فناوری

عملکرد مالی اپل در سه ماهه چهارم – مشکلات عرضه یقه کوپرتینویی‌ها را هم گرفت

پس از سامسونگ، حالا نوبت به اپل رسیده تا جدیدترین گزارش مالی خود را منتشر کند. این گزارش مربوط به عملکرد مالی اپل در سه ماهه چهارم 2021 منتهی به ماه سپتامبر می‌باشد. اگر چه اپل رکورد مالی جدیدی را موفق شده به ثبت برساند اما حتی با درآمد قابل توجه 83.4 میلیارد دلاری نیز کوپرتینویی‌ها نتوانسته اند انتظارات وال استریت را برآورده کنند. برای بازه زمانی بین ماه‌های جولای تا 25 سپتامبر، تحلیلگران برای اپل درآمد 84.85 میلیارد دلاری را برآورده کرده بودند و اپل نتوانسته این انتظار را برآورده کند. با این حال درآمد اپل در مقایسه با درآمد 64.7 میلیارد دلاری کمپانی در سه ماهه چهارم سال 2020، حدودا 29 درصد افزایش یافته است. بدین ترتیب غول کوپرتینو موفق شده بهترین سه ماهه مالی خود را در سال جاری به لطف فروش بسیار خوب آیفون‌ها تجربه کند.

عملکرد مالی اپل در سه ماهه چهارم 2021

همچنین اپل سود 20.5 میلیارد دلاری خود در سه ماهه چهارم سال جاری را اعلام کرده که نسبت به سود 12.67 میلیارد دلاری کمپانی در سه ماهه قبل تر، یک رشد قابل توجه محسوب می‌شود. اما جالب است بدانید اپل برای اولین بار از آوریل سال 2016 موفق نشده فراتر از انتظارات عمل کند. اولین باری که اپل در دستیابی به انتظارات مالی تحلیلگران ناکام ماند، به ماه می سال 2017 باز می‌گردد. تیم کوک، مدیرعامل اپل در گفت و گو با CNBC گفته است که اپل با وجود مشکلات تامین و محدودیت‌های فراتر از حد انتظار در عرضه محصولات، عملکرد بسیار قدرتمندی داشته است. مشکلاتی که طبق برآورد کمپانی، حدودا 6 میلیارد دلار زیان مالی به اپل وارد کرده است.

بدین ترتیب تیم کوک از دست دادن انتظارات مالی را به مشکلات تامین و محدودیت های عرضه مرتبط دانسته، معضلی که بیشتر به واسطه کمبود تراشه دامن گیر چنین کمپانی‌های بزرگی شده است. همچنین مدیرعامل کوپرتینویی‌ها به اختلالات تولید در جنوب شرقی آسیا که به واسطه شیوع کرونا پیش آمده و در عملکرد این کمپانی نیز تاثیر گذاشته اشاره کرده است. با این وجود اپل در تمامی بخش‌های محصولات خود رشد سالیانه مناسبی را تجربه کرده است که در زیر نگاهی به آمار رشد محصولات اپل می‌اندازیم:

  • آیفون: درآمد 38.87 میلیارد دلاری با رشد سالیانه 47 درصدی
  • خدمات: درآمد 18.28 میلیارد دلاری با رشد سالیانه 25.6 درصدی
  • محصولات متفرقه: درآمد 8.79 میلیارد دلاری با رشد سالیانه 11.5 درصدی
  • مک: درآمد 9.18 میلیارد دلاری با رشد سالیانه 1.6 درصدی
  • آیپد: درآمد 8.25 میلیارد دلاری با رشد سالیانه 21.4 درصدی

سری آیفون 13 عامل رکوردشکنی مالی اپل در سه ماهه جاری

اگر چه آیفون‌های اپل نزدیک به 50 درصد رشد داشته اند، با این حال فروش این محصولات کمتر از مقدار پیش بینی شده توسط تحلیلگران وال استریت بوده است. کوک با نگاهی به آینده انتظار دارد در ماه دسامبر حتی با وجود بدتر شدن وضعیت تامین و عرضه، رشد درآمد سالیانه قدرتمندی را تجربه کند. و در عین حال درآمدی بیشتر از 6 میلیارد دلار را به لطف محدودیت های تامین و عرضه از دست بدهد. تیم کوک با اشاره به گذشت یک ماه از سه ماهه فعلی، گفته است که وضعیت تولید بسیار بهتر شده، در حالی که بحران کمبود تراشه همچنان ادامه دارد.

با این وجود کوپرتینویی‌ها انتظار دارند در سه ماهه منتهی به دسامبر بزرگترین رکورد مالی تاریخ اپل را به ثبت برسانند. درآمد کمپانی در سال مالی 2021 با رشد 33 درصدی نسبت به سال 2020 برابر با 366 میلیارد دلار بود. اگر چه اپل انتظار دارد در سه ماهه جدید در یک دسته بندی که بخش آیپدها باشد، به خاطر محدودیت عای عرضه، افت فروش را تجربه کند، اما کمپانی نسبت به عملکرد دیگر محصولات خود در بازار به مراتب خوش بین‌تر است. در گزارش سه ماهه منتهی به سپتامبر، فقط چند روز از عرضه خانواده آیفون 13 اپل لحاظ شده، بنابراین فروش بالای این گوشی‌های هوشمند می تواند در درآمدزایی اپل در سه ماهه جاری نقش چشمگیری داشته باشند.

  • گزارش مالی جدید سامسونگ – رکوردشکنی غول کره‌ای به لطف فروش تراشه گوشی‌های تاشدنی
  • عملکرد AMD در سه ماهه سوم 2021 و تداوم رشد تیم قرمز در ششمین سه ماهه متوالی
  • عملکرد مایکروسافت در سه ماهه نخست سال مالی 2022 – نرم افزارها جور ردموندی ها را کشیدند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا