بازی هافناوریکسب و کار

تحلیل سخت افزار: کلاف سردرگم لپ تاپ های گیمینگ بازار

در ابتدای سال 2019 و با معرفی کارت گرافیک های سری GeForce RTX 20، تقریبا تمامی سازندگان لپ تاپ های مخصوص بازی، مدل هایی را معرفی کرده و بسیاری از آنها در نمایشگاه CES 2019 خودنمایی کردند؛ به عنوان مثال ASUS طیف گسترده ای از نوت بوک های خود را با این تراشه های گرافیکی بروزرسانی کرده و در CES 2019 و پس از آن در کنفرانس دبی، به نمایش گذاشت.

اما از آن زمان تا کنون، نزدیک به چند ماه می گذرد؛ تمامی لپ تاپ های گیمینگ مجهز به تراشه های گرافیکی NVIDIA GeForce RTX 20 معرفی شده و راهی بازار شده اند؛ اما چند ماهی است که دیگر خبری از تولید مدل های جدید در بازار نیست. نوت بوک های گیمینگ فعلی از تراشه های گرافیکی Pascal یا Turing بهره برده و در نمونه هایی محدود نیز از کارت گرافیک هایی مانند AMD RX 560. بسیار بی سابقه است که با شروع یک سال میلادی جدید، تنها این تعداد نوت بوک مخصوص بازی معرفی شود؛ مشکل از کجاست؟ دلیل کمبود لپ تاپ های گیمینگ و عدم معرفی مدل های جدید چیست؟ در این "تحلیل سخت افزار" به سراغ ریشه یابی این مسئله خواهیم رفت.

اینتلی که کمرش زیر بار فشار شکسته است!

کمپانی اینتل با نگه داشتن چند پلتفرم 14 نانومتری در خط تولید خود، یک اشتباه استراتژیک را مرتکب شده است؛ بزرگترین سازنده CPU در جهان، اینک با فشار روز افزون بازار روبرو است؛ افزایش جهانی تقاضا، موجب شده است تا اینتل توان تامین بازار را نداشته و شکافی بین عرضه و تقاضا در سطح جهانی روی داده است. به گفته ی یکی از مدیران ایسوس، عدم توانایی تامین نیازهای پردازشی توسط اینتل، موجب کاهش سودهی برخی از کمپانی ها شده است.

ایسر، دل و اچ پی از شکاف 5 درصدی و کاهش حاشیه سود خالص خود سخن می گویند. به هر حال یکی از دلایلی که لپ تاپ های گیمینگ در کانفیگ و پیکربندی های جدید معرفی نمی شوند، عدم توانایی اینتل در پشتیبانی پردازشی بوده و در این میان AMD هم پردازنده های متنوعی را برای این کلاس معرفی نکرده است. با وجود قیمت کمتر، Ryzen های کلاس نوت بوک در برخی از لپ تاپ های بازی مورد استفاده قرار گرفته اما تعداد آنها آنقدری زیاد نیست که بتوانند شکاف فشار بر روی اینتل را پوشش دهند.

فقط و فقط با Max-Q های محدود Turing روبرو هستیم!

انویدیا در جریان نمایشگاه CES تعداد 3 کارت گرافیک با عناوین RTX 2070 Max-Q، RTX 2080 Max-Q و RTX 2060 Max-Q را برای لپ تاپ های بازی جدید معرفی کرد. در این میان هیچ تراشه میان رده ای به چشم نمی خورد و پایین ترین نمونه متعلق به کارت گرافیک RTX 2060 Max-Q است. همچنین به دلیل استفاده از ویژگی های DXR و تکنیک های هوش مصنوعی RTX، شاهد قیمت هایی به نسبت بالاتر هستیم.

کارت گرافیک های NVIDIA MAX-Q

شاید بد نباشد بدانید که لپ تاپ هایی با کارت گرافیک هایی نظیر GTX 1050 Ti و GTX 1060، همچنان رتبه های فروش بسیار بالا را به خود اختصاص داده و تنها دلیل این مسئله قیمت گذاری نهایی است. برخی از شرکت ها که از کمبود CPUهای سطح بالا و High-End اینتل و نبود کارت گرافیک های ارزان قیمت NVIDIA Turing ناراحت بودند، به سمت پلتفرم های پردازش گرافیکی نظیر RX 560 و پردازنده های Ryzen 5 3550H و Ryzen 7 3750H رفته اند. پس دومین علت نبود کارت گرافیک های میان رده جدید از سوی انویدیا است.

این مشکل تا کجا ادامه دارد؟

انویدیا به تازگی کارت گرافیک GTX 1660 Ti را برای دسکتاپ معرفی کرده است؛ می دانیم که پس از معرفی یک کارت گرافیک دسته دسکتاپ، مدل لپ تاپی آن نیز با اختلاف زمانی نه چندان زیاد معرفی می شود. از سوی دیگر در ماه آینده با کارت گرافیک GTX 1660 و پس از آن GTX 1650 روبرو خواهیم شد. اما این سوال مطرح می شود که دلیل حرکت کند و آهسته انویدیا در تامین این بخش بسیار مهم چیست؟

غول سبز تراشه که اکنون بخش بزرگ بازار کارت گرافیک جهانی را در دست دارد، بدون رقیب در حال پیشروی بوده پس عجله چندانی برای رو کردن برگ های برنده خود ندارد. افزون بر آن، همچنان تعدادی از سیلیکون های گرافیکی، خصوصا در مدل های میان رده GTX 1000 در بازار موجود است که انویدیا منتظر کاهش و یا اتمام این کارت گرافیک ها مانده است تا بدین ترتیب مجبور به کاهش قیمت بسیار فاحش برای مدل های قدیمی نشود.

بنابر اطلاعاتی که تا کنون به بیرون درز کرده است، تراشه های گرافیکی میان رده نوت بوک مانند GTX 1650 و GTX 1660/Ti نه تنها تولید شده اند، بلکه در اختیار سازندگان لپ تاپ نیز قرار گرفته اند. پس به زودی با دست کم 2 کارت گرافیک ارزان قیمت، بازار نوت بوک های مخصوص بازی تکانی خواهد خورد. از سوی دیگر کمپانی اینتل در روزهای اخیر، به صورت رسمی CPUهای نسل نهمی سری H را برای نوت بوک ها معرفی کرد. تراشه های حرفه ای از جمله Intel Core i7-9750H که برای لپ تاپ های رندرینگ و گیمینگ طراحی شده اند. اینتل وعده داده است که به سرعت این شکاف اساسی را پر خواهد کرد.

با ورود کارت گرافیک های جدید انویدیا و CPUهای نسل نهم اینتل در سری H، معرفی مدل های جدید از نوت بوک های گیمینگ آغاز خواهد شد؛ اما هنوز یک بخش جذاب دیگر باقی مانده است…AMD نیز برای این بازار آماده شده است! کمپانی AMD به زودی با CPUهای Ryzen 3000 کلاس لپ تاپ و کارت گرافیک های Polaris Refresh، وارد بازار نوت بوک های پیشرفته و سطح بالا خواهد شد. در نهایت نمی توان تقصیر را بر گردن کسی انداخت، تقریبا تمامی سازندگان سخت افزار، در عدم معرفی لپ تاپ های مخصوص بازی جدید مقصر هستند؛ اما می دانیم که به زودی و با معرفی لپ تاپ های ارزان تر، این داستان روی خوش خود را نشان می دهد؛ پس اگر قصد خرید لپ تاپ مخصوص بازی جدید را دارید، پیشنهاد می کنیم که کمی صبر پیشه کنید!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا