فناوری

آیا سرویس ارتقاء اینتل برای پردازنده های Xeon در راه است؟

ممکن است عده‌ای از وجود سرویس ارتقاء اینتل در گذشته مطلع باشند. سرویسی که در آن اینتل با استفاده از نرم‌افزار، قفل پردازنده‌هایی را که در سال 2010 با عنوان Pentium G6951 عرضه شده بودند را باز می‌کرد، که در پی آن 1 مگابایت به حافظه کش آن اضاف می‌شد وهمچنین میشد امکان Hyper-Threading را تنها با 50 دلار می‌شد فعال کرد. حالا نیز به نظر می‌رسد که اینتل در حال کار بر روی موردی همانند آن است، منتها این بار برای پردازنده‌های سری Xeon. البته تا به الان اطلاعات چندانی در این رابطه در دسترس نیست.

این‌بار تمرکز بر روی مشتریان خاص است

وب‌سایت Phoronix یک پچ لینوکس را در GitHub با نام Intel Software Defined Silicon یا به صورت خلاصه SDSi مورد بررسی قرار داده است. کاملا مشخص است که این نرم‌افزار مخصوص پردازنده‌های Xeon ساخته شده است و در توضیحات آن ذکر شده، که “با استفاده از SDSi امکان پیکربندی ویژگی‌های اضافی برای CPU از طریق “فرآیند صدور جواز برای فعال‌سازی“، فراهم می‌شود.” اطلاعات بیشتری از این پچ در دسترس نیست، اما مقایسه آن با سرویس ارتقاء اینتل که در دهه گذشته ارائه شده بود، می‌توان آن را تکرار دوباره همان سرویس قلمداد کرد. اما ظاهرا این بار قرار است که اینتل به صورت خاص بر روی کاربران تجاری خود تمرکز کند.

در گزارش Phoronix آمده که “درایور هسته SDSi یک رابط برای سوکت‌ها می‌باشد که یک گواهی جهت اهراز هویت در NVRAM داخلی را ارائه می‌دهد، که باعث “باز فعالسازی قابلیت‌ها” می‌شود و گواهی وضعیت SDSi وضعیت پیکربندی CPU را نشان ‌می‌دهد.” برای مطلع شدن از اینکه اینتل در حال برنامه‌ریزی برای چه کاری است باید فعلا کمی صبر کرد، اما ممکن است دوباره شاهد ارائه سرویس مشابه با سرویس ارتقاء اینتل در گذشته باشیم، که با آن می‌شود مواردی مانند Cache و Hyper-Treading و همچنین AVX را نسبت به حالت عادی ارتقاء داد. همچنین ممکن است این برنامه جهت باز کردن سوکت اضافی CPU در سرورها باشد. در نهایت برای اطمینان از جزییات این برنامه باید فعلا صبر کرد، اما کاملا مشخص است که اینتل به دنبال ارائه یک شارژ مجدد برای پردازنده‌هایی است که هم‌اکنون در اختیار کاربران قرار دارد.

مطالب مرتبط:

  • اینتل از لاین آپ پردازنده های پائین رده Xeon E-2300 رونمایی کرد
  • کاهش شدید قیمت CPUهای Xeon اینتل برای از پا درآوردن AMD
  • مقایسه Xeon W 3300 و Threadripper Pro 3000 – تحقیر Ice Lake

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا