بازی هافناوریکسب و کار

و اینک مشکلی جدید در برخی از CPUهای AMD و داستان اعداد تصادفی

به تازگی اخباری منفی از سوی برخی از CPUهای AMD منتشر شده است که این شرکت را در رسانه ها، تحت تاثیر قرار می دهد. در ادامه به این مسئله خواهیم پرداخت.

یکی از سرپرستان تیم توسعه دهنده "ُیستک عامل لینوک Red Hat" به تازگی متوجه شده است که برخی از پردازنده های AMD در اجرای دستورالعمل تولید اعداد تصادفی، دچار مشکل هستند. این شخص با نام Lennart Poettering که در ابتدا این آزمایش را با پردازنده ای به اسم AMD A6-6310 آغاز کرد، متوجه شده است، متوجه شده است که این تراشه که عمدتا در لپ تاپ های میان قیمت مورد استفاده قرار می گیرد، در اجرای دستورات RdRand دچار مشکلاتی است.

اعداد اتفاقی یا تصادفی، یک سامانه یا بخش سخت افزاری در پردازنده ها هستند که برای رمزنگاری، تغییر رمز به صورت هوشمند، کد گذاری و … مورد استفاده قرار می گیرند. با وجود نقص فنی فوق، واحد "مولد اعداد تصادفی" که به اختصار RNG نامیده می شود، پس از آنکه سیستم یا لپ تاپ از حالت Sleep یا Hibernate خارج می شود، دیگر امکان تولید اعداد تصادفی را نخواهد داشت.

به عبارت ساده تر حتی با بستن درب لپ تاپ که وضعیت آماده به کار یا حالتی مشابه به نوت بوک اعمال می گردد، پردازنده های AMD امکان اجرای دستورات RdRand را از دست می دهد. سیستم های مدرن امروزی، از تکنیک RNG در CPUها به منظور ایجاد اعداد تصادفی و با تکیه بر SSL استفاده می نمایند که SSL یکی از بخش هایی است که برای پردازش های غیر قابل پیشبینی از آن استفاده می گردد.

سیستم عامل های ویندوز، از دستورالعمل های RdRand پس از راه اندازی سیستم از وضعیت آماده به کار استفاده نکرده با این وجود این یک نقص اساسی است که برنامه های بسیاری را تحت الشعاع قرار می دهد. تنها نکته ی دلگرم کننده در این میان آن است که نقص فوق در حال حاضر تنها در پردازنده های AMD Excavator مشاهده شده و احتمالا CPUهای جدید ZEN را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا