هرآنچه که از کنسول بازی Playstation 5 می دانیم؛ به همراه مشخصات

این روزها اخبار مهمی از کنسول بازی Playstation 5 به عنوان نهمین نسل از کنسول های بازی، منتشر شده است. تا کنونی برخی از مولفه ها و مشخصات فنی این کنسول بازی به صورت غیر مستقیم از سوی سونی و منابع نزدیک و معتبر منتشر شده است. در این مطلب به جمع بندی این اخبار پرداخته و تنها مشخصات فنی را مرور خواهیم کرد؛ به عبارت ساده تر، مشخصات سخت افزاری و البته قابلیت های جدید.

کنسول بازی Playstation 4 نسخه ی PRO می تواند از دقت تصویر 4K در کنار تکنیک HDR پشتیبانی می کند. کنسول بازی پلی استیشن 5 می تواند از رزولوشن 8K نیز پشتیبانی نماید. با توجه به ورود تلویزیون های 8K به بازار (از ابتدای سال جاری به صورت گسترده تر) و همچنین از آنجایی که هر کنسول بازی برای مدت طولانی در خط تولید باقی می ماند، سونی تصمیم گرفته است که رزولوشن 8K را نیز مد نظر قرار دهد. این کنسول تکنیک HDR10 را نیز پوشش می دهد.

در حوزه حافظه های ذخیره سازی، تقریبا می دانیم که دیگر هارد دیسک های 2.5 اینچی که تا کنون در کنسول های بازی مورد استفاده قرار می گرفته است، توان تامین نیاز یک کنسول نسل نهمی را نداشته و "احتمالا" در پلی استیشن 5 شاهد استفاده از یک درایو SSD خواهیم بود. وجود درایو SSD قیمت نهایی کنسول بازی را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد؛ بدین ترتیب که یک کنسول نسل نهمی نیازمند حداقل 500 گیگابایت حافظه سالید است که بدین ترتیب قیمت این کنسول مسئله ای برای سازندگان می شود.

شرکت AMD، تراشه ی نیمه سفارشی (SOC) کنسول های بازی جدید را تولید کرده و در معماری گرافیکی کنسول بازی Playstation 5 از ریزمعماری NAVI استفاده می گردد؛ این معماری گرافیکی تا کنون در کارت گرافیک های این شرکت رویت نشده و بارها به تعویق افتاده است. تراشه فوق در حوزه های پردازشی از لیتوگرافی 7 نانومتری بهره خواهد برد که بخش GPU در این مدل نیز با این لیتوگرافی تولید می گردد.

در نهایت به بخش پردازش های CPU در کنسول بازی پلی استیشن 5 می رسیم؛ ای ام دی از معماری ZEN2 که با لیتوگرافی 7 نانومتری استفاده کرده و این دقیقا همان معماری است که در CPUهای Ryzen 3000 مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه جدید ترین معماری گرافیکی و پردازشی AMD در این تراشه جای می گیرد. با این وجود قطعا باید با یک سیلیکون بزرگ روبرو باشیم چرا که CPU و GPU قدرتمندی را در خود جای داده است!