فناوری

پشتیبانی اندروید 13 از سیم کارت الکترونیک و استفاده راحت تر از دو شماره

تقریبا چندین ماه تا عرضه‌ی عمومی اندروید 13 باقی‌مانده و با نزدیک شدن به زمان ارائه، گوگل قابلیت‌های احتمالی بیشتری از این سیستم‌عامل را در معرض نمایش قرار می‌دهد. یکی از این ویژگی‌ها، استفاده‌ی راحت‌تر از دو سیم کارت در یک گوشی و سیم کارت الکترونیک اندروید 13 است. با بررسی‌های صورت گرفته از کد‌های نرم‌افزاری آپدیت اندروید، نسخه‌ی توسعه‌دهندگان، به نظر می‌رسد که گوگل می‌خواهد قابلیت پروفایل چندگانه فعال (Multiple Enabled Profiles) که این کمپانی در سال 2020 معرفی کرد را در اندروید 13 پیاده‌سازی کند.

  • اندروید 13 ویژگی های پیشرفته‌ ای برای مانیتورینگ اپ ها و کارکرد باتری دارد

به عبارت ساده این ویژگی به این معناست که سیم کارت الکترونیک اندروید 13 (eSIM) می‌تواند همزمان از دو شماره و دو اپراتور مخابراتی پشتیبانی کند. سیم کارت‌های الکترونیک کنونی می‌توانند چندین پروفایل را در خود ذخیره کنند، اما تنها یکی از این پروفایل‌ها می‌تواند در لحظه فعال باشد.

اندروید 13 ممکن است این محدودیت را حذف کند. eSIM یا سیم کارت‌های الکترونیک تقریبا چند سالی هست که رونمایی شده و این سیم کارت‌ها قابلیت‌های بیشتری از سیم کارت‌های معمولی ارائه می‌دهند. اگر پروفایل فعال چندگانه (MEP) در اندروید 13 ارائه شود، استفاده‌ی همزمان از دو شماره تلفن در یک گوشی بسیار آسان‌تر می‌شود و نیاز به تعویض فیزیکی سیم‌کارت‌ها نیز از بین می‌رود.

اندروید 13 احتمالا محدودیت های سیم کارت الکترونیک از جمله استفاده همزمان از تنها یک شماره را حذف خواهد کرد

استفاده از دو سیم‌کارت قابلیتی است که افرادی زیادی از آن استفاده می‌کنند و حتی برخی برای جداسازی تماس‌های زندگی شخصی و کاری از آن بهره می‌برند. ذکر این نکته ضروری است که اندروید 13 هنوز در مراحل اولیه‌ی آزمایش قرار دارد و قابلیت‌های متعددی در این مرحله به این سیستم‌عامل افزوده می‌شود و تست خواهد شد.

سیم کارت الکترونیک اندروید 13

همچنین امکان حذف برخی از این ویژگی‌ها پیش از انتشار نسخه‌ی اصلی نیز وجود دارد پس حتما باید تا انتشار نسخه‌ی نهایی اندروید 13 توسط گوگل برای مشخص شدن استفاده از این قابلیت صبر کرد. گوگل این تکنولوژی را چند سال قبل ارائه کرد و هم اکنون گوشی‌های جدید اندرویدی بیشتری از آن پشتیبانی می‌کنند. این درحالی است تعداد محدودی از گوشی‌های اپل از این ویژگی استفاده می‌کنند.

سیم‌کارت ها در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته به طور مداوم کوچک‌‎تر شده‌اند و به اندازه‌ی نانو سیم کنونی رسیده‌اند. تولیدکنندگان گوشی‌های همراه هنوز در ارتباط با حذف اسلات فیزیکی سیم کارت و جایگزینی کامل آن با سیم‌کارت الکترونیک مردد هستند و دلایل آن نیز مختلف است که می‌توان از عدم توانایی eSIM ها در نگه‌داری و اجرای همزمان دو شماره نام برد.

سیم‌کارت‌های الکترونیک یا eSIM اساساً کار سیم‌کارت‌های معمولی را انجام می‌دهند با این تفاوت که آن‌ها از قبل توسط سازنده در گوشی تعبیه شده‌اند و اسلات فیزیکی سیم‌کارت دیگر در اینجا مورد استفاده نیست. برای کنترل و فعال‌سازی این سخت‌افزار تعبیه شده در گوشی باید از طریق نرم‌افزار و راهنمایی‌های اپراتور مخابراتی اقدام کرد.

این سیم‌کارت ها مزیت‌های زیادی دارند و همانطور که اشاره شد، تمام کار سیم‌کارت های معمولی را نیز انجام می‌دهند. استفاده از این تکنولوژی فضای داخلی سخت‌افزار گوشی را مقداری کاهش می‌دهد و به تولیدکنندگان امکان استفاده‌ی بهینه‌تر از آن را می‌دهد.

  • کدام گوشی شیائومی اندروید 12 و MIUI 13 را دریافت می‌کند: لیست کامل
  • هوش مصنوعی موتور جستجو گوگل برای کمک به پیشگیری از خودکشی
  • اندروید 13 به کاربر امکان اجرای ویندوز 11 را می‌دهد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا