بازی هافناوریکسب و کار

آیفون یا وی چت – 95 درصد است کاربران چینی اپ موبایلی را ترجیح می‌دهند

در حالیکه دولت ترامپ دستور داده تا از اواسط ماه آینده برنامه ‌تیک‌تاک در آمریکا مسدود شود، دستور دیگری مبنی بر ممنوعیت همکاری شرکت‌های آمریکایی با برنامه وی چت از اواسط ماه سپتامبر نیز صادر شده است. اما این تصمیمات ممکن است تاثیرات منفی زیادیبرای خود آمریکا داشته باشد. اگر آنها اپل را مجبور به حذف WeChat از اپ استور کنند، کاربران چینی ممکن است بین آیفون یا وی چت یکی را انتخاب کنند. این موضوع طبیعتاً بر روی فروش گوشی‌های آیفون در چین تاثیر گذار خواهد بود.

آیفون یا وی چت اولویت چینی‌ها است؟

بر خلاف زمان‌های گذشته، وی چت حالا تنها یک برنامه پیام‌رسان نیست. نصب WeChat تقریباً در چین ضروری است. چرا که بیش از یک میلیارد نفر از آن به عنوان مرورگر، برنامه ایمیل، خرید آنلاین، پرداخت‌های موبایلی و … استفاده می‌کنند. عده‌ای معتقدند که اگر اپل مجبور شود این برنامه را از اپ استور حذف کند، گوشی‌های آیفون به گجت‌های الکترونیکی بی‌مصرف در چین تبدیل خواهند شد.

دلیل این نظریه اینست که بسیاری از شهروندان چینی استفاده از این برنامه در گوشی خود را به داشتن گوشی آیفون ترجیح می‌دهند. حالا کاربرانی که قصد خرید گوشی آیفون را داشته‌اند، نگرانند که WeChat در این گوشی مسدود شود. آنها حتی از بابت گوشی‌های اندرویدی مانند سامسونگ نیز نگرانند. چراکه ممکن است گوگل نیز تحت تاثیر تصمیم دولت آمریکا اقدام به حذف WeChat از مارکت خود کنند.

حذف وی چت از اپ استور چه تبعاتی برای اپل دارد؟

آیفون تنها گجتی نخواهد بود که فروش آن تحت تاثیر این تصمیم احتمالی قرار خواهد گرفت. Ming-Chi Kuo تحلیلگر ارشد مسائل اپل پیش‌بینی کرده است که اگر این شرکت مجبور به حذف وی چت از اپ استور شود، میزان فروش آیفون در سال جاری 25 تا 30 درصد کاهش خواهد یافت. او همچنین پیش‌بینی کرده است که میزان فروش ایرپاد، آیپد و اپل واچ نیز تحت تاثیر تصمیم ترامپ با کاهش 15 تا 25 درصدی در بازار جهانی همراه خواهد بود.

برنامه ویچت

Tencent کمپانی مادر وی‌چت خوشبینانه معتقد است که ترامپ تنها در آمریکا این ممنوعیت را اعمال خواهد کرد. در این صورت نسخه چینی ویچت (Weixin) همچنان در اپ استور موجود خواهد بود. با این شرایط احتمالاً تصمیم ترامپ تاثیر چندانی در میزان فروش گجت‌های اپل نخواهد گذاشت. با این حال بد نیست بدانید که نظرسنجی که در سایت Weibo منتشر شد و 1.2 میلیون نفر در آن شرکت کردند، 95 درصد از کاربران اعلام کردند که ترجیح می‌دهند بین آیفون و Weibo، اپلیکیشن موبایلی را انتخاب کنند.

اپل فروش گوشی‌های خود در چین را از سال 2009 آغاز کرده و از آن زمان تا به امروز 210 میلیون دستگاه در این کشور به فروش رسانده است. از ماه ژوئن، 20 درصد از صاحبان گوشی هوشمند در چین از آیفون استفاده می‌کند. این در حالی است که 26 درصد گوشی‌های هوآوی را در اختیار دارند. چین همچنان بزرگترین بازار گوشی‌های هوشمند در جهان است و این منطقه برای اپل اهمیت بالایی دارد. چراکه در طول سال مالی گذشته 17 درصد از درآمد اپل یا 43.7 میلیارد دلار آن متعلق به کشور چین بوده است.

اگر اپل مجبور به حذف برنامه وی چت از اپ استور شود، شرکت‌های آسیایی دیگر مانند شیائومی، اوپو و ویوو از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا