فناوری

قیمت کارت گرافیک در پانزده ماه اخیر به پایین ترین میزان خود رسید

طبق آخرین گزارش‌ها مشاهده شده که قیمت کارت های گرافیک روند نزولی داشته و در پانزده ماه اخیر به پایین ترین سطح رسیده است. آغاز مشکلات و افزایش قیمت‌ها مربوط به GPU با شیوع جهانی بیماری کرونا، افزایش تعرفه ایالات متحده بر قطعات الکترونیکی و همچنین محبوبیت یکباره‌ و ناگهانی کار و سرگرمی در خانه و رمز‌ارز‌ها همراه بود.

  • قیمت کارت گرافیک RX 6500 XT به 35% زیر قیمت پیشنهادی AMD رسید!
  • انویدیا: گیمرها 300 دلار بیشتر برای کارت های Ampere هزینه کرده‌اند

بنابر اطلاعات موجود، به نظر می‌رسد که تعرفه‌های قطعات دیجیتال در هفته‌ی گذشته کاهش یافته است، بازار رمزارز رکود نسبی را تجربه می‌کند و مردم در حال بازگشت به محل کار حضوری خود هستند.

انتظار می‌رود قیمت جهانی GPU در اوایل خرداد متعادل‌ تر شود

همه‌ی این‌ها می‌تواند دلیل خوبی برای متعادل شدن قیمت کارت های گرافیک باشد. همین حالا قیمت کارت های سری انویدیا RTX 30 و AMD Radeon RX 6000 تنها 25 درصد بیشتر از قیمت اولیه‌ی کارخانه عرضه می‌شوند و این بدین معناست که قیمت کارت گرافیک در 15 ماه اخیر به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

قیمت کارت گرافیک پانزده ماه اخیر

لازم است اشاره کنیم که بررسی‌های اخیر 3DCenter در این بازار بیشتر متمرکز بر کشور‌های آلمان و اتریش بوده، اما از آنجایی که اقتصاد امروز جهانی است و گستردگی فراوانی دارد، انتظار می‌رود که این قیمت‌ها در سایر کشور‌ها نیز مشاهده شود. ارزش فعلی این محصولات مطابق قیمت آن‌ها در اواخر سال 2020 است. از ژانویه امسال، قیمت پردازنده‌های گرافیکی AMD و NVIDIA در هر تحلیل بازاری، بین 10 تا 20 درصد کاهش یافته‌اند.

قیمت کارت گرافیک پانزده ماه اخیر

با همه‌ی این‌ها خرده‌فروشان هنوز تمایلی به پیش‌بینی جدول زمانی ممکن، برای رسیدن قیمت GPU به قیمت اصلی و کارخانه‌ای ندارند. با این وجود تیم TechRadar موفق شد از نماینده‌ی یکی از خرده‌فروشان بزرگ اطلاعات کسب کند و او اعلام کرد که قیمت GPU احتمالا در ماه May (اردیبهشت و خرداد) برای خریداران جذاب‌تر خواهد شد! Tyler Davies نماینده‌ی خرده‌فروشی Box.co.uk در صحبت‌های خود بیان کرد:

” با توجه به اینکه انفجار و افزایش تقاضای زیاد بازار رو به اتمام است، من انتظار دارم که قیمت GPU در آینده به حالت سابق خود بازگردد، از اوایل ماه May، ما باید شاهد عرضه‌ی قیمت‌های جذاب‌تری برای این محصولات باشیم.”

با این حال بیانیه‌ی این فرد مقداری مبهم است و این واقعیت که بقیه خرده‌فروشان تمایلی به اظهار نظر در این زمینه ندارند، شاید حاکی از عدم خوشبینی آن‌ها برای کاهش قیمت‌ها در ماه‌های آینده باشد. اما چیزی که تاکنون به واقعیت قطعی تبدیل شده، روند آرام و در جریان کاهش قیمت این قطعات مهم کامپیوتری است و شاید خوشبینی Tyler Davies تماماً بی دلیل نیست.

  • کارت گرافیک های سفارشی انویدیا RTX 3090 Ti با TDP نزدیک به 500 وات
  • آخرین مشخصات منتشر شده از گرافیک انویدیا GeForce RTX 3090 Ti
  • مدیرعاملان انویدیا و اینتل علاقه به همکاری دو شرکت با یکدیگر دارند
  • انویدیا از کارت گرافیک جدید ورک استیشن RTX A5500 رونمایی کرد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا