فناوری

افزایش سهم فروش AMD به بیش از 30 درصد و ادامه روند افت فروش اینتل

AMD به لطف پردازنده‌های EPYC خود توانسته بیش از 30 درصد از بازار CPU را بدست آورد. آخرین آمار منتشر شده توسط Mercury Research برای 3 ماهه پایانی 2022 منتشر شده و در آن اطلاعاتی در خصوص پیشرفت‌های AMD و اینتل در بخش پردازنده‌های مرکزی مشاهده شده است.

بر اساس گزارش Mercury Research پردازنده‌های AMD اکنون 31.3 درصد از سهم بازار را در اختیار دارند و این افزایشی نزدیک به 3 درصدی از مدت زمان مشابه در سال 2021 است. در همین رابطه سهم اینتل نیز در سه ماهه چهارم 2022 نزدیک به 68.7 درصد عنوان شده که کاهش فروشی نسبت به 71.5 درصد 2021 محسوب می‌شود.

با این آمار AMD بیش از یک چهارم بازار را در اختیار گرفته است. این مرکز تحقیقاتی در آمار خود همچنین اشاره کرده که اینتل و AMD بیشترین کاهش فروش را در 30 سال گذشته تجربه کرده‌اند! همین کاهش فروش بیشتر بر بخش پردازنده‌های رایج مصرفی تاثیر گذاشته است و هر دو شرکت فعال در این بخش در گزارش‌های درآمدی قبلی خود نیز زیان مالی را اعلام کرده‌اند.

کاهش سالانه فروش CPU نزدیک به 34 درصد است و این در حالی است که افت فروش 3 ماهه در این خصوص 19 درصد عنوان شده است. در همین راستا طبق گزارش، فروش CPU در سال 2022 به استثنای پردازنده‌های مبتنی بر آرم 374 میلیون عنوان شده که درآمد 65 میلیاردی را در مجموع به ارمغان آورده است. با این حال در همین رابطه عنوان شده که درآمد فروش پردازنده در سال 2022 همچنان بالاتر از سال‌های گذشته به استثنای سال‌های 2020 و 2021 بوده است.

انتظار می‌رود پردازنده‌های AMD EPYC و Instinct تا پایان سال جاری سهم بازار این شرکت را نیز به فراتر از 30 درصد افزایش دهند. هنوز در مجموع اینتل در بخش سرور در جایگاه برتر است، اما اینتل باید تغییرات اساسی برای رقابت موثر با پردازنده‌های AMD در سال‌های پیش رو انجام دهد. اینتل و AMD دهه‌هاست که در بخش CPU به رقابت پرداخته‌اند و محصولات AMD در قرن بیستم بیشتر به عنوان کپی و جایگزینی ارزان‌تر برای پردازنده‌های اینتل در دسترس قرار می‌گرفت.

با این حال با آمدن مدیرعامل جدید AMD در سال 2014 و با نوآوری جدید این شرکت در بخش طراحی چیپلت و پردازنده‌های رایزن، این کمپانی توانست بسیاری از مشکلات عملکردی پردازنده‌های خود را برای رقابت موثر با CPU های اینتل برطرف کند. AMD از آن زمان تاکنون به آرامی به افزایش سهم خود در بازار CPU ادامه داده و اینتل نیز چندسالی است که به صورت رسمی خطر AMD را تایید کرده و جدی گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا