فناوری

تایید آزمایش موفقیت آمیز همجوشی هسته ای توسط وزارت انرژی آمریکا

پس از گمانه‌زنی های اخیر در خصوص اعلام خبر وزارت انرژی آمریکا، این نهاد دولت آمریکا به تازگی به صورت رسمی آزمایش موفقیت آمیز همجوشی هسته ای در آزمایشگاه Livermore کالیفرنیا را با دستیابی به تولید خالص انرژی را تایید کردند. انتظار می‌رود این دستاورد که مقامات دولتی آن را یک پیشرفت بزرگ علمی نامیده‌اند جهان را یک قدم به تجاری سازی این دانش و تولید انرژی‌های عاری از کربن نزدیک کند.

  • اعلام نتایج پیشرفت عمده در همجوشی هسته ای توسط آمریکا در روزهای آینده

در همین راستا گزارش شده که محققان آزمایشگاه Livermore تست مربوطه را در 5 دسامبر انجام داده‌اند. آزمایش آن‌ها با اعمال 2.05 مگاژول انرژی آغاز کننده فرآیند و دریافت 3.15 مگاژول انرژی تولیدی همراه بوده است و این نسبت به قبل دستاوردی بزرگی است به دلیل اینکه همیشه مصرف انرژی آغازکننده فرآیند بیشتر بوده و این منجر به عدم استفاده بهینه از این فناوری شده است.

Jennifer Granholm وزیر انرژی ایالات متحده در همین راستا در بیانیه اخیر خود اذعان کرد که استفاده از این انرژی برای اولین بار شرایط تولید انرژی خاصی که در ستارگان و خورشید در جریان است را فراهم می‌کند.

همجوشی هسته آزمایشگاه Livermore
محفظه اصلی احتراق در آزمایشگاه Livermore در کالیفرنیا

او همچنین در ادامه این دستاورد را یک گام مهم برای ساختن دنیایی عاری از تولید کربن دی اکسید اضافی دانست. قانون‌گذاران و کارشناسان انرژی پاک نیز از این تحقیقات اخیر خوشحال هستند. با این حال فعلا راه طولانی و پیچیده‌ای برای تجاری سازی نهایی در زیرساخت‌های انرژی کشورها و شرکت‌ها پیش روی محققین و دانشمندان است و خود مقامات ارشد آزمایشگاه Livermore نیز وجود داشتن موانع مهم در رابطه برای استفاده‌ی همه‌گیر و گسترده از همجوشی هسته‌ای را تایید کرده‌اند.

جیل هروبی مدیر اداره ملی امنیت هسته‌ای آمریکا نیز در همین رابطه هشدار داد که در آینده قرار است پیشرفت‌ها و شکست‌هایی در خصوص هجموشی هسته‌ای وجود داشته باشد.

  • طرح مقاومت های آنالوگ MIT برای استفاده در یادگیری ماشین و هوش مصنوعی
  • پیشرفت های اخیر دستیابی به فرآیند همجوشی هسته ای را در افق قرار می دهد
  • توسعه احتمالی پردازنده های یونی محلول در آب برای شبکه های عصبی و AI

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا