فناوری

انفجار قیمت سخت افزار نزدیک است – سامسونگ هم قیمت تراشه را افزایش داد

با اینکه امیدوار بودیم هر چه به پایان 2021 نزدیک‌تر شویم، شرایط صنعت سخت افزار و بازار دستگاه‌های الکترونیکی بهتر شود اما نه تنها وضعیت رو به بهبودی نیست، بلکه چشم انداز خوبی را نمی‌توانیم حتی برای سال آینده متصور شویم. آنچه که نباید رخ می‌داد، اتفاق افتاده و تراشه سازان در حال افزایش قیمت محصولات خود هستند. Samsung Foundry، واحد تولید تراشه سامسونگ قصد دارد قیمت تراشه‌های خود را در ادامه سال جاری افزایش دهد و با این اوصاف باید خود را برای انفجار قیمت سخت افزار در آینده نزدیک آماده کنیم.

 انفجار قیمت سخت افزار به لطف افزایش قیمت تراشه‌های سامسونگ و TSMC

به گزارش رسانه کره‌ای The Elec، سامسونگ که یکی از دو سازنده قراردادی تراشه در ظرفیت جهانی در تولید تراشه‌های پیشرفته مانند چیپ‌های 7 و 5 نانومتری محسوب می‌شود، تصمیم بر افزایش قیمت تراشه خود گرفته است. دیگر کمپانی که توانایی چنین تراشه‌های با عملیات ساخت بسیار پیشرفته را دارد، TSMC از تایوان است که در افزایش قیمت تراشه پیش دستی کرد و زودتر از سامسونگ، از آغاز سه ماهه جاری نرخ چیپ‌های تولیدی را افزایش داده است. کمبود موجودی و ادامه تقاضای شدید بازار از مهم‌ترین عوامل در افزایش قیمت تراشه به شمار می‌روند.

به گفته The Elec، سامسونگ و Key Foundry، دیگر تراشه ساز کره‌ای مشتریان خود را از افزایش قیمتی که در راه است، مطلع کرده‌اند. رشد قیمت تراشه‌های کره‌ای‌ها چیزی بین 15 الی 20 درصد خواهد بود و مقدار دقیق تورم قیمت بستگی به تکنولوژی‌های تولید تراشه درخواستی، تعداد تراشه و همچنین مدت زمان قرارداد با تراشه سازان از سوی مشتریان دارد. همچنین منابع این رسانه کره‌ای گزارش داده‌اند که تاثیر این افزایش قیمت را تا 4 یا 5 ماه آینده شاهد خواهیم بود. در زودترین حالت ممکن، تاثیر افزایش قیمت تراشه‌های سامسونگ در ماه دسامبر احساس خواهد شد و در بدترین حالت این اتفاق در اواخر سه ماهه نخست سال 2022 رخ خواهد داد. همان طور که اشاره شد، TSMC رقیب اصلی سامسونگ از ابتدای ماه جاری (سپتامبر) قیمت تراشه‌های خود را افزایش داده است.

امیدی به بهتر شدن صنعت تراشه در آینده نزدیک نیست

بر اساس برآوردهای صورت گرفته از سوی بانک‌های سرمایه گذار، این افزایش قیمت دست کم 22 درصد درآمد TSMC را بالا می‌برد و انتظار می‌رود تاثیر آن را در سه ماهه دوم سال آینده احساس کنیم. The Elec مدعیست که کمپانی‌های بسته بندی تراشه از همین ماه افزایش قیمت را اعمال خواهند کرد و طبق گزارشات این اتفاق مشتریانی که پیش از این اتفاق نیز سفارش‌های خود را به سازندگان ارسال کرده‌اند شامل این گران شدن تراشه خواهند شد. اگر چه تصور میشد بیشترین مقدار تورم قیمت تراشه‌ها مربوط به نمونه‌هایی باشند که با فناوری‌های ساخت پیشرفته‌تر تولید می‌شوند، اما TSMC رشد 20 درصدی را برای تراشه 16/20 نانومتری در نظر گرفته، در حالی که قیمت تراشه‌های 7 و 5 نانومتری بین 7 تا 9 درصد افزایش یافته‌اند.

با اینکه شرایط فعلی صنعت تراشه چیزی شبیه به یک فاجعه است اما تراشه سازان برنامه‌های بلند مدتی برای رفع مشکلات پیش آمده دارند. TSMC طی سه سال آینده 100 میلیارد دلار در این صنعت سرمایه گذاری خواهد کرد و سامسونگ نیز از یک طرح 205 میلیارد دلاری برای ارتقا بخش تولید تراشه خود پرده برداشته است. اینتل نیز با سرمایه گذاری بیش از 200 میلیارد دلار در تلاش است تا کارخانه‌های تولید تراشه جدیدی را در ایالت‌های مختلف امریکا به بهره برداری برساند. اما تا زمانی که این سرمایه گذاری‌ها به نتیجه برسد و وضعیت تولید و تامین در صنعت تراشه به حالت عادی برگردد، بازار سخت افزار چالش‌های متعددی را تجربه خواهد کرد.   

  • افزایش قیمت تراشه های TSMC منجر به سبقت از اینتل خواهد شد
  • زیرآبی به سبک کره‌ای – سامسونگ قطعات SSDهای 970 Evo Plus را تغییر داد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا