فناوری

افتتاح مرحله اول پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها

«عیسی زارع پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز جهانی ارتباطات اعلام کرد مرحله اول فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد. او مدعی است در مرحله اول بیش از سه میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند.

«عیسی زارع پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، روز جهانی ارتباطات را به تمامی تلاشگران صنعت ارتباط و فناوری کشور، اصحاب رسانه و فعالان بخش خصوصی و دولتی تبریک گفت. او اعلام کرد امروز پروژه‌های متعددی با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌داری می‌رسند.

«زارع پور» تاکید کرد مهم‌ترین پروژه‌ای که امروز کلید می‌خورد، افتتاح مرحله اول فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها است. او امیدوار است در مرحله اول، حدود سه میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری در سطح 100 شهر قرار گیرند. وزیر ارتباطات افزود تا پایان سال 1402، 8 الی 10 میلیون خانوار از آن 20 میلیون خانواری که قرار است طی سه سال تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرند، به شبکه فیبرنوری اتصال شوند.

مرحله اول پروژه فیبر نوری

توسعه شبکه فیبر نوری اینترنت ثابت یکی از برنامه‌های زیرساخت توسعه کشور در چند دهه آینده است. چراکه این مسئله می‌تواند شرایط فعالیت سرویس‌های داخلی و خارجی در ایران را فراهم کند. اما در صورتی که شبکه پرسرعت و باکیفیت در کشور وجود نداشته باشد، اجرای این طرح امکان پذیر نخواهد بود. توسعه شبکه فیبرنوری ظرفیت و کیفیت اینترنت ثابت کشور را به طرز قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

«عیسی زارع پور» در مورد مزایای توسعه شبکه فیبر نوری گفت:

توسعه شبکه فیبر نوری بار را از روی ارتباطات همراه بر می‌دارد به طوری که با توسعه شبکه فیبر نوری در همه جای شهرها و روستاهای کشور، بی‌تی اس‌ها و آنتن‌های ارتباطات سیار از این طریق به شبکه متصل می شوند که می‌توانند حداکثر سرعتی که در استانداردها آمده است را به مردم ارائه دهند.

زارع پور: توسعه شبکه فیبر نوری یک پروژه بزرگ و ملی است

وزارت‌خانه این طرح را به شکل روشن در معرض بررسی عمومی قرار داده است و از طریق سامانه اینترنتی IRANFTTX.IR، مردم می‌توانند نقاط تحت پوشش را مشاهده کنند و در صورتی که محل زندگی آن‌ها تحت پوشش این شبکه بود، در همان پایگاه درخواست خود را برای استفاده از آن مطرح نمایند. «عیسی زارع پور» اعلام کرد اپراتورها وظیفه دارند طی یک ماه، این سرویس را در اختیار مردم قرار دهد. در صورتی که محله‌ای تحت پوشش فیبر نوری نباشد، برنامه زمان‌بندی برای تحت پوشش قرار گرفتن آن را ارائه دهند.

دولت سیزدهم تلاش می‌کند تا شبکه فیبر نوری در طی 3 سال به صورت عادی در دسترس کلیه مردم ایران قرار دهد، در حالی که اجرای این طرح به صورت عادی حدود هفت الی هشت سال طول می‌کشد. دولت سیزدهم طرح توسعه شبکه فیبر نوری را به عنوان یک پروژه بزرگ و ملی یاد کرد. وزیر ارتباطات همچنین گفت که در حال حاضر هشت شرکت پروانه لازم را برای همکاری دریافت کرده و در سراسر کشور فعالیت را آغاز کرده‌اند.

  • وضعیت اینترنت ایران و جهان در ماه آوریل 2023؛ سقوط یک‌پله‌ای اینترنت موبایل ایران
  • حذف حساب‌ های غیرفعال گوگل برای حفظ امنیت کاربران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا