فناوری

کارت ویژه استخراج CMP 170HX انویدیا – استخراج و دیگر هیچ

این روزها به غیر از مشکل کمبود تراشه که در دو سال گذشته تاثیر مستقیم بر روی قیمت سخت‌افزارها گذاشته است، به صورت خاص افزایش تمایل به امر استخراج رمز ارز نیز باعث کمبود کارت گرافیک شده است و طبیعتا این سخت افزار ارزشمند را نسبت به سایر قسمت‌های کامپیوتر گران‌تر هم کرده است. در این میان بیشترین ضرر را گیمرها متحمل شده‌اند، ولی شرکت انویدیا وعده داده که با وارد کردن کارت‌های گرافیکی مخصوص استخراج رمزارز این مشکل را تا حدودی حل کند. در این مقاله به بررسی مشخصات و وضعیت کارت گرافیک ویژه استخراج، CMP 170HX انویدیا در بازار می‌پردازیم.

قیمت‌های نجومی در خرده فروشی

در بین تمام کارت گرافیک‌های استخراج، کارت گرافیک CMP 170HX انویدیا به عنوان پرچم دار این گروه شناخته می‌شود. به گزارش وب‌سایت Tom’s Hardware، این کارت توسط یک خرده فروش در شهر دبی با قیمت بسیار بالای 4300 دلار فروخته می‌شود. همچنین در یک مزایده اینترتی در کشور این ژاپن کارت به قیمت 5285 دلار هم رسیده است.

فقط برای استخراج

کارت گرافیک CMP 170HX انویدیا به دلیل عدم وجود درگاه خروجی تصویر، عملا هیچ کاربردی برای گیمرها ندارد، البته اگر درگاه هم داشت با وجود چنین قیمت‌های نجومی کمتر گیمری می‌توانست به سمت آن برود و در نهایت برای استخراج رمز ارز مورد استفاده قرار می‌گرفت. این کارت از طریق یک کانکتور 8 پین، که از پاور 250وات نیرو می‌گیرد انرژی لازم را برای کار کردن این کارت تامین می‌کند. همچنین یک تراشه GA100 با 4480 هسته CUDA، با 8 گیگابایت ظرفیت حافظه HBM2e VRAM برای این کارت وجود دارد.

بالاتری رقم هش ریت در بین تمام کارت‌ها

اما چیزی که این کارت را برای ماینرها تا این حد جذاب کرده است، میزان هش ریت آن است، بر اساس گزارش‌های موجود کارت CMP 170HX انویدیا توانسته به رقم 164 MH/s هش ریت برای استخراج اتریوم دست پیدا کند. حالا کافیست که این رقم را با حداکثر میزان 86 MH/s کارت گرافیک 90HX انویدیا مقایسه کنید تا متوجه توان بسیار بالای این کارت شوید.

این کارت بر روی خود یک اسلات دوگانه دارد، بدنه آن در درون یک قاب فلزی ساده قرار و سیستم خنک کننده این کارت از نوع غیرفعال است. پردازنده کارت گرافیک CMP 170HX انویدیا بر اساس فرایند 7 نانومتری ساخته شده است و شامل 4480 واحد سایه زنی، 280 واحد نقشه زنی بافت و به همراه 128 ROP است. علاوه بر آن پردازنده گرافیک آن با 280 هسته tensor، با فرکانس 1140 مگاهرتز کار می‌کند که می‌تواند تا 1410 مگاهرتز هم تقویت شود، در حالی که حافظه آن در 1458 مگاهرتز کار می‌کند.

افزایش مجدد استخراج

مطمئنا با شرایطی که امروز در بازار رمز ارزها وجود دارد، تمایل و علاقه به استخراج این رمز ارز روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد. اخیرا قیمت بیت‌کوین به بالاترین حد خود رسیده است و اترویم که کمی افت کرده بود دوباره جان گرفته و رو به افزایش است.

انویدیا به دنبال ایجاد تعادل در بازار کارت گرافیک

در ماه فوریه بود که انویدیا اعلام کرد که تمام کارت گرافیک‌های GeForce RTX 3060 با اعمال کاهش هش ریت ایتریوم وارد بازار خواهند شد. بعد از آن نیز این شرکت با کاهش نرخ هش ریت ایتریوم در سری کارت‌های RTX 30 خود مانند GeForce RTX 3080 و RTX 3070 و همچنین RTX 3060 Ti سعی در متعادل کردن وضعیت بازار کارت گرافیک خود کرد. با این حال همانگونه که می‌شد پیش بینی کرد، خیلی زود تمام این محدودیت‌ها دور زده شد و در نتیجه میزان عملکرد استخراج آنها به 70 درصد افزایش داده شد.

امیدی به بهبود وضعیت بازار کارت گرافیک وجود ندارد

از سوی دیگر شرکت AMD اعلام کرده است که هیچ اولویتی برای فروش کارت گرافیک به استخراج کننده‌های رمزارز در نظر نگرفته است، و همچنان گیمرها و سایر مصرف کننده‌های واقعی گروه اول مورد نظر برای دریافت کارت‌ها هستند. البته که این موضوع نمی‌تواند هیچ تاثیری در بهبود شرایط بازار کارت گرافیک داشته باشد و تا روزی که شرایط کمبود و از سوی دیگر حرص و طمع ماینرها وجود داشته باشد، وضعیت بازار کارت گرافیک به همین شکل خواهد بود.

مطالب مرتبط:

  • کارت گرافیک RTX A2000 انویدیا و بالاترین راندمان استخراج
  • بازی کثیف انویدیا با سری RTX 30 – توقف تولید برای حفظ قیمت‌های نجومی
  • رمزارز و کمبود تراشه، عوامل بدتر شدن وضعیت قیمت کارت گرافیک های AMD و انویدیا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا