فناوری

همکاری AMD و مایکروسافت در ساخت پردازنده ARM برای لپ تاپ ها

به نظر می‌رسد آینده پردازنده‌های کامپیوترهای شخصی با معماری ARM گره خورده است. پس از موفقیت خیره کننده اپل در اولین نسل از مک بوک‌های M1 این کمپانی، جرقه ای همزمان در ذهن تقریبا تمامی تولید کنندگان PC به منظور پیروی از مسیر کوپرتینویی‌ها خورده است. یکی از مهم ترین سازندگانی که انتظار می‌رود در پیروی از اپل کامپیوترهای شخصی خود را با تراشه‌های ARM روانه بازار کند مایکروسافت است. اگر چه ردموندی‌ها نسل جدید کامپیوترهای سرفیس را بدون تراشه مبتنی بر ARM معرفی کردند، اما این معنا نیست که این کمپانی علاقه به این معماری ندارد. بلکه برنامه‌هایی برای آینده در سر دارد. طبق شایعه‌ای که از کره جنوبی نشات گرفته، AMD و مایکروسافت در حال توسعه چیپستی بر پایه معماری ARM برای نوت بوک‌ها هستند.

بر اساس پستی که در یک فروم تکنولوژی کره‌ای Clien قرار گرفته، مایکروسافت در حال همکاری با کمپانی AMD با هدف توسعه یک چیپست مبتنی بر ARM برای کامپیوترهای شخصی قابل حمل است. این چیپست مرموز که فعلا نامی برای آن ذکر نشده، مجهز به هسته‌های پردازشی Cortex-X1 می باشد. از آنجایی که هیچ صحبتی راجع به شکل پیکربندی هسته‌ها در این چیپست عنوان نشده، نمی‌دانیم با پردازنده چند هسته‌ای روبرو هستیم. اما از آنجایی که این چیپست قرار است در لپ تاپ‌ها مورد استفاده قرار بگیرد، احتمالا از چند هسته Cortex-X1 مورد استفاده قرار گیرد. هر چند با توجه به اینکه ممکن است این چیپست از طراحی big.LITTLE برخوردار باشد، این امکان وجود دارد که از ترکیب چند هسته Cortex-X1، Cortex-A70 و Cortex A-510 استفاده شود.

چیپست مشترک AMD و مایکروسافت با معماری ARM

اما چرا باید مایکروسافت با AMD همکاری کند؟ همان طور که می‌توان حدس زد، تیم قرمز تراشه گرافیکی این چیپست را تامین خواهد کرد به گونه‌ای که GPU مورد استفاده در این چیپست بر پایه معماری mRDNA 2 خواهد بود. تراشه‌‌ای که AMD در همکاری با سامسونگ در اگزینوس 2200 نیز قرار داده است. تعداد واحدهای پردازشی در این GPU به هشت عدد می‌رسد که آن را از لحاظ عملکرد، هم رده با گرافیک GeForce GTX 1650 انویدیا قرار می‌دهد. سامسونگ نیز در ساخت این چیپست نقش دارد چرا که طبق گزارش، چیپست در حال توسعه AMD و مایکروسافت مجهز به مودم 5G اگزینوس است. غول کره ای مدتی می‌شود که با سامسونگ در حال همکاری است و همکاری این دو می‌تواند برای اپل نگران کننده باشد.

هر چند همکاری این دو صرفا به طراحی چیپست خلاصه می‌شود و سامسونگ در تولید چیپست‌های مایکروسافت نقشی نخواهد داشت چرا که این چیپست با فناوری ساخت 5 نانومتری توسط کمپانی TSMC به تولید خواهد رسید. این در حالیست که در ابتدا قرار بود سامسونگ تولید کننده این چیپست باشد اما به دلیل بازدهی پائین، پروژه متوقف شد. شایعات مبنی بر این هستند که این چیپست در انحصار مایکروسافت نخواهد بود، پس می‌توانیم شاهد قرارگیری آن در دیگر لپ تاپ‌های مبتنی بر ARM نیز باشیم.

  • رویاپردازی جدید AMD – کاهش 30 برابری مصرف پردازنده ها تا سال 2025
  • شایعه همکاری AMD و مدیاتک قوت گرفت – در رویای تصاحب بازار تراشه‌های موبایل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا