بازی هافناوریکسب و کار

گرافیک Intel Iris Xe مشاهده شد – 1.3 گیگاهرتز درون چیپ‌های Tiger Lake

گرافیک Intel Iris Xe مشاهده شد که قرار است درون پردازنده‌های آینده Tiger Lake تعبیه شود. خانواده نسل یازدهم Tiger Lake طی ماه‌های آینده برای لپ تاپ‌ها و نوت بوک‌ها عرضه خواهد شد.

جدیدترین لیست گرافیک Intel Iris Xe توسط Tum_Apisak مشاهده شده و نکات جدیدی را بازگو می‌کند. در ابتدا این اولین باریست که ما شاهد لیست شدن گرافیک Xe برای پردازنده‌های Tiger Lake با برند Iris هستیم. همین موضوع تایید می‌کند چیپ گرافیکی Tiger Lake نیز با همین نامگذاری عرضه خواهد شد.

گرافیک Intel Iris Xe مشاهده شد

گرافیک Intel Iris Xe مشاهده شد

نامگذاری Intel Iris Xe Graphics در مقایسه با لیست‌‌های استاندارد Xe که در گذشته مشاهده کرده بودیم، رسمی‌تر به نظر می‌رسد. به علاوه ظاهرا این چیپ از 96 واحد اجرایی مساوی با 768 هسته بهره می‌برد. در واقع این پیکربندی کامل (Full die) معماری Xe LP برای دستگاه‌های موبایل می‌باشد.

کارت گرافیک مجزا DG1 نیز از همین چیپ با مشخصات یکسان بهره می‌برد اما این مدل تنها یک SDV بوده که تنها برای بهینه سازی‌های مرتبط با معماری Xe توسط توسعه دهندگان می‌باشد. DG1 قرار نیست که برای بازار دسکتاپ عرضه شود و در واقع لاین آپ کارت گرافیک‌های DG2 برای حضور در بازار آماده می‌شوند.

گرافیک Intel Iris Xe مشاهده شد

باقی مشخصات شامل سرعت کلاک 1300 مگاهرتز، حافظه کش سطح دو 1 مگابایت و 6.3 گیگابایت حافظه به اشتراک گذاشته شده می‌باشد. به نظر می‌رسد 1300 مگاهرتز فرکانس استاندارد گرافیک‌های مجتمع اکثر پردازنده‌های Tiger Lake باشد زیرا بنچمارک‌های لو رفته قبلی نیز همین میزان را نشان می‌دادند.

در نظر داشته باشید که برند Iris Xe برای لپ تاپ‌ها و نوت بوک‌ها تایید شده. هنوز مشخص نیست که اینتل لاین آپ کارت گرافیک‌های مجزا دسکتاپ خود را چه خواهد نامید. البته بعد از عرضه گرافیک مجزا DG1 برای بازار موبایل شاید به نوعی نحوه نامگذاری را متوجه شویم.

Tiger Lake Ice Lake Renoir
فناوری ساخت 10 نانومتر یا 10 نانومتر پلاس 10 نانومتر 7 نانومتر
ابعاد چیپ (die) 146 میلیمتر مربع 122 میلیمتر مربع 156 میلیمتر مربع
معماری هسته Willow Cove Sunny Cove Zen 2
معماری گرافیکی Gen12 Xe Gen11 GCN 5.0 Vega
استاندارد PCIe نسل چهارم نسل سوم نسل چهارم
استاندارد تاندربولت نسل چهارم نسل سوم نسل سوم
پشتیبانی از حافظه LPDDR5؟ LPDDR4X 3733 LPDDR4 4266 / DDR4 3200
پیکربندی‌های مختلف 2 / 4 2 / 4 4 / 6 / 8
پیکربندی‌های گرافیک 384 / 512 / 640 / 768 256 / 384 / 512 384 / 448 / 512
توان حرارتی نسخه U از 15 تا 28 وات
نسخه Y تنها 9 وات
نسخه U از 15 تا 28 وات
نسخه Y تنها 9 وات
نسخه U تنها 15 وات
نسخه H از 35 تا 45 وات
نسخه G تنها 65 وات
معماری Xe برای همه دسته‌ها

خانواده نسل یازدهم Tiger Lake – ساخته شده برای نوت بوک‌ها

پردازنده‌های Tiger Lake در قالب خانواده نسل یازدهم Core قرار است به شکل انحصاری برای لپ تاپ‌ها و نوت بوک‌های گیمینگ عرضه شود. این لاین آپ در سه دسته بندی Tiger Lake Y و Tiger Lake U و Tiger Lake H قرار می‌گیرد. ما شاهد لِیک‌های مختلفی از پردازنده‌های Tiger Lake Y و Tiger Lake U بوده‌ایم که به شکل داخلی توسط تولید کنندگان که احتمالا این پردازنده‌ها را در دستگاه‌های نسل بعدی خود استفاده می‌کنند، تست می‌شوند.

خانواده Tiger Lake Y از توان حرارتی 4.5 تا 9 وات به همراه تا 4 هسته و 8 رشته پردازشی را شامل می‌شود. در قسمت گرافیک نیز از دسته GT2 پردازنده گرافیکی نسل دوازده Xe استفاده شده. چیپ‌های Tiger Lake Y در پکیج UP4 یا BGA 1598 عرضه می‌شوند. خانواده Tiger Lake U از توان حرارتی 15 الی 28 وات در کنار 4 هسته 8 رشته بهره می‌برند که کلاک بالاتری از جمله فرکانس بوست 4.50 گیگاهرتز را فراهم خواهند کرد. این پردازنده‌ها نیز از دسته GT2 گرافیک نسل دوازده Xe استفاده می‌کنند و در پکیج UP3 یا BGA 1499 ارائه می‌شوند.

پردازنده Ice Lake

Tiger Lake H با گرافیک Xe

سپس به لاین آپ بالا رده Tiger Lake H می‌رسیم که در نهایت شامل 8 هسته 16 رشته پردازشی بر پایه معماری جدید Willow Cove می‌باشد. پردازنده‌های این دسته تا 34 مگابایت حافظه کش را شامل می‌شوند که 24 مگابایت حافظه کش سطح سه یعنی 3 مگابایت به ازای هر هسته و 10 مگابایت حافظه کش سطح دو یعنی 1.25 مگابایت به ازای هر هسته خواهد بود. چیپ‌های Tiger Lake با حافظه کش نامتقارن 48 / 32 کیلوبایت سطح یک و پشتیبانی کامل از دستورالعمل‌های AVX2 و AVX-512 همراه هستند. چیپ‌های Tiger Lake H از 2LM و SGX نیز بهره مند خواهند شد. خانواده Tiger Lake H از حافظه DDR4 تا 3200 مگاهرتز، خانواده Tiger Lake U از حافظه DDR4 تا 3200 مگاهرتز / LPDDR4X تا 4266 مگاهرتز و خانواده Tiger Lake Y تنها از حافظه LPDDR4X پشتیبانی می‌کنند.

انتظار می‌رود که پردازنده‌های Intel Tiger Lake در سال 2020 با برخی تغییرات معماری عرضه شوند. در ابتدا آنها هسته‌های جدید Willow Cove را جایگزین Sunny Cove خواهند کرد که در سری Ice Lake استفاده می‌شود. به همراه هسته‌های جدید ما باز طراحی حافظه کش (در بالا نیز مشاهده شد)، بهبودهایی در سطح ترانزیستور و قابلیت‌های امنیتی بهبود یافته را شاهد خواهیم بود. اینتل همچنین از گرافیک‌های Xe در چیپ‌های Tiger Lake استفاده می‌کند که ظاهرا تا 2 برابر کارایی نسبت به گرافیک‌های نسل 11 حاضر در Ice Lake را ارائه می‌دهند.

نقشه راه هسته‌های اینتل

در کنار استفاده از معماری گرافیکی Xe، فناوری 10nm++ نیز باید افزایش سرعت کلاک را نسبت به فناوری 10nm+ به همراه داشته باشد. پردازنده‌های 10 نانومتری Tiger Lake برای مقابله با خانواده AMD Ryzen 4000 Renoir با فناوری ساخت 7 نانومتری در نیمه دوم سال عرضه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: عملکرد گرافیک مجتمع Tiger Lake Xe مشابه GeForce MX350

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا