مدیرعامل اینتل شمشیر را از رو بست – پیشتازی AMD به پایان رسیده است

بر هیچکس پوشیده نیست که رقابت تیم قرمز و غول آبی در نسل بعد یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین رقابت های این دو ابرکمپانی صنعت تراشه خواهد بود و طرفداران در انتظارند تا ببینند رقابت به چه شکل پیش خواهد رفت و کدامیک در بازار پردازنده تاج گذاری خواهند کرد. در آستانه عرضه نسل بعدی تراشه‌های اینتل و آغاز این رقابت دیدنی قرار داریم که مدیرعامل اینتل در مصاحبه جدیدی که با CRN داشته، به وضوح اعلام کرده است که پیشتازی AMD در بازار پردازنده به پایان رسیده و در نسل جدید اینتل اجازه خودنمایی به تیم قرمز را نخواهد داد.

پت جلسینگر: دوران پیشتازی AMD به سر آمده است

نه افزایش سهم AMD در بازار و نه اینکه بهترین پردازنده‌های گیمینگ و ورک استیشن حال حاضر در بازار از سری رایزن هستند و نه حتی افزایش رقابت از سوی سازندگان تراشه‌های ARM، به نظر هیچ یک از این موارد برای پت جلسینگر اهمیت ندارند. البته طبیعیست که مدیرعامل اینتل در یک مصاحبه نگرانی‌های خود را بروز ندهد اما جدا از این مسئله، آقای جلسینگر اعتقاد زیادی به پردازنده‌های نسل بعد Alder Lake و همچنین تراشه‌های Sapphire Rapids دارد و معتقد است اینتل با این محصولات مجددا بازار را قبضه خواهد کرد. آنجاست که غول آبی بی هیچ حرف و حدیثی مجددا تاج سلطنت بازار CPU را بر سر خواهد گذاشت.

مدیرعامل اینتل در صحبت‌های خود در مصاحبه جدید خود گفته است که ممکن است در دوره ای کاربران به رشد AMD در بازار پردازنده اشاره کرده باشند، اما آن دوره به سر آمده است. اینتل با یک نمای تعریف شده از موارد لازم برای پیشتازی و رهبری در هر جنبه ای آماده است تا در بخش محصولات، بسته بندی تراشه، فناوری ساخت و نرم افزار بی رقیب به مسیر ادامه دهد. پیشتازی بی چون و چرا در مواردی همچون هوش مصنوعی، گرافیک‌ها، مدیا و راندمان بالا از دیگر ابعادیست که اینتل قصد یکه تازی در آنها را دارد. این کاریست که اینتل در طی سال‌های آینده با برنامه های تهاجمی و هدفدار انجام خواهد داد.

پیشتازی در تمامی جنبه‌ها، هدف چند ساله اینتل

منظور پت جلسینگر از کلمه تهاجمی صرفا اشاره به قدرت پردازشی پردازنده‌های نسل جدید اینتل نیست بلکه به تولید پردازنده‌های x86 سفارشی کمپانی برای دیگر سازندگان در قالب پروژه IDM 2.0 اشاره دارد. اینتل برای توسعه این پروژه در حال ساخت کارخانه‌های جدیدی در اروپا و امریکا می باشد و به طور جدی در حال تقویت زنجیره‌های تامین خود است. جز کمیت، کیفیت پردازنده‌های اینتل مسلما جائز اهمیت است. خصوصا اینکه AMD هم روند مثبتی در بازار پردازنده‌ها داشته و همان طور که در آخرین گزارش سخت افزاری استیم شاهد بودیم، گیمرهای بیشتری در حال خرید پردازنده‌های رایزن هستند. با این حال به نظر می‌رسد جلسینگر بابت این رقابت نگران نیست.

مدیرعامل اینتل در ادامه گفت: ما 80 درصد از سهم بازار را در اختیار نداریم چون مشتریان، بازار و همچنین همکاران را راضی نکرده‌ایم و بله، AMD عملکرد قدرتمندی در سال های اخیر داشته و ما کار خوبی که آنها انجام داده‌اند را نادیده نمیگیریم، اما آن پیشرفت‌ها و پیشتازی‌ها با ورود Alder Lake و Sapphire Rapids به پایان می‌رسد.

Alder Lake و Sapphire Rapids – تسلیحات مرگبار اینتل

اینتل در رویداد Intel Architecutre Day 2021 از سری Alder Lake به عنوان دوازدهمین نسل از پردازنده‌های خود رونمایی کرد. این خانواده از بازه توان طراحی حرارتی گسترده‌ای، از 9 وات تا حداکثر 125 وات برخوردارند و آماده‌اند تا در هر گونه گجت رده مصرف کننده مورد استفاده قرار بگیرند. پرچمدار خانواده برای پلتفرم دسکتاپ مجهز به 16 هسته می‌باشد که از 8 هسته قدرتمند و 8 هسته کم مصرف‌تر و 24 رشته پردازشی تشکیل شده است. مطمئنا این مشخصات صرفا منجر به پیشتازی اینتل نخواهند شد، بلکه مهم‌ترین تغییر در طراحی معماری x86 طی یک دهه اخیر این برتری را به غول آبی می‌دهد. تغییری عظیم که پاسخی کوبنده به پلتفرم‌های AMD و مبتنی بر ARM خواهد بود.

جز Alder Lake، سری Sapphire Rapids به عنوان اولین پردازنده‌های مقیاس پذیر خانواده زئون بر پایه معماری جدید اینتل می آیند تا پردازنده های Epyc کمپانی AMD را از گردونه رقابت خارج کنند. پت جلسینگر در گفت و گو با CRN گفته است: “اینتل بازگشته” و ما در بهترین شرایط تامین بازار به سر می بریم و صاحب معتبرترین برند تکنولوژی در صنعت هستیم و این چیزیست که خوانندگان کانال شما لازم است به مشتریان خود منتقل کنند. برداشت شما از صحبت‌های مدیرعامل اینتل چیست؟ آیا با پت جلسینگر در مورد به پایان رسیدن دوران برتری AMD موافق هستید؟