فناوری

احداث کارخانه 7 میلیارد دلاری مایکرون در ژاپن – بودجه تحقیق 150 میلیارد دلاری در دهه آینده

مایکرون، تراشه ساز بزرگ امریکایی نیز همچون رقبای خود در صنعت نیمه رسانا قصد دارد کارخانه‌های جدیدی را به منظور گسترش ظرفیت تولید خود احداث کند و همچنین بودجه هنگفتی هم برای تحقیق و توسعه در سال‌های آینده در نظر گرفته است. به همین منظور این کمپانی قصد احداث کارخانه 7 میلیارد دلاری خود را به منظور تولید تراشه DRAM در خاک ژاپن دارد. اگر چه مایکرون در نظر داشته این کارخانه را در امریکا بسازد اما این موضوع بستگی به پشتیبانی کنگره ایالات متحده از لحاظ تسهیلات و تخفیف در مالیات بستگی دارد. به همین دلیل مایکرون کشور ژاپن را نیز برای اجرای این پروژه در نظر گرفته است.

احداث کارخانه 7 میلیارد دلاری مایکرون در ژاپن

این کمپانی اعلام کرده که برنامه‌هایی برای احداث یک کارخانه جدید تولید تراشه در شهر هیروشیما که در غرب ژاپن واقع شده احداث کند. در این کارخانه تراشه‌های پیشرفته DRAM برای دیتاسنترها تولید خواهند شد. مایکرون بعد از فروش 3D Xpoint به Texas Instruments، حالا در نظر دارد از بازار مصرف کنندگان فاصله بگیرد و تمرکز خود را بر روی بازار سرور دیتاسنترها بگذارد. طبق یادداشت خبرگزاری Nikkan Kogyo بودجه اجرای این پروژه تقریبا 7 میلیارد دلار برآورد شده و مایکرون هم اکنون در حال انجام کارهای خرید زمینی در نزدیکی کارخانه فعلی خود در هیروشیما است. جزئیات این پروژه در حال حاضر اعلام نشده اما گفته می‌شود که تراشه ساز امریکایی در حال مذاکره با مقامات رسمی ژاپن برای تضمین امتیازات و تسهیلات است. در صورتی که همه چیز خوب پیش برود، کارخانه جدید مایکرون در سال 2024 آغاز به کار خواهد کرد.

احداث کارخانه 7 میلیارد دلاری

بودجه هنگفت مایکرون برای بخش توسعه و تحقیق

در همین حال مایکرون ساخت یک کارخانه جدید تولید حافظه در امریکا را نیز در نظر دارد. ساخت این کارخانه در ایالات متحده هزینه‌بر تر است. در واقع هزینه ساخت چنین کارخانه‌ای در امریکا 45 درصد بیشتر از ساخت همین کارخانه در کشورهای آسیایی می‌باشد. اگر چه مایکرون در امریکا تراشه‌های کمتر پیشرفته را برای خودروها تولید می‌کند اما تراشه‌های پیشرفته این کمپانی همچنان در سنگاپور، ژاپن و تایوان ساخته می‌شوند. معاون ارشد مایکرون معتقد است که با توجه به اینکه امریکا 30 درصد از سهم بازار جهانی تراشه در اختیار دارد، باید تراشه های بیشتری در این کشور ساخته شوند. این در حالیست که فقط دو درصد از کل تراشه‌های حافظه در امریکا تولید می‌شوند و به گفته مایکرون، افزایش این درصد برای امنیت ملی و ارتقا زنجیره تامین اهمیت دارد.

ساخت کارخانه‌های جدید تنها تلاش مایکرون برای افزایش فعالیت خود در صنعت تراشه نیست. این کمپانی قصد دارد طی ده سال آینده، تا 150 میلیارد دلار بودجه صرف بخش توسعه و تحقیق خود کند. هر چند این کمپانی معتقد است برای این اتفاق، نیازمند به یک حمایت همه جانبه است.

  • احتمال کاهش نسبی قیمت تراشه های حافظه طی ماه های آتی
  • آغاز تولید تراشه های 3 نانومتری سامسونگ از نیمه نخست سال 2022

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا