بازی هافناوریکسب و کار

نسل بعدی APUهای AMD با پشتیبانی از DDR5 و گرافیک Navi 2 از راه خواهند رسید

یک بروزرسانی برای منبع رمز لینوکس تائید کرده است که نسل بعدی APUهای AMD که با اسم رمز Van Gogh شناخته می‌شوند از حافظه‌های DDR5 و LPDDR5 پشتیبانی خواهند کرد و همچنین مجهز به واحد پردازشگر گرافیکی یکپارچه Navi 2 خواهند بود. اگر چه در حال حاضر اطلاعات کمی راجع به معماری Van Gogh در اختیار داریم اما آگاهیم که این معماری از هسته‌های پردازنده Zen 2 بر پایه معماری 7 نانومتری TSMC برخوردار است که از این حیث تفاوتی با پردازنده‌های سری رایزن 3000 ندارند. انتظار می‎رود این پردازنده‎ها با هدف قرارگیری در لپ تاپ‌ها طراحی شده باشند اما ممکن است شاهد حضور آنها در کامپیوترهای رومیزی نیز باشیم.

نسل بعدی APUهای AMD – اولین پردازنده های قابل پشتیبانی از DDR5

نکته مهمی که در مورد پردازنده‌های سری Van Gogh کمپانی AMD وجود دارد این است که اولین پردازنده‌های اصلی رده مصرف کننده با قابلیت پشتیبانی از حافظه‌های DDR5 و LPDDR5 (برای کامپیوترهای قابل حمل و لپ تاپ‌ها) خواهد بود. در جولای گذشته شاهد انتشار مشخصات فنی نهایی فناوری DDR5 از سوی JEDEC بودیم. تراشه‌های DDR5 در مقایسه با DDR4 دو برابر سرعت بیشتری خواهند داشت. در حالی که کمپانی SK Hynix اعلام کرده در حال کار بر روی ماژول‌های DDR5 با سرعت 8400 MT/s می‌باشد که در این صورت اختلاف سرعت با DDR4 به سه برابر افزایش پیدا می‌کند. از دیگر پیشرفت‌ها در نسل جدید حافظه‌های رم باید به چگالی 4 برابری، دو برابر شدن طول تراشه، کاهش حداقل ولتاژ مورد نیاز و امکان استفاده از یک ماژول در حالت دو کاناله اشاره کرد.

از آنجایی که گرافیک‌های مجتمع به VRAM اختصاصی دسترسی ندارند، سرعت حافظه برای APUهای AMD از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل حافظه‌های DDR5 می‌توانند در افزایش عملکرد پردازشگر گرافیکی این پردازنده‌ها نقش مهمی را ایفا کنند. این موضوع در کنار توانایی ذاتی گرافیک‌های Navi 2 می‌تواند باعث شود که APUهای جدید برای گیمینگ به صورت معمولی و کارهای ویدئویی سطح متوسط ایده‌آل باشند. ژانویه گذشته بود که AMD اقدام به عرضه پردازنده‌های APU Renoir کرد. بنابراین ممکن است کمپانی در نظر داشته باشد که سری Van Gogh را در زمان مشابهی از سال آینده روانه بازار کند. اما پیش از این باید دید که کمپانی طی هفته‌های آینده با پردازنده‌های Zen 3 و گرافیک های Big Navi چه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: عرضه انبوه Radeon RX 6000 با تایید AMD

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا