فناوری

سرمایه گذاری ثروتمندترین مرد آسیا در انرژی پاک

موکش آمبانی (سرمایه‌دار هندی) به تنهایی 10 میلیارد دلار هزینه می‌کند تا زنجیره تامین سوختی کشور هند را تغییر دهد. جالب است بدانید که این سرمایه‌دار هندی، یکی از ثروتمندترین صاحبان صنعت سوخت فسیلی در جهان است و حال در تصمیمی هوشمندانه در تلاش است تا سهمی در بازار آینده سوخت‌های پاک جهان داشته باشد. برای جزئیات بیشتر سرمایه گذاری ثروتمندترین مرد آسیا در انرژی پاک با ما همراه باشید.

جزئیات سرمایه گذاری ثروتمندترین مرد آسیا در انرژی پاک

شرکت Reliance Ltd که 60 درصد از درآمد خود را از پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی به دست آورده است قصد دارد تا 50 میلیارد دلار برای ساخت کارخانه‌های تولید ماژول‌های خورشیدی، هیدروژنی، پیل‌های سوختی و ساخت شبکه باتری هوشمند در هند برای ذخیره برق هزینه کند. آنطور که پیداست این نقشه سبب شده تا ثروتمندترین فرد آسیا هم وسوسه شود و 10 میلیارد دلار از دارایی‌های خود را برای توسعه این نقشه راه سرمایه گذاری کند.

درآمد سالیانه این شرکت 63 میلیارد دلار برآورد شده و آن را تبدیل به بزرگ‌ترین شرکت سوخت‌های فسیلی در شرق آسیا کرده است. اما بعد از پیوستن همزمان دولت‌ها، سرمایه گذاران و شرکت‌های مصرف کننده برای تولید سوخت‌های پاک، این شرکت‌ها هم برای عقب نماندن از این بازار دست به کار شده‌اند.

مقالات مرتبط:

میزان استفاده از انرژی پاک در آلمان به 35 درصد افزایش یافت

جزیره مصنوعی دانمارک برای تولید برق
هدف انگلستان تا سال 2030 – تامین انرژی هر خانه با توربین بادی

خبرگزاری بلومبرگ در سال گذشته، آمبانی را در رده چهارمین میلیاردر سوخت‌های فسیلی قرار داد اما از سال گذشته تاکنون، سهام شرکت وابسته به او 2 درصد کاهش داشته که خبر خوبی برای او و سرمایه گذاران نیست. او از این کاهش ارزش سهام درس گرفته و در تصمیمی هوشمندانه، حرکت خود را به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر آغاز کرده است. البته باید خاطرنشان کنیم که این تصمیم نشان‌دهنده پشت کردن وی به میراث نفتی و پتروشیمی خود نیست. وی از سال گذشته برنامه‌هایی برای ورود شرکت نفتی عربستان سعود به هند انجام داده تا پایه‌های خود را در هر دو زمینه سوخت‌های فسیلی و تجدیدپذیر محکم‌تر کند.

پیش زمینه تصمیمات سرمایه گذاری ثروتمندترین مرد آسیا در انرژی پاک

تصمیماتی که بالاتر به آن اشاره کردیم، در یک شبانه روز اتخاذ نشده است.نخست وزیر هند در سال گذشته اعلام کرد که تا سال 2060 باید استفاده خود از سوخت‌های فسیلی را به زیر 10 درصد برسانیم (تصمیمی که کشور چین تا سال 2050 به آن خواهد رسید). آمبانی در این رابطه گفت:

” جهان در حال ورود به یک دوره انرژی‌ جدید است و اگر دست نجنبانیم، از همه‌ی کشورها عقب خواهیم افتاد. عصر سوخت‌های فسیلی که برای تقریبا سه قرن متوالی رشد اقتصادی در جهان را تامین کرده است، نمی‌تواند بیشتر از این ادامه دهد. مقادیر کربنی که در این 3 قرن آزاد شده، حیات ما بر روی کره زمین را به خطر انداخته است.”

کارخانه گیگا که یکی از ارکان این سرمایه گذاری هندی‌ها خواهد شد، تا سال 2030 مقدار 100 گیگاوات انرژی خورشیدی تولید خواهد کرد که تمامی آن در در روستاهای هند توسعه خواهد یافت. کارخانه‌ای دیگر وظیفه تولید باتری‌های خورشیدی برای ذخیره برق را بر عهده خواهند داشت. کارخانه سوم نیز وظیفه ساخت الکترولیزهایی برای جداسازی هیدروژن از آب را انجام خواهد داد. کارخانه چهارم مربوط به ساخت پیل‌های سوختی است که از اکسیژن هوا و هیدروژن برای تولید برق استفاده می‌کنند. این فناوری توسط خودروسازانی همچون هیوندای موتور تبلیغ می‌شود. طبق شاخص میلیاردهای جهان (که توسط مجله بلومبرگ تنظیم شده) دارایی خالص آمبانی 82 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

جهان در حال ورود به یک دوره انرژی‌ جدید است و اگر دست نجنبانیم، از همه‌ی کشورها عقب خواهیم افتاد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا