فناوری

همه آنچه که باید درباره داسو میراژ۳ بدانید

همه آنچه که باید درباره داسو میراژ۳ بدانید

داسو میراژ ۳

همه آنچه که باید درباره داسو میراژ۳ بدانید

این هواپیما(میراژ ۳) یک جنکنده مافوق صوت است . این جنگنده ی یک سرنشین در میانه‌های دهه ۱۹۵۰ درکمپانی (شرکت) هوانوردی داسودر کشور فرانسه طراحی شد. میراژ ۳ یکی از موفقترین هواپیماهای جنگنده تاریخ بوده‌است و در سراسر جهان به نیروهای هوایی بسیاری از کشورها فروخته شده‌است. تولید میراژ بیش از یک دهه ادامه داشت و در مجموع ۱۴۲۲ فروند از آن تولید شد. واژه ی (میراژ) در زبان فرانسوی در اصل به معنی سراب و «داسو» نام کارخانه تولید این هواپیما است.واژه ی داسو به معنی یورش بردن و حمله کردن است.

داسو میراژ ۳

داسو میراژ ۳

مشخصات فنی داسو میراژ۳

خدمه : ۱ نفر
طول : ۱۵ متر
فاصله دو سر بال : ۸٫۲۲ متر
ارتفاع : ۴٫۵ متر
مساحت بال : ۳۴٫۸۵ متر مربع
وزن خالی : ۷٫۰۵۰ کیلوگرم
بیشینه وزن برای برخاست : ۱۳٫۵۰۰ کیلوگرم
نیرودهنده : یک عدد موتور توربوجت SNECMA ATAR 09 C
قابلیت ها در مدل E /
بیشینه سرعت : ۲٫۲ ماخ
برد : ۲۴۰۰ کیلومتر
بیشینه ارتفاع برای پرواز : ۱۷ هزار متر (۵۶ هزار فوت)
بیشینه آهنگ صعود : ۸۳٫۳ متر بر ثانیه
بیشینه حمل سلاح یا مخزن سوخت در هریک از بالها : ۳۸۵ کیلوگرم بر متر مربع

جنگنده های مشابه:کفیر-میگ ۲۱ فیشبد-آ-۴ اسکای هاوک-فانتان آ

قابلیت حمل سوخت خارجی:دارد وبه مقدار ۲۳۵۰ کیلوگرم

کشور های دارنده:
آرژانتین-برزیل-کلمبیا-مصر-فرانسه-لبنان-لیبی-پاکستان-پرو-آفریقای جنوبی-اسراییل- سویس-زئیر

داسو میراژ ۳

داسو میراژ ۳

تسلیحات قابل استفاده داسو میراژ۳

توپ : ۲ عدد ۳۰ میلی متری DEFA-552
راکت : ۲ عدد مدل MATRA JL-100 یا ۱۹ عدد مدلSNEB
موشک : ۲ تیر موشک AIM-9 یا MAGIC به علاوه یک تیر ماتراR-530 و دو تیر AM-39 اگزوست (موشک هوا به دریا)
بمب : در کل ۴ هزار کیلوگرم بمب توسط این جنگنده از انواع مختلف آن حمل می شود . ارتش فرانسه در سال ۱۹۹۱ بمب اتمی AN-52 را روی میراژ ۳ ای نصب کرد .

داسو میراژ ۳

داسو میراژ ۳

میراژ۳ چندین مدل داشت اولین مدل که به طور رسمی ساخته شد میراژ ۳ مدل (سی) بود که در یکم اکتبر ۱۹۶۰ پرواز کرد مدل های (سی)اکثرا مشابه گونه(آ) بودند فقط کمی بلند تر بودند واز لحاظ عملیاتی قویتر.
میراژ-۳ (سی)تک نفره بود ویک جنگنده رهگیر با یک موتورجت قطره پاش (منظورش همون پس سوز-آفتر بارنراست)همچنین شکل اگزوزش هم عوض شده بود.میراژ-۳ (سی)با دو توپ ۳۰ میلیمتری در زیر هواپیما مسلح شده بود.میراژ-۳ سه نقطه داشت برای حمل موشک های هوا به هوا یکی زیر بدنه و دوتا دیگر در کنار بالها. اما در یک دوم بالها نیز محل نصب تسلیحات وجود داشت.لانچر های کناری میتوانستند که سایدویندر را حمل کنند.
۹۵ میراژ-۳ عملیاتی درژوییه سال ۱۹۶۱ تحویل ارتش فرانسه شد.یک نوع از میراژهم به سویس صادر شد تا با نظارت فرانسه تولید کند وبفروشد.میراژها به اسراییل وآفریقای جنوبی هم صادر شدند.البته یه سری مشخصات آنها تغییر پیدا کرده بود.مثلا میراژهای ارسالی به سویس از نوع (سی-اس)بودند.برای اسراییل با کد (سی-جیی)و برای آفریقای جنوبی با کد (سی-زد) تعیین شدند.

داسو میراژ ۳

داسو میراژ ۳

رشد و توسعه داسو میراژ۳

خانواده میراژ-۳ در خارج از دولت فرانسه رشد کرد.در سال ۱۹۵۲ قرار شد که مطالعات در مورد ساخت یک هواپیمای رهگیر و لایق که توانایی اوج گیری ۱۸۰۰۰ متر در ۶ دقیقه را داشته باشد و همچنین توانایی پرواز با سرعت ۱٫۳ ماخ را در سطوح پایین داشته باشد. این خواسته ها در سال ۱۹۵۳ شروع شد. داسلت به مشخصه های”Mystere-Delta 550″ جواب داد. به این هواپیما به عنوان یک هواپیمای تفریحی نگاه میشد! نیروی پیشرانه این جت را ۲ موتور توربو جت که توانایی پس سوز هم داشتند. موتور ها بنام MD30 R بودند.هرکدام ۹٫۶۱ کیلو نیوتن قدرت داشتند. توان موتور ها با فراهم شدن سوخت مایع به ۱۴٫۷ کیلو نیوتن یا ۳۳۰۰ پوند رسید. این هواپیما بالهای دلتایی ترکیب شده با زاویه ۶۰ درجه داشت

داسو میراژ ۳

داسو میراژ ۳

مشخصات ظاهری داسو میراژ۳

البته بالهایی دلتایی یک سری محدودیت هایی دارند, هواپیماهای بال دلتایی برای تیک اف می باست که یک مسیر طولانی تری رو طی کنند. چون فلپ ها کار نمی کنند,باعث میشود که عملکرد ها سنگین تر باشد,باعث میشود که سرعت فرود بالا برود و همجنین قدرت مانور پایین بیاید. در ارتفاعات پایین به علت سطح زیاد بالها کوبش ضربات زیاد میشود. اما به هرحال دلتا بالها و ساخت آنها ساده است,به آسانی به سرعت های بالا در مسیر های مستقیم دست پیدا میکنند و به اندازه کافی فضایی برای ذخیره سوخت بوجود می آید . اولین مدل میستر دلتا که بدون پس سوز موتور ویا اینکه موتور راکت نداشت, در ۲۵ ژوئن ۱۹۵۵ پرواز کرد. بعد از مقداری طراحی مجدد و تغییراتی در این هواپیما و نیز تغییراتی در موتور ومحل نصب آن این هواپیما به میراژ ۱ تغییر نام پیدا کرد. این مدل صنعنی و اولیه توانایی پرواز با سرعت ۱٫۳ ماخ را در ارتفاع پایین بدون داشتن راکت و سرعت ۱٫۶ ماخ با داشتن راکت رسید.به هر حال اندازه کوچک میراژ۱ تسلیحاتش را تنها به داشتن موشک های AAM ( هوا به هوا) محدود کرد.البته قبل از این تصمیم گرفته شد که هواپیما بار جنگی نیز حمل کند. پس از این داسلت تصمیم گرفت که یک گونه بزرگتر از میراژ ۱ به نام میراژ ۲ را تولید کند. میراژ ۲ قرار بود که موتور های Turbomeca Gabizo را داشته باشد,اماهیچ یک از این هواپیما ها ساخته نشد. میراژ ۲ خیلی بزرگتر از میراژ ۱ بود,این هواپیما ۳۰% سنگینتر از میراز ۱ بود. پیشرانه جدیدی داشت که قدرتی برابر ۴۳٫۲ کیلونیوتن که برابر ۹۷۰۰ پوند بود را داشت. این موتور ها توسط اسنکما ساخته شد و همگی قابلیت پس سوز را داشتند. این موتور شفت محور توربو جت از یک هواپیمای آلمانی که در جنگ جهانی دوم بود ساخته شد. موتور آلمانی ساخت BMW بود. این طرح جدید از جنگنده میراژ ۳ نامیده شد. میراژ ۳ مثل میراژ ۱ یک موتور راکت کمکی SEPR را داشت.

داسو میراژ ۳

داسو میراژ ۳

داسو میراژ ۳

داسو میراژ ۳

داسو میراژ ۳

داسو میراژ ۳

همه آنچه که باید درباره داسو میراژ۳ بدانید

داسو میراژ ۳

داسو میراژ ۳

داسو میراژ ۳

داسو میراژ ۳

نوشته همه آنچه که باید درباره داسو میراژ۳ بدانید اولین بار در مجله اینترنتی آراس , اخبار , عکس , مدل , فناوری. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا