فناوری

اولین نگاه به درون MacBook Pro M1 Max اپل با نمایش چیپست و سیستم کولینگ

پس از انتشار بنچمارک‌های متعدد از نسخه 2021 مک بوک پروهای شرکت اپل، حالا وقت آن رسیده که سفر به داخل این دستگاه‌ها داشته باشیم و ببینیم در جدیدترین مک بوک‌های جذاب و قدرتمند اپل چه می‌گذرد. اولین کالبدشکافی انجام شده بر روی این دستگاه‌ها، درون MacBook Pro M1 Max را برای ما آشکار ساخته و اطلاعات خوبی راجع به سیستم خنک کننده این دستگاه‌ها در اختیارمان قرار داده است. موضوعی که مشخص می‌کند چیپست‌های جدید اپل تا چه اندازه گرما تولید می‌کنند و برای خنک کاری نیازی به کولینگ‌های بسیار قدرتمند دارند یا خیر. همچنین برای اولین بار می‌توانیم نگاهی داشته باشیم به M1 Max، سریع‌ترین چیپست سفارشی اپل تا به امروز و ابعاد و شکل این تراشه مهم. همراه ما باشید.

سفری به درون MacBook Pro M1 Max اپل

L0vetodream، افشاگر نام آشنای سخت افزار در توییتر پیش از عرضه عمومی مک بوک پروهای نسل جدید اپل موفق به دستیابی به این دستگاه‌ها و کالبدشکافی مک بوک پرو 16.2 اینچی 2021 اپل شده و تصاویری از داخل این نوت بوک‌ها را در اختیارمان قرار داده است. در این تصاویر سیستم خنک کننده مک بوک پروهای جدید اپل را شاهد هستیم. جایی که از دو فن و تنها یک لوله حرارتی استفاده شده است. یک سیستم خنک کننده بسیار ساده که در مقابل سیستم‌های خنک کننده نوت بوک‌هایی با قدرت مشابه به مراتب ساده‌تر یا به نوعی ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. اما ضعیف شاید واژه مناسبی نباشد چرا که احتمالا چیپست های جدید اپل در دمای مناسبی فعالیت می‌کنند و سازنده هم دلیلی برای استفاده از کولینگ‌های قدرتمندتر نداشته است.

کالبدشکافی MacBook Pro M1 Max

به گفته اپل، سیستم خنک کننده مک بوک پروهای مجهز به تراشه های M1 Max تا 50 درصد جریان هوای بیشتری را با استفاده از فن‌های دور پائین به سمت چیپست دستگاه هدایت می‌کنند. کمپانی معتقد است سیستم خنک کننده این دستگاه به واسطه بهره وری بسیار بالای چیپست‌های M1 Pro و M1 Max قدرتمندتر از چیزیست که کاربران به آن نیاز دارند.

درون MacBook Pro M1 Max اپل

عدم نیاز M1 Max به کولینگ های پیچیده

این در حالیست که لپ تاپ‌های گیمینگ رده بالای بازار، غالبا مجهز به سیستم‌های خنک کننده قدرتمند که معمولا از چندین لوله حرارتی و فن های دور بالا به همراه هیت سینک‌های بزرگ تشکیل شده‌اند مجهزند. برخی از سازندگان نیز از لوله‌های بخار در سیستم کولینگ لپ تاپ‌های قدرتمند خود استفاده می‌کنند تا دمای قطعات درون دستگاه‌ها را کنترل کنند. موضوعی که معمولا منجر به ضخامت بسیار زیاد دستگاه می‌شود و وزن آنها را نیز افزایش می‌دهد و این یک نکته منفی در مورد چنین محصولاتی است. در مورد چیپست M1 Max، کاربر L0vetodream یادآور شده که چیپست دستگاه با 4 تراشه حافظه احاطه شده و همچنین اندازه سطح دای چیپست را با یک سکه 1 یوانی مقایسه کرده است.

چیپست M1 Max در مک بوک پرو 2021

همان طور که می‌دانیم حافظه رم به صورت یکپارچه برخی از چیپست M1 Max می‌باشد که باعث می شود چیپست و حافظه با یکدیگر فعالیت کنند و عملیات‌های لازم را با سرعت بسیار بیشتری انجام دهند. ظرفیت پهنای باند حافظه در چیپست M1 Max اپل به 400 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. در مورد سیستم خنک کننده دستگاه هم باید گفت طراحی کلی این سیستم تفاوت خاصی با طراحی خنک کننده‌های دستگاه‌های دیگر ندارد، با یک تفاوت مهم که سیستم‌های خنک کننده سازندگان دیگر در حد مک بوک پروهای 2021 کارایی ندارند. موضوعی که باعث می‌شود محصولات جدید اپل بدون مشکل گلوگاه به واسطه افزایش بیش از حد حرارت، با تمام توان به فعالیت خود ادامه دهند. انتظار می‌رود طی روزهای آینده کالبدشکافی های دیگری با جزئیات بیشتر از مک بوک پروهای 2021 منتشر شوند تا نگاه دقیق‌تری به طراحی داخلی این دستگاه‌ها داشته باشیم.

  • عملکرد تحسین برانگیر پردازنده گرافیکی M1 Max با وجود شکست در مقابل RTX 3080
  • چیپست M1 Max اپل توانایی خود را در PugetBench برای Premiere Pro به رخ کشید
  • Radeon Pro W6900X یا پردازنده گرافیکی M1 Max اپل ؟ کدام قویتر است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا