تسلا در سال 2022 بیش از هر زمان دیگری درآمد کسب کرد

در بحبوحه افت تقاضا، کاهش شدید قیمت‌ها و درام مداوم پیرامون مدیریت ایلان ماسک در توییتر، تسلا گزارش درآمد سه ماهه چهارم سال 2022 خود را منتشر کرد. در این گزارش، تسلا اعلام کرد 3.7 میلیارد دلار سود خالص در ازای 24.3 میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌است. این رقم نشان‌دهنده افزایش 59 درصدی درآمد سالانه نسبت به 2.8 میلیارد دلار سه ماهه پایانی 2021 است.

شایان ذکر است که این سومین سالی بود که سودآوری تسلا افزایش پیدا می‌کرد. سال گذشته برای این شرکت با 14.1 میلیارد دلار درآمد خالص در سال 2022 به پایان رسید. این درحالی است که سود تسلا در سال‌ 2020 تنها 721 میلیون دلار و 5.5 میلیارد دلار در سال 2021 بوده است. تسلا موفق شد که این سود را به بیش از 81.5 میلیارد دلار درآمد تبدیل کند.

گزارش درآمد سال 2022 تسلا به دنبال گزارش تولید و تحویل آن منتشر شد که در آن این شرکت اعلام کرد که طی سه ماه گذشته 405278 دستگاه خودرو و 1.3 میلیون دستگاه خودرو در طول سال 2022 به مشتریان خود تحویل داده‌است. این ارقام فاصله کمی از هدف شرکت برای دستیابی به رشد 50 درصدی در سال گذشته دارد.

تسلا ماسک است و ماسک تسلا

سه ماهه پایانی سال گذشته چالش‌های منحصر‌به‌فردی را برای تسلا به همراه داشت. در این دوره، تسلا با مواردی مثل افت تقاضا، فرسوده‌شدن خط تولید و افزایش رقابت از سوی خودروسازان قدیمی دست و پنجه نرم کرد. از طرفی نیز معامله توئیتر توسط ایلان ماسک منجر به کاهش شدید قیمت سهام تسلا شد. در طول سال گذشته، سهام تسلا تا حدود 65 درصد سقوط کرد. براساس گزارش بلومبرگ، این شکست میلیاردها دلار از دارایی خالص خود ماسک را کاهش داد. علاوه‌براین، همین امر ماسک را به اولین فردی در دنیا تبدیل کرد که 200 میلیارد دلار از ثروت شخصی خود را از دست می‌دهد.

در آستانه‌ انتشار گزارش مالی تسلا، تحلیلگران اعلام کردند که عملکرد این شرکت در فصل آخر 2022 تأثیر قابل‌توجهی بر آینده‌ ماسک و شرکت تحت مدیریتش خواهد داشت.

دن ایوز، تحلیلگر Wedbush در یادداشتی پیش از این گزارش نوشت: پس از رشد بی‌سابقه‌ بازار خودروهای برقی در چند سال گذشته که اساساً به دست ایلان ماسک انجام شد، اکنون تسلا در سال 2023 با شرایطی تاریک‌تر مواجه است و رقابت از همه جهات به بالاترین حد خود رسیده‌است.

پس از فاجعه جاری توییتر که سایه‌ای تاریک بر سهام تسلا انداخته‌است، اساساً از ابرقهرمانی با شنل قرمز به فردی شرور در چشم بسیاری از سرمایه‌گذاران تبدیل شده‌است. تصور ماسک به‌عنوان شخص پشت پرده تسلا و دراماهای پیرامون مالکیت وی در توییتر، به تصویر برند نزد مصرف‌کنندگان آسیب رسانده‌است.

تسلا به‌عنوان رهبری جهانی در فروش خودروهای برقی، مدت‌هاست که به عنوان پیشگامی برای برق‌سازی صنعت خودرو در نظر گرفته می‌شود. تحلیلگران بر این باورند که کاهش قیمت‌های اخیر این شرکت آخرین نشانه‌ای است که نشان می‌دهد امکان دارد بازار خودروهای برقی وارد فاز «تزلزل» شود. تسلا قیمت خودروهای خود را ابتدا در چین و سپس در ایالات متحده کاهش داد. کارشناسان معتقدند که این اقدام تلاشی برای کاهش تقاضا قبل از پایان سال بود. اما اگر ماسک مدیرعامل توییتر باقی بماند، مشخص نیست که این کاهش قیمت بتواند به ترمیم تصویر تسلا کمک کند یا خیر.