فناوری

تعویض مرورگر پیش فرض ویندوز 11 مایکروسافت سخت می‌شود

ویندوز بعدی مایکروسافت علاوه بر تغییرات ظاهری و باطنی، بحث‌های زیادی را پیرامون نرم افزارهای خود به وجود آورده است که این بحث‌ها شامل مرورگر پیش فرض ویندوز 11 مایکروسافت و دشواری تعویض آن نیز می‌باشد. تعویض مرورگر پیش فرض ویندوز 11 مایکروسافت از قبل سخت‌تر شده و همین موضوع سبب نگرانی شرکت‌های موزیلا، اپرا و ویوالدی شده است. برای جزئیات بیشتر با ما همراه باشید.

چرا تعویض مرورگر پیش فرض ویندوز 11 سخت شده است؟

شرکت مایکروسافت نحوه تنظیم برنامه‌های پیش فرض ویندوز 11 خود را تغییر داده است. شما هنگام نصب مرورگر جدید و باز کردن پنجره‌ای جدید از آن، یک اعلان را خواهید دید که به شما امکان تعویض برنامه‌ی پیش فرض مرورگرتان را می‌دهد. اگر شما تیک “همیشه از این برنامه استفاده کن” را نزنید، برنامه‌ی پیش فرض شما دیگر تغییر نخواهد کرد. اگر در هنگام راه اندازی مرورگر جدید خود این گزینه را فراموش کنید، تغییر مرورگر پیش فرض بسیار سخت و گیج کننده خواهد شد. مایکروسافت نحوه‌ی برنامه‌ی پیش فرض در ویندوز 11 را تغییر داده و شما ازین به بعد باید بر اساس فایل و نوع پیوند مورد نظر خود، برنامه‌ها را تعیین کنید. بر این اساس شما باید انتخاب برنامه برای فایل‌هایی با پسوند HTM ، HTML ، PDF ، SHTML ، SVG ، WEBP ، XHT ، XHTML ، FTP ، HTTP  و HTTPS را تغییر دهید.

تعویض مرورگر پیش فرض ویندوز 11 مایکروسافت سخت می‌شود ۴

این موضوع در مقایسه با روندی که باید در ویندوز 10 طی می‌کردید بسیار عجیب و غریب‌تر است چرا که شما می‌توانستید به سادگی اکثر برنامه‌های مرتبط به ویندوز خود را شخصی سازی می‌کردید اما اکنون اوضاع فرق می‌کند. سلنا دکلمن (معاون ارشد شرکت فایرفاکس) در مصاحبه‌ای اعلام کرده است:

از زمان ویندوز 10 ما کاربران را مجبور به انجام اقدامات اضافی و غیر ضروری برای تنظیم برنامه‌ی پیش فرض خود نمی‌کردیم. اما اکنون این کارها بسیار گیج کننده شده است و به نظر من مایکروسافت این کارها را از عمد انجام داده است.

تعویض مرورگر پیش فرض ویندوز 11 مایکروسافت سخت می‌شود ۲

سخنگوی شرکت ویوالدی نیز در مصاحبه‌ی خود موضوعی مشابه را یادآوری کرده است:

مایکروسافت با هر نسخه از ویندوز خود راه تغییر برنامه‌های خود را سخت و سخت‌تر کرده است و این موضوع برای ما جدید نیست.

تعویض مرورگر پیش فرض ویندوز 11 مایکروسافت سخت می‌شود ۳

کریستیان کولاندرا (سرپرست مرورگر اپرا) نیز در اظهار نظری جنجالی گفت:

بسیار مایه تاسف است که یک پلتفرم برای استفاده از محصولات خود، جای رقابت دیگر محصولات را تنگ‌تر کند. ما فرصتی برابر برای همه‌ی پلتفرم‌ها می‌خواهیم و این حرکت مایکروسافت یک گام رو به عقب است.

هنوز مشخص نیست که ایا ویندوز 11 در ادامه روند خود این موضوع را تغییر خواهد داد یا خیر اما اگر حقیقتش را بخواهید مرورگر مایکروسافت کامل‌ترین مرورگر حال حاضر دنیاست. به همین دلیل این دیکتاتوری مایکروسافت ضربه‌ی نهایی را به مرورگرهای دیگر که تا الان از نبود مرورگری مناسب توسط مایکروسافت سوء استفاده می‌کردند را خواهد زد.

مقالات مرتبط:

  • آموزش نحوه دسترسی Windows Tools در ویندوز 11
  • مایکروسافت: فکر دور زدن پیش نیازهای ویندوز 11 را هم نکنید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا