بازی هافناوریکسب و کار

دستگاه‌ های خودپرداز در آینده عملکردی بدون نیاز به لمس خواهند داشت!

بانک‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه آن‌ها برای گردش مالی و پویایی جامعه تاثیر مستقیمی می‌گذارند و جزء مشاغل ضروری حساب می‌شوند. از طرف دیگر خودپردازها هم زیرساختی حیاتی برای انجام محاسبات مالی محسوب می‌شوند زیرا دستگاه‌ های خودپرداز در همه‌ی شرایط باز هستند و به مشتریان سرویس دهی می‌کند(حتی در طول همه گیری ویروس کرونا). با این حال، بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز هم به دلیل کاهش تقاضا و یا در دسترس بودن خود بسته می‌شوند. با ورود نرم افزار‌های گوشی موبایل یا سایت‌های امن، پرداخت‌ها و واریزی‌ها توسط این برنامه‌ها و حتی بدون حضور فیزیکی افراد صورت می‌گیرد. طبق نظرسنجی انجمن صنفی صنعت خودپرداز (ATMIA)، فقط 75٪ دستگاههای خود را در طی همه گیری ویروس کرونا کار کرده‌اند.

در همین حال، نظرسنجی اخیر شرکت Mastercard نشان داد که پرداخت‌های درون برنامه‌ای همچنان مورد پسند مردم است و بیش از نیمی (51٪) آمریکایی‌ها از روش پرداخت بدون لمس مانند کارت‌های اعتباری یا کیف پول‌های تلفن همراه مانند Apple Pay استفاده می‌کنند. علاوه بر این، طبق نظرسنجی Mitek از سپتامبر 2020، 54٪ از آمریکایی‌ها اظهار داشتند: “بسیار” مهم است که بتوانند حساب‌های مالی خود را بدون بیرون رفتن یا تماس غیر ضروری باز کنند یا به آنها دسترسی پیدا کنند. خودپردازهای لمسی قدیمی برای کار در سراسر جهان باید به سرعت مدرن شوند تا از پس درخواست کاربران برآیند.

دستگاه‌ های خودپرداز بدون تماس: راحت و ایمن

منطقی ترین روش برای دستیابی به این هدف‌، ترکیبی از فن آوری‌های تشخیص چهره و صدا است. تشخیص چهره به کاربران این امکان را می‌دهد تا هویت خود را بدون تعامل فیزیکی (مانند نیاز به درج کارت یا وارد کردن پین) به راحتی تأیید کنند. بهره گیری از قابلیت تشخیص صدا یا تلفیق تلفن همراه برای دستورات به کاربران کمک می‌کند تا در حین انجام معاملات خود از فشار دادن دکمه‌ها یا صفحه نمایش خودداری کنند. ادغام‌های تلفن‌های هوشمند به موسسات مالی امکان می‌دهد تا احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) را به عنوان یک لایه امنیتی اضافی ارائه دهند. از آنجا که همه مردم به تلفن‌های هوشمند دسترسی ندارند، موسسات مالی باید راه حل ایده آل تشخیص صدا و تلفیق تلفن همراه را به عنوان پشتیبان یا جایگزین برای دستورات لمسی ارائه دهند.

آینده دستگاه‌ های خودپرداز

صرف نظر از وجود قابلیت 2FA در محل خودپرداز‌ها، داشتن یک راه حل قابل اعتماد برای تشخیص چهره از اهمیت بالاتری برخوردار است. این راه حل باید متناسب با نور پس زمینه باشد و فاصله کانونی قابل انعطافی برای ثبت تصاویر با کیفیت بالا بدون در نظر گرفتن زاویه، فاصله و محیط اطراف خودپردازد دارد. برای محافظت در برابر کلاهبرداری احتمالی، این راه حل‌ها به قابلیت‌های ضد جعل نیز نیاز دارند. از جمله:

تشخیص فشار بر کاربر: هنگام مجبور کردن کاربر به برداشتن پول توسط مهاجم، بتواند آن را تشخیص دهد.

تشخیص زنده بودن: بتواند علائم حیاتی کاربر را تایید کند.

در نهایت، با توجه به اینکه دستگاه‌های خودپرداز غالباً در مکان‌های عمومی قرار دارند، راه حل تشخیص چهره نه تنها برای کاربران بلکه برای عموم مردم نیز باید اولویت داشته باشد. این امر نیاز به جمع آوری، ذخیره و استفاده از اطلاعات بیومتریک کاربران دارد که از طرف دیگر مسائل مرتبط با حریم خصوصی و سوء استفاده را به همراه خواهد داشت.

راه حل‌های کنونی موسسات مالی

مدت‌هاست که موسسات مالی در تلاشند تا تماس مورد نیاز در هنگام استفاده از دستگاه‌ های خودپرداز را کاهش دهند، اما این کار به طور کلی با هدف افزایش راحتی است. به عنوان مثال، Bank of America ، Wells Fargo ، Chase و Barclays سرویس‌های بدون کارت و اینترنتی را ارائه می‌دهند، اما با این حال هنوز هم لازم است که مشتریان پین خود را به ATM وارد کنند و هر از گاهی به آن سر بزنند.

در ماه ژوئن، بانک Caixabank اسپانیا اعلام کرد که قصد دارد بیش از 100 دستگاه خودپرداز با قابلیت شناسایی چهره را (که به کاربران امکان می‌دهد بدون وارد کردن پین پول را برداشت کنند) راه اندازی کند، اما کاربران برای وارد کردن مبلغ برداشت همچنان باید صفحه ATM را لمس کنند.

راه حل جای دیگری است!

بانک Seven ژاپن و شرکت NEC در حال کار بر روی یک پروژه مشترک برای راه اندازی دستگا‌های خودپرداز با فناوری شناسایی و یک بارکد خوان QR برای احراز هویت و اسناد است. کاربران به سادگی باید اطلاعات شخصی خود را وارد کرده و کد QR ارائه شده را از طریق تلفن خود اسکن کنند. سپس می‌توانند از تلفن‌های خود برای ارسال دستورات به دستگاه خودپرداز استفاده کنند. AGS Transact Technologies در هند هم به دنبال راه حل مشابهی است.

با ابتکارات جدیدی که در حال انجام است، طی سال‌های آینده شاهد تغییرات بزرگی در استفاده از فناوری و خودپرداز خواهیم بود. از آنجا که بانک‌ها به دنبال اجرای گزینه‌های دیجیتالی جدید برای تعاملات بدون لمس هستند، راه حل‌های شناسایی چهره و تأیید هویت، نقشی اساسی را در بهبود تجربه مشتری و همچنین تضمین امنیت در انتقال خودکار معاملات خودپرداز بازی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا