فناوری

فضانوردان چینی از ایستگاه فضایی تیانگونگ چین بازگشتند

بر اساس گزارشی که وبسایت Space منتشر کرده است، سه فضانورد چینی (که در چین به عنوان تایکونورد نیز شناخته می‌شوند)، پس از گذراندن دوره شش ماه در ایستگاه فضایی تیانگونگ چین، دیروز به سلامت به زمین بازگشتند. این دومین ماموریت خدمه چین به ایستگاه فضایی تیانگونگ و طولانی‌ترین ماموریت آن‌ها تاکنون است.

  • ورود اولین گروه فضانوردان خصوصی ایستگاه فضایی به این پایگاه
  • ایستگاه فضایی بین المللی تا سال 2030 عملیاتی خواهد ماند

ایستگاه فضایی تیانگونگ چین

خدمه‌ی ایستگاه فضایی چین در اکتبر سال گذشته از مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan در صحرای گبی سفر خود را آغاز کردند و در مجموع 183 روز را در ایستگاه فضایی سپری کردند. برای بازگشت این فضانوردان برگزیده به زمین برنامه‌ی خاصی چیده شد! فضاپیمای Shenzhou 13 در ساعت 9:56 صبح روز شنبه به وقت محلی در صحرای مغولستان داخلی (بخشی از سرزمین چین) فرود آمد و حدود 9 ساعت قبل از این فرود، ماژول Tianhe هسته ایستگاه فضایی چین را ترک کرده بود.

فضانوردان چینی در ایستگاه فضایی تیانگونگ چین

شاید در ابتدای امر این خبر مانند یک خبر معمولی فضایی شمرده شود اما چند نکته‌ی خاص در این ماموریت وجود دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست. این ماموریت نه تنها طولانی‌ترین ماموریت فضایی کشور چین تاکنون است، بلکه از سوی دیگر تایکونورد وانگ یاپینگ به عنوان اولین زن چینی است که از ایستگاه فضایی تیانهه بازدید کرده و از این سو یک رکورد تاریخی را ثبت کرده است. نکات ما همینجا تمام نشده و او اولین زن چینی بود که راهپیمایی فضایی نیز انجام داد.

وانگ توسط در این ماموریت توسط 2 خدمه دیگر، Ye Guangfu و فرمانده Zhai Zhigang همراهی می شد. این سه نفر در مجموع دو پیاده روی فضایی انجام دادند، آزمایش‌های مختلفی را در اطراف ایستگاه انجام دادند و همچنین دو سخنرانی زنده برای دانش آموزانی که از زمین ماموریت آن‌ها را تماشا می‌کردند، برگزار کردند. Shenzhou 13 بخشی از 11 ماموریتی است که چین برای تکمیل ساخت ایستگاه فضایی Tiangong برنامه ریزی کرده است. چین برای اولین بار ماژول Tianhe را در آوریل 2021 راه اندازی کرد و بعداً سه فضانورد را برای آنلاین کردن ایستگاه فرستاد.

همانطور که در گزارش وبسایت Space.com اشاره شده است، خدمه Shenzhou 14 قرار است در ماه ژوئن به ایستگاه فضایی پرتاب شوند. چین قصد دارد ایستگاه فضایی خود را را تا پایان سال به پایان برساند، که این هدف شامل راه اندازی دو ماژول اضافی دیگر نیز خواهد بود. با وجود اینکه گذراندن شش ماه در یک ایستگاه فضایی کمی طولانی به نظر می‌رسد اما این دوره زمانی معمول برای برقراری ماموریت‌ها به ایستگاه فضایی بین المللی است که چین از آن مستثنی شده است.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید فضانورد ناسا، مارک وان دی هی، که ماه گذشته به زمین بازگشت، تا به امروز رکورد طولانی‌ترین اقامت متوالی در فضا با 355 روز را در اختیار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا