فناوری

پنج نکته مهم در نصب کابل 12VHPWR – PCIe 5.0 16-PIN

آخرین طراحی کابل رابط منبع تغذیه، یعنی 12VHPWR بر اساس استاندارد انجمن PCI-SIG از یک کانکتور منبع تغذیه 12 پین و یک کانکتور انتقال سیگنال 4 پین تشکیل شده است. خواه از کابل منبع تغذیه 12VHPWR (16 PIN) (12VHPWR تا 12VHPWR) یا کابل آداپتور 12VHPWR (16PIN) (چند مجموعه PCIe 8 PIN تا 12VHPWR) استفاده کنید، حتما در هنگام نصب کابل PCIe 5.0 16-PIN باید به نکات زیر توجه کنید چرا که رعایت نکردن برخی از نکات ساده می‌تواند خسارت سنگینی به بار بیارد.

  • ذوب شدن کابل 16 پین ATX 3.0 حین اتصال به RTX 4090

نکته اول: اتصال کامل و عدم وجود فاصله در محل اتصال

اطمینان حاصل کنید که کانکتور 12VHPWR به طور کامل در سوکت‌های برق کارت گرافیک و واحد منبع تغذیه قرار داده شده است. در محل اتصال نباید هیچ فاصله‌ای وجود داشته باشد.

اتصال به کارت گرافیک، سمت راست اتصال اشتباه، سمت چپ اتصال صحیح
اتصال به منبع تغذیه، سمت راست اتصال اشتباه، سمت چپ اتصال صحیح

نکته دوم: عدم اتصال زاویه دار کابل در سوکت

کانکتور برق را کاملا به صورت موازی با سوکت کارت گرافیک و منبع تغذیه وارد کنید. از اتصال به صورت زاویه دار خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد فشار ناهموار بر روی کانکتور شود. اتصال به صورت زاویه‌دار ممکن است منجر به سطوح تماس ناقص و توزیع ناهموار جریان شود.

دقیت کنید همیشه کانکتور به صورت کاملا صاف در سوکت قرار بگیرد

نکته سوم: هیچگاه کابل را محل نکشید، پین را فشار دهید

در طول فرآیند وصل کردن، جدا کردن، هیچ‌گاه کابل را خیلی محکم نکشید تا از خطر شل شدن پین جلوگیری کنید. به خاطر داشته باشید برای جدا کردن همیشه باید پین‌های قفل را فشار دهید و آن را با زاویه موازی به داخل فشار دهید یا بیرون بکشید.

هیچگاه از فشار زیاد در هنگام نصب یا جداسازی استفاده نکید

نکته چهارم: حداقل 35 میلی متر فضا برای کابل رزرو کنید

حداقل 35 میلی متر فضا برای کابل منبع تغذیه 12VHPWR در هر دو طرف کارت گرافیک و منبع تغذیه برای مدیریت کابل رزرو کنید. اگر در فرآیند کابل‌کشی مجبور به خم کردن کابل شدید، سعی کنید کابل را خیلی نزدیک به کارت گرافیک خم نکنید.

حداقل 35 میلیمتر فضا برای کابل در محل اتصال کارت گرافیک
حداقل 35 میلیمتر فضا برای کابل در محل اتصال منبع تغذیه

نکته پنجم: هیچگاه پنل کناری را به زور نبندید

هنگام نصب کانکتور برق 12VHPWR در کیس‌هایی که فضای کم‌تری دارند، به هیچ عنوان پنل کناری را به زور نبندید. همان‌طور که در نکته چهارم گفته شد، اگر نیاز به خم کردن کابل دارید، مطمئن شوید که فضای کافی برای مدیریت کابل بین پانل جانبی و کابل 12VHPWR روی کارت گرافیک وجود داشته باشد.

پنل کناری را هیچ گاه به زور نبندید و از وجود فضای کافی اطمینان حاصل کنید

نکاتی که در بالا به آنها اشاره شد، در نگاه اول خیلی ساده به نظر می‌رسند، اما به یاد داشته باشید که به دلیل جریان‌ بالای انرژی کوچک‌ترین سهل انگاری می‌تواند مسبب خسارت‌های جبران ناپذیری شود. پس حتما در هنگام نصب کابل PCIe 5.0 16-PIN به این نکات توجه کنید، و از مطالعه‌ی دفترچه‌های راهنمای همراه قطعات هم غافل نشوید.

مطالب مرتبط:

  • پاور های جدید MSI MPG PCIE5، آماده میزبانی از RTX 40
  • لحیم کاری و استفاده از کابل و اتصالات ضعیف دلیل خرابی احتمالی کانکتور RTX 4090
  • مدیریت موثر کابل های داخل کیس PC در طرح جدید ایسوس
  • گیگابایت: گرافیک های PCIe Gen 5 نیازمند کابل برق 16 پین یا آداپتور 3×8 پین به 16 پین هستند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا