فناوری

مرگ انسان در فضا چه عواقبی به همراه خواهد داشت؟

یا وجود تنوع شرکت‌های فضایی خصوصی در راه یافتن به مرزهای خارج از کره‌ی زمین، موضوع توریست فضایی به یک ترند جدید در دنیا تبدیل خواهد شد. سیل زیادی از ثروتمندان روی کره‌ی زمین کنجکاوند تا حس حضور خارج از جو کره‌ی زمین را تجربه کنند و حق هم دارند. اما اگر برای یکی از آن‌ها در این سفر مشکلی پیش بیاید چه؟ حتی بدتر از این! مرگ انسان در فضا چه عواقبی به همراه خواهد داشت؟

  • چگونه خبر وجود داشتن فضایی ها به مردم جهان اعلام خواهد شد؟
  • ایستگاه فضایی بین المللی تا سال 2030 عملیاتی خواهد ماند

در زمان مرگ انسان در فضا چه باید کرد؟

قوانین بین المللی فضایی یک کتاب بزرگ و جامع برای در نظر گرفتن تمامی مشکلات احتمالی به وجود آمده در فضاست که به حتی یک گروه از کشورهای فضایی دنیا بر نحوه‌ی اجرای آن نظارت خواهند داشت. این گروه شامل دولت آمریکا و یا شرکت‌های خصوصی آمریکا نیز می‌شود چرا که هر کدام از آن‌ها سهم بزرگی در سفرهای فضایی دنیا ایفا می‌کنند. طبق این قوانین، توریست‌های فضایی و مشکلات آن ها تحت فدراسیون هوایی پیگیری خواهد شد که در ادامه به جزئیات آن می‌پردازیم.

اگر یک فضانورد و یا یک توریست در سفر توریستی خود به خارج از جو زمین دچار مشکلی شود و آن مشکل به مرگ او منتهی گردد، فدراسیون هوایی موضوع را تحت پیگیری قرار خواهد داد تا دلیل مرگ او در وهله‌ی اول مشخص گردد! این موضوع می‌تواند برای یک شرکت یا یک سازمان بسیار مهم باشد چرا که اگر برای مثال شرکت اسپیس ایکس یک توریست را به فضا ببرد و آن توریست در فضا بمیرد، یک گروه تحقیقاتی به مدت طولانی تمام شرایط سفر و حتی فضاپیما را تحت نظر خواهد گرفت و پس از بررسی‌ها مشخص خواهد شد که مشکل از چه بوده!

مرگ انسان در فضا چه عواقبی به همراه خواهد داشت؟

اگر مشکل از شرایط فضاپیما و یا پرتاب فضاپیما بوده باشد و یا چکاپ‌های قبل از پرواز آن توریست با مشکلی رو به رو شود (یا هر موردی که به شرکت فرستنده مربوط باشد) شرکت خاطی با محرومیت و محکومیت سنگین رو به رو خواهد شد و احتمالا تا مدت زمان نامعلوم تمام پروازهای آن کنسل خواهد شد. شاید برایتان تعجب برانگیز باشد که چرا قوانین مرتبط به این موضوع به این حد سخت‌گیرانه است. باید به شما بگوییم که هر کدام از توریست‌هایی که به فضا می‌روند، ثروتمندان بزرگ کره‌ی زمین محسوب می‌گردند یا فضانوردان باسابقه‌ی فضایی به شمار می‌روند. طبیعی است که حساسیت‌ها برای مرگ یک ثروتمند آن‌ هم در فضا بسیار بیشتر از انسان‌های معمولی روی کره‌ی زمین باشد.

اما موضوع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که مدت زمان سفر آن فضاپیما یا توریست بیشتر از چند روز باشد! برای مثال تصور کنید که در آینده ماموریت‌های چند ماهه یا دائمی برای سفر افراد مختلف به فضا صورت بگیرد. آن موقع دیگر دسترسی به فضاپیما یا محیط آن تقریبا غیر ممکن خواهد بود. برای مثال می‌توانید شاتل کلمبیا را در نظر بگیرید که پس از انجام موفق ماموریت خود و در هنگام بازگشت فضانوردان به کره‌ی زمین، تمام سرنشینان آن کشته شدند.

طبیعی است که با گسترش سفرهای فضایی، گروه‌های تحقیقاتی فضایی نیز گسترده‌تر خواهند شد و از طرف دیگر مشکلات گذشته را برطرف خواهند کرد و قطعا پیش از پرواز، موارد بسیاری را چک خواهند کرد. برای سفرهای طولانی مدت این موضوع بسیار مهم است که تمامی جزئیات مرگ یا جراحت یک فضانورد مشخص گردد. حتی این مورد هم بررسی شده که باید به تمامی مسافرانی که در آن سفر فضایی قرار خواهند داشت، بررسی و تحقیقات بر روی مرگ یک شخص آموزش داده شود تا آن‌ها خودشان از عهده‌ی این موضوع برآیند.

این مورد به خصوص برای فضانوردانی که به ایستگاه بین المللی فضایی فرستاده می‌شوند اتفاق افتاده است و آن‌ها پیش از پرواز به این ایستگاه، به مدت 1 سال آموزش‌های فشرده‌ای را از سر می‌گذرانند. حال تصور کنید که تحقیقات هم انجام گرفت و همه چیز مشخص شد! قدم بعدی چیست؟

قطعا شرکت‌های ارسال کننده‌ی انسان‌ها به خارج از کره‌ی زمین باید به فکر چگونگی خلاص شدن از باقی مانده‌ی اجزای بدن متوفی بوده باشند! بیایید با خود روراست باشیم! احتمال اتفاق افتادن یک مرگ در طول سفر به فضا بسیار بالاست و شرکت‌ها موظفند تا پروتکل خاصی برای رهاسازی جنازه‌ی متوفی در فشا داشته باشند. در ماموریت‌های کوتاه مدت این مشکل وجود ندارد و جنازه‌ی انسان می‌تواند تا زمان بازگشت به کره‌ی زمین در درون فضاپیما حضور داشته باشد اما وقتی صحبت از ماموریت‌های طولانی مدت به میان می‌آید اوضاع کمی متفاوت است.

بسیاری معتقدند که رها سازی جنازه در فضا در عین این که می‌تواند بسیار دراماتیک باشد اما شاید در طولانی مدت تبدیل به یکی از چالش‌های سفرهای فضایی گردد. تصور کنید که در مسیر خود به چندین جنازه‌ی معلق در فضا برمی‌خورید که از طرفی نباید هم به آن ها برخورد داشته باشید! از طرف دیگر هم بسیاری از خانواده‌ها و بستگان متوفی نیز اعلام می‌کنند که می‌خواهند جنازه‌ی متوفی را در کره‌ی زمین دفن کنند که خب امری طبیعی و معمول به نظر می‌رسد.

همین موضوعات است که بحث سفر انسان به فضا را بسیار پیچیده‌تر از بحث‌های مهندسی آن خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا