اورکلاک پردازنده‌های ضریب بسته به لطف ازراک – فعال کردن اورکلاک در چیپست‌های دیگر

بله درست خواندید، اورکلاک پردازنده‌های ضریب بسته به لطف ازراک ممکن شد. اینتل پردازنده‌ها و چیپست‌های خود را به دو دسته قابل اورکلاک و غیر قابل اورکلاک تقسیم می‌کند. این یعنی تنها پردازنده‌های K قادر به اورکلاک هستند.

با جدیدترین نسل تنها برخی مدل‌ها در لاین آپ با پسوند K مانند Core i9 10900K و Core i7 10700K و Core i5 10600K چنین قابلیتی را در اختیار دارند. این پردازنده‌ها تنها زمانی که روی مادربردهای با چیپست Z مانند Z490 قرار بگیرند می‌توانند اورکلاک شوند. با این حال به نظر می‌رسد ازراک فناوری جدیدی را توسعه داده که اجازه می‌دهد پردازنده‌های غیر K را در مادربردهای غیر Z اورکلاک کنید.

این تکنولوژی Base Frequency Boost یا BFB نام دارد و اجازه می‌دهد پردازنده‌های بدون پسوند K را در چیپست‌هایی مانند B460 و H470 اورکلاک کنید. شاید برای شما سوال باشد که این قابلیت چگونه کار می‌کند؟ خب ازراک توان حرارتی پردازنده را به حالت PL1 می‌برد که یعنی توان حرارتی از 65 وات به 125 وات افزایش می‌یابد. این قابلیت البته که قابل انتخاب توسط کاربران بوده و به شرایطی نیز بستگی دارد. مثلا سیستم خنک کننده شما باید بتواند از پس حرارت ایجاد شده توسط پردازنده اورکلاک شده برآید، در غیر این صورت به فرکانس‌های اعلامی از سوی ازراک نخواهد رسید. به هر حال اورکلاک پردازنده‌های ضریب بسته به لطف ازراک هر چند که مورد پسند کاربران خواهد بود اما کاملا خلاف سیاست‌های اینتل است.