بازی هافناوریکسب و کار

آیا ایران باز هم در گرداب جمعه سیاه گرفتار خواهد شد؟

جمعه سیاه چه روزی است؟

((جمعه سیاه (Black Friday) یا حراج جمعه در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر به‌شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود در واقع جمعه سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند.))

همانطور که می دانید، شرکت های بسیاری از صوتی و تصویری گرفته تا IT و… در این زمان تخفیف های سنگین و چشمگیری را بر محصولات خود اعمال کرده و بدین ترتیب حتی متوسط و کم درآمدترین مردم کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا نیز فرصت خرید محصولات مورد علاقه خود را پیدا خواهند کرد. چند سالی است که شاهد اجرای مراسمی مشابه در ایران هستیم؛ بدین ترتیب که برخی از فروشگاه های آنلاین و فیزیکی، برای دست کم یک روز، تخفیف های چشمگیری را برای کالاهای خود در نظر می گیرند.

اما در سال گذشته، درست در روز جمعه 3 آذر ماه سال 1396 و 24 نوامبر سال 2017، مشکلات بسیاری گریبانگیر این فروشگاه ها شده و حتی دسترسی به وب سایت های بسیاری از آنها نیز غیر ممکن شده بود. از سوی دیگر گزارش هایی از کاربران منتشر شده بود که نشان می داد برخی از اجناس با افزایش قیمت موقت و سپس تخفیف به بهانه فروش جمعه سیاه، به واقع به نوعی کلاهبرداری و سواستفاده از جمعه سیاه هستند. از دسترس خارج شدن بسیاری از وب سایت های فروش آنلاین، همچنان بزرگترین مشکلی است که در سالهای اخیر همواره شاهد آن بوده ایم.

آیا امسال نیز فروشگاه هایی که از چندی پیش تبلیغات "جمعه سیاه" خود را آغاز کرده اند نیز به همین مشکلات گرفتار خواهند شد؟ آیا ما بدون فراهم ساختن زمینه و پشتیبانی مناسب تنها به کپی برداری از رسوم جمعه سیاه پرداخته و مدام در گرداب مشکلات آن گرفتار می شویم؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا