکرار خرید بسیار اهمیت دارد از همین روی بحث وفاداری نیز برای ما مهم بوده و برای رشد خود به سراغ شاخص NPS رفته‌ایم و در حال حاضر این رقم برای شرکت ما بالاتر از ۷۰ درصد است.»

وی در پایان سخنان خود بیان کرد که رشد به معنی تمرکز صرف روی جذب مشتری جدید نیست و تبدیل مشتریان وفادار به جزئی از واحد مارکتینگ سازمان، تنها فرمول برای رشد سودآور شرکت‌ها است.

واکاوی رفتار مشتری براساس ترندها

«علیرضا اشکان»، راهبر ارشد بازاریابی کافه‌بازار آخرین سخنران روز اول این رویداد بود که به واکاوی رفتار مشتریان براساس ترندها پرداخت و با اشاره به شیوع کرونا که مدل‌های رفتاری مشتریان را تغییر داد، به مارکترها تاکید کرد که بایستی روی چنین مواردی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

او فرهنگ، سلیقه شخصی، اثرهای گروهی، عوامل روانشناختی، شرایط اقتصادی و اجتماعی را به عنوان عوامل موثر در رفتار خریدار دانست و برای نشان دادن تاثیر تحلیل رفتار مشتریان بر میزان رشد و افزایش درآمد مثالی از کاهش فاصله زمانی بین نصب تا اولین خرید در برنامه‌های سرگرمی و تفننی کافه بازار زد که با پایش این روند می‌توان به این نتیجه رسید که با ارائه کد تخفیف‌های زمان دار به مشتریان تازه وارد، آن‌ها را برای انجام اولین خرید سریع‌تر مجاب کرد.

به گفته اشکان، مشتریان کسب‌وکار‌ها در ۴ دسته خریدار عادی، تایید طلب، تنوع‌طلب و با رفتار پیچیده قرار می‌گیرند که هر کدام رفتار متفاوتی را از خود نشان می‌دهند که باید با هر یک از آن‌ها به نوعی خاص رفتار کرد.

ارزش آفرینی برندها در شبکه‌های اجتماعی

روز دوم رویداد دیجیتال مارکتینگ DM Talk7 با سخنرانی «مهیار محمدی»، مدیر مارکتینگ فلایتیو آغاز شد که با مشابه سازی شبکه‌های اجتماعی و جامعه انسانی از نقش‌های مختلف افراد در سوشال مدیا سخن گفت و بیان کرد: «نقشی که ما در شبکه‌های اجتماعی بازی می‌کنیم و محتوایی که به اشتراک می‌گذاریم، می‌تواند برای مخاطبان‌مان ارزش آفرینی کند. به طور مثال یک بلاگر سفر با توجه به این که مناطق مختلفی سفر می‌کند، برای دنبال کننده‌هایش که امکان رفتن به آن مکان‌ها را ندارند، ارزش خلق می‌کند.»

او در ادامه به مفهوم Social Currency اشاره کرد و آن را این گونه تعریف کرد که افراد چقدر برای برند شما خرج می‌کنند. یعنی چقدر زمان صرف می‌کنند، چه میزان محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند و چقدر با شما تعامل دارند؟

راهبر ارشد بازاریابی فلایتیو تاکید کرد که Social Currency به صورت طبیعی به وجود می‌آید و با برگزاری کمپین و اهدای جایزه ایجاد نمی‌شود.

او در ادامه افزود: «ما با بررسی آمارهای صفحه اینستاگرامی‌مان، به این نکته رسیدیم که دو دسته طراحی و فشن جزو علایق مخاطبان ما هستند اما هیچ پستی مرتبط با آن نداریم از همین روی طی دو روز، یک پست عادی و یک پست بنا بر سلیقه دنبال کنندگان‌مان منتشر کردیم که باعث افزایش قابل توجه تعامل مخاطبان ما شد و فاصله حرف تا عمل ما ۲۷۷۹ درصد بود!»

محمدی در پایان به کمپین کریسمسی فلایتیو اشاره کرد که با دخیل کردن اینفلوئنسرهای اینستاگرامی ایرانی در خارج از کشور و ایجاد صفحه‌ای برای تعامل با مخاطبان‌ توانستند رکوردهای جدیدی را برای صفحه اینستاگرام‌ خود رقم بزنند.

استراتژی های بازاریابی اسنپ‌فود

«امین سمیعی»، راهبر ارشد بازاریابی اسنپ‌فود، دیگر سخنران این مراسم بود که با استقبال خوب کاربران در شبکه‌های اجتماعی رو به رو شد.

او با بیان این که خاصیت اتفاقات فاجعه بار برای انواع کسب‌وکارها این است که فکر می‌کنند این فاجعه از تیم ما خیلی دور است، گفت: «ما فکر می‌کردیم که هر صنعتی دچار مشکل شود، بحث غذا با چالش خاصی رو به رو نمی‌شود و نیاز همه است اما کرونا برای اسنپ‌فود شدیدا مشکل ساز شد و طی ۳ روز با کاهش بیش از ۵۰ درصدی سفارش‌ها رو به رو بودیم.»

سمیعی اشتباه اسنپ‌فود را در این دانست که ۹۰ درصد سرویس خود را به صنعت غذا وابسته کرده بود و راه حل این مشکل، Horizontal Growth و Portfolio Expansion بود که علاوه بر غذا، دلیوری محصولات دیگر از جمله نان، میوه، گوشت و … را هم اضافه کرد.

وی از دیگر فواید این اقدام برای پلتفرم شان به افزایش فعالیت پیک‌های اسنپ در تایم‌های غیر پیک تحویل غذا، 5 بهانه جدید برای کاربر تا به اپلیکیشن سر بزند و بازگشت ۲۸ هزار نفر از کاربرانی که ریزش داشتند طی یک ماه اشاره کرد و بیان داشت در بازه شش ماهه سفارش نان اسنپ‌فود ۳ برابر و سفارش میوه ۲ برابر شده است.

مدیر بازاریابی اسنپ‌فود با بیان این که با اضافه شدن سرویس‌های دیگر به این پلتفرم، ۱۸ درصد نسبت سفارش به کاربران افزایش یافته است، گفت: «وقتی با شیوع کرونا بخش تحویل غذا آسیب می‌بیند، کاربر برای تولید غذا در خانه دست به کار می‌شود و به تهیه مواد اولیه خود نیاز دارد پس به سراغ سرویس‌های سفارش نان، میوه، سوپرمارکت و گوشت می‌رود که فرصت رشد را برای ما ایجاد می‌کند.»

سرمایه‌گذاری روی آینده نیز بخش دیگری از صحبت‌های سمیعی بود که با اشاره به این که از جمع آوری اطلاعات کاربران مثل سن به این نتیجه رسیده‌اند که تا چند سال آینده، بخشی از کاربران سرویس غذا، متاهل یا مستقل می‌شوند و به استفاده از سرویس‌های دیگر مانند میوه و مواد پروتئینی روی می‌آورند.

او در بخش آخر صحبت‌هایش به اقداماتی که برای اجرای کمپین «هر چی بخوای؛ اسنپ‌فود» انجام شده بود، اشاره کرد.

اسپم در ارتباط با مشتری

ادامه رویداد به ارائه «پوریا حمزه لویی»، راهبر ارشد بازاریابی ایران تلنت درباره دیجیتال مارکتینگ 2021، اینکه چطور بازاریابی نکنیم و ارسال اسپم اختصاص یافت.

او بیان کرد که کسب‌وکارها به چند طریق با کاربران خود ارتباط برقرار می‌کنند که برخی از آن‌ها موجب تعرض به حریم خصوصی کاربر، ارسال اسپم می‌شوند که مضر هستند اما بهترین نوع ارتباط گیری که با پختگی یک شرکت ارتباط مستقیم دارد، مدل گفت‌وگو است.

حمزه لویی با اشاره به این که میزان زیاد پیام «ناخواسته» و «بی‌ربط» را اسپم می‌گویند، به بیان علت استفاده از آن پرداخت: «با توجه به این که استفاده از اسپم ارزان‌تر و راحت‌تر است، نیازی به خلاقیت برای پیاده سازی ندارد و در نهایت جواب می‌دهد و باعث استفاده کاربر از کسب‌وکار ما می‌شود، به سراغ آن می‌رویم اما نمی‌دانیم چه ضررهایی برای شرکت ما دارد.»

او ارسال تبلیغات بی‌ربط، فالو آنفالو، پاپ آپ و … را از مصادیق اسپم دانست و اعتقاد دارد هنگامی که یک کسب‌وکار برای تعامل با کاربرانش به سراغ گفتگوی دو طرفه می‌رود، به علت دادن حق انتخاب به کاربر، احساس رضایت بیشتری برای مشتریانش ایجاد می‌شود.

مدیر مارکتینگ ایران تلنت توصیه کرد در طول ارتباط با مشتری به سراغ تجربه‌ گیمیفای (gamify) بروید که هم به موفقیت کمپین کمک می‌کند و هم موجب بهتر شدن تجربه کاربر و مانع آزار او می‌شود.

پنل: چالش‌های مارکت ‌پلیس‌ها

پنل بررسی چالش‌های پیش روی کسب‌وکارهای پلتفرمی و مارکت پلیس‌ها از دیگر بخش‌های این رویداد بود که با حضور «امیر مستکین»، سردبیر دیجیاتو، «هادی مرادی»، مدیر بازاریابی تیمچه و لندو، «امیر پاشا»، راهبر ارشد بازاریابی دیجی‌کالا، «رامین تسوجی»، مدیر بازاریابی شیپور و «امیرعلی صبور» مدیر بازاریابی باسلام برگزار شد.

امیر مستکین با اشاره به این که یکی از مهم‌ترین چالش‌های مارکت پلیس‌های جدید آوردن هم‌زمان خریدار و فروشنده در پلتفرم است که به اصطلاح بحث مرغ و تخم مرغ در این بازار معروف است، از حاضرین خواست تا درباره این که چطور مارکتینگ می‌تواند آغازگر این حرکت باشد توضیحاتی را ارائه کنند.

امیر پاشا اعلام کرد که یکی از تاکتیک‌هایی که برای جذب خدمات‌دهنده‌ها جواب می‌دهد، بحث دادن گارانتی میزان فروش و درآمد به آن‌ها است که چالش بزرگ سمت فروشنده را کنترل می‌کند و در بخش تقاضا نیز با تبلیغات می‌توان به جذب مشتری پرداخت.

هادی مرادی نیز با اشاره به این که برای چنین موضوعی نمی‌توان برای همه نسخه‌ای یکسان پیچید، اظهار داشت: «بسیاری از خریداران و فروشندگان آنلاین، علاقمندند تا گزینه دومی به جای دیجی‌کالا نیز وجود داشته باشد و ما سعی کردیم تا خود را فروشگاهی به مخاطب معرفی کنیم که مانند دیجی‌کالا همه چیز در آن یافت می‌شود و شروع به جذب خدمات دهنده‌ها و گیرنده‌ها رفتیم.» او کاهش کمیسیون و کوتاه‌کردن بازه‌های تسویه با فروشنده‌ها را از مزایای فروشگاه تیمچه دانست و بیان کرد این پلتفرم روزانه ۳۰ هزار کاربر فعال داشته و میزان فروش آن از روزی یک میلیارد تومان عبور کرده است.

از سوی دیگر به گفته مدیر بازاریابی باسلام، با تعیین تکلیف کسب‌وکار که ذینفع اصلی او کیست به راحتی می‌توان چنین چالشی را حل کرد. تسوجی از شیپور نیز راه حل این چالش را ایجاد ارزش و مزیتی رقابتی برای فروشنده دانست که می‌توان با جذب عرضه کننده، سپس به سراغ کاربر خریدار رفت.

در ادامه راهبر ارشد بازاریابی تیمچه از برنامه این پلتفرم برای رقابت بازار فروشگاه‌های آنلاین گفت و با اشاره به وجود ۲ هزار فروشگاه اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی از سهم ریالی پایین این فروشگاه‌ها در مقایسه با دیجی‌کالا سخن گفت که با وجود آنلاین بودن تنها ۲ درصد از کل بازار خرده‌فروشی ایران، ظرفیتی بزرگ برای آن وجود دارد.

مدیر بازاریابی دیجی‌کالا در پاسخ به سوالی درباره آمادگی این مجموعه برای مقیاس‌پذیری، مخصوصا با گسترش بیشتر در ایران و همینطور برنامه دیجی‌کالا برای ورود به بازارهای منطقه در سال آینده گفت:‌ «دیجی‌کالا حدود ۳۸ میلیون کاربر یکتا دارد که با وجود اقتصاد پرتلاطم ایران، رسیدن به چنین مقیاسی در هر کجای دنیا تقریبا غیر ممکن است.»

او با بیان این که نوسانات مختلف نرخ ارز همیشه شما را در چالش ساختگی احتکار یا گران‌فروشی نگه می‌دارد از سختی‌های متعادل سازی عرضه و تقاضا در چنین شرایطی سخن گفت و عدم شفافیت در بازار عرضه را (به طور خاص بحث قاچاق) یکی از موانع رشد فروش اینترنتی در حوزه خرده‌فروشی دانست. به گفته پاشا دیجی‌کالا با آماده سازی ابزارهایی متناسب با شرایط ایران، آمادگی مقیاس‌پذیری و بزرگ شدن را دارد.

در بخش دیگری از این پنل، تسوجی از دو نگرانی عمده کاربران شیپور یعنی امنیت و نحوه ارسال کالا سخن گفت که با اضافه کردن برخی از ویژگی‌های مارکت پلیس‌ها به این پلتفرم، بخش اعظمی از این چالش حل شد.

به گفته او حدود ۷ ماه است که قابلیت خرید امن با نام خرید اینترنتی به پلتفرم شیپور اضافه شده و در حال حاضر ۱۸ هزار کسب‌وکار احراز هویت شده در این پلتفرم وجود دارد که انواع کسب‌وکارها همانند خانگی و شرکتی را شامل می‌شوند.

از سوی دیگر راهبر ارشد بازاریابی باسلام، در اظهار نظری بحث‌برانگیز در شبکه‌های اجتماعی، اعلام کرد که ورود به حوزه مارکت پلیس کاری بسیار دشوار است و او توصیه می‌کند که دیگران به این حوزه وارد نشوند. او در همین زمینه گفت: «پیش‌بینی من این است که همه بازیگران فعلی این حوزه نمی‌توانند ادامه فعالیت بدهند و با وجود این که بازار پرظرفیتی در پیش روی کسب‌وکارها وجود دارد اما گرفتن یک درصد از سهم بازار کار بسیار سختی است.»

صبور با اشاره به رشد ۱۲ برابری باسلام در سال گذشته و پیش‌بینی ۱۵ برابری برای امسال، در خصوص چالش‌های پیش روی این پلتفرم اظهار داشت:‌ «چالش اصلی ما این است که به سایرین بفهمانیم که برخلاف سایر پلتفرم‌ها، کسب‌وکارها در باسلام به فروشگاه اینترنتی تبدیل می‌شوند و کاربر از غرفه‌دار خرید خود را انجام می‌دهد و از ما محصول را خریداری نمی‌کنند.»

سردبیر دیجیاتو آخرین سوال این پنل را به آینده دیجیتال مارکتینگ در ایران با توجه به محدودیت‌های احتمالی برای اینستاگرام و فضای مجازی در آینده نزدیک اختصاص داد. راهبر ارشد بازاریابی شیپور در جواب این پرسش به تحریم‌ها اشاره کرد که دیجیتال مارکتینگ در ایران به هیچ کجای دیگر جهان شباهتی ندارد و اتفاق مثبتی را برای این حوزه در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی نکرد.

مدیر بازاریابی تیمچه نیز با اشاره به تحریم‌ها گفت که این اتفاقات باعث شکل‌گیری برخی استارتاپ‌ها شده که آمده‌اند و ابزارهای مختلف این حوزه را ساخته‌اند.  با این حال او از عدم وجود رقیب جدی برای آن‌ها به عنوان معضلی در جهت عدم تلاش کافی برای رشد، نام برد.

مدیر بازاریابی دیجی‌کالا نیز ابراز امیدواری کرد که برخلاف سال ۹۸ و تغییرات شدید نرخ ارز، بازاری آرام‌تر را در سال ۱۴۰۰ شاهد باشیم.

طول عمر مشتری یا شیشه عمر کسب و کار؟

آخرین سخنرانی این رویداد توسط «آیسان صبوری»، مدیر بازاریابی آچاره انجام شد که درباره رابطه طول عمر مشتری و یک کسب‌وکار پرداخت.

به گفته او با در نظر گرفتن این که در یک کسب‌وکار همه چیز سر جای خودش باشد و فکر کنیم بار کل مجموعه به روی دوش مدیر بازاریابی است، می‌توان به جرات گفت استراتژی که مدیران مارکتینگ برای بازاریابی انتخاب می‌کنند، حکم مرگ و زندگی را برای آن بیزینس دارد.

صبوری در ادامه به ارزش طول عمر مشتری (CLV) اشاره کرد و در تعریف آن گفت: «CLV یعنی میزان سودی که کاربر در طول همراهی‌اش با کسب‌وکارتان برای شما خلق می‌کند و علت مهم بودن آن این است که اگر ندانید مشتری در مدت زمانی که با بیزینس‌تان در تعامل است، چه میزان آورده و سود برای شما دارد، نمی‌توانید متوجه شوید که آیا فعالیت بازاریابی موفقی داشتید یا خیر؟»

او دسته‌بندی و اولویت‌بندی مشتریان را یکی از ثمرات محاسبه CLV دانست تا مشتری وفادار را بتوان شناسایی کرد و برای او ارزش بیش‌تری قائل شد.

راهبر ارشد بازاریابی آچاره تاکید کرد تیم مارکتینگ به واسطه کانال‌های مختلفی که در اختیار دارد، قادر است بیش‌تر از بخش‌های دیگر یک شرکت از کاربران فیدبک دریافت کند و بایستی با ارائه مناسب گزارش‌ نارضایتی‌ها به واحدهای دیگر، نرخ ریزش کسب‌وکار را کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا