بازی هافناوریکسب و کار

جزئیات بیشتر معماری Xe تا 20 روز دیگر – البته اگر اینتل سر قولش بماند

در اقدامی عجیب اینتل طی توییتی اعلام کرد جزئیات بیشتر معماری Xe تا 20 روز دیگر اعلام می‌شود اما توییت مذکور چند ساعت بعد حذف شد. هر چند که این توییت پاک شده اما معمولا راهی برای پیدا کردن نکات حذف شده در اینترنت وجود دارد.

همانطور که گفتیم در توییت منتشر شده اینتل قول می‌دهد تا جزئیات بیشتری از گرافیک‌های Xe را طی 20 روز آینده اعلام کند اما این توییت مشخص نکرده که اطلاعات ارائه شده مربوط به گرافیک‌های موبایل خواهند بود یا گرافیک‌های مجزا. لازم به ذکر است که اینتل قبلا تایید کرده که رویدادی را در 2 سپتامبر برگزار خواهد کرد. انتظار می‌رود این کمپانی در این تاریخ از پردازنده‌های لپ تاپ Tiger Lake با گرافیک‌های مجتمع Xe رونمایی کند. به همین منظور توییت جدید (که حالا حذف شده) ممکن است به Tiger Lake مرتبط باشد.

جزئیات بیشتر معماری Xe تا 20 روز دیگر

جزئیات بیشتر معماری Xe تا 20 روز دیگر

فارغ از این موضوع، این توییت به رونمایی از اطلاعات بیشتر درباره گرافیک‌های Xe در تاریخ 14 آگِست (24 مرداد) اشاره دارد. هر چند که در نهایت این موضوع می‌تواند یک اشتباه ساده از سوی اینتل باشد.

در اطلاعات قبلی چهار نمونه با نام‌های iDG1 و iDG2 لیک شده‌اند. DG احتمالا مخفف Discrete Graphics یا گرافیک مجزاء بوده در حالیکه شماره‌های 1 و 2 به سطح عملکرد چیپ اشاره دارند. همچنین این چهار نمونه پسوند LP و HP را یدک می‌کشد که به Low Power و High Power ترجمه خواهند شد. نکته جالب اما حضور تعداد EU یا واحد اجرایی در این لیست است. شما می‌توانید EU را به عنوان تعداد هسته تصور کنید، چیزی مشابه Nvidia CUDA یا AMD SP. البته هر کدام از این هسته‌ها به شکل متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند بنابراین تا زمانیکه اطلاعات بیشتری از گرافیک‌های Xe بدست نیاوریم، عاقلانه نیست که این تعداد هسته را با انویدیا و AMD مقایسه کنیم. نمونه‌هایی که در درایور ذکر شده‌اند:

  • iDG1LPDEV = “Intel(R) UHD Graphics, Gen12 LP DG1” “gfx-driver-ci-master-2624”
  • iDG2HP512 = “Intel(R) UHD Graphics, Gen12 HP DG2” “gfx-driver-ci-master-2624”
  • iDG2HP256 = “Intel(R) UHD Graphics, Gen12 HP DG2” “gfx-driver-ci-master-2624”
  • iDG2HP128 = “Intel(R) UHD Graphics, Gen12 HP DG2” “gfx-driver-ci-master-2624”

تعداد EU در گرافیک‌های مجزاء Xe از 128، 256 و 512 عدد تشکیل شده. از آن جاییکه اولین گرافیک‌های Xe به بازار مصرف کننده و کاربران عرضه می‌شود، تعداد EU و چنین واحدی منطقی به نظر می‌رسد. با توجه به این که DG1 با 96 واحد EU قدرتی 2 تا 3 ترافلاپی خواهد داشت، یک چیپ 128 EU می‌تواند 4 تا 5 ترافلاپ، یک چیپ 256 EU قدرتی در حدود 5 تا 10 ترافلاپ و گرافیکی با 512 واحد EU نیز 10 تا 15 ترافلاپ توان محاسباتی خواهند داشت، البته به شرط آن که سرعت کلاک در گرافیک‌های بالا رده واقعا عالی باشند.

گرافیک بالا رده Intel Xe

گرافیک‌های اینتل با چند چیپ

در اطلاعات جدیدتر ما فهمیدیم که گرافیک بالا رده Intel Xe HP می‌تواند چگونه باشد. به نظر می‌رسد طراحی گرافیک اینتل به انویدیا شبیه باشد، حداقل روی کاغذ، جایی که چندین EU داخل یک Tile قرار می‌گیرند. مشابه آن که انویدیا چندین واحد SM را در یک GPC یا خوشه پردازش گرافیکی قرار می‌دهد. هر Tile از 512 واحد EU تشکیل می‌شود و هر EU نیز 8 هسته خواهد داشت. یک بار دیگر طراحی ریزمعماری‌های Xe HP و Xe LP بسیار متفاوت از یکدیگر می‌باشد. ادعا شده که 512 EU یک گرافیک با یک Tile خواهد بود و اینتل برنامه دارد تا گرافیک‌هایی با 4 Tile را نیز روانه بازار کند اما ما مطمئن نیستیم که چنین عملی در قسمت مصرف کننده چندان منطقی باشد، هر چند که برای بازار ورک استیشن مناسب خواهد بود.

  • گرافیک Intel Xe HP با یک Tile: تعداد 512 واحد اجرایی، 4096 هسته، فرکانس 1.5 گیگاهرتز (فرض شده)، توان محاسباتی 12.2 ترافلاپ، توان حرارتی 150 وات
  • گرافیک Intel Xe HP با دو Tile: تعداد 1024 واحد اجرایی، 8192 هسته، فرکانس 1.25 گیگاهرتز (فرض شده)، توان محاسباتی 20.48 ترافلاپ، توان حرارتی 300 وات
  • گرافیک Intel Xe HP با چهار Tile: تعداد 2048 واحد اجرایی، 16384 هسته، فرکانس 1.1 گیگاهرتز (فرض شده)، توان محاسباتی 36 ترافلاپ، توان حرارتی 400 / 500 وات

گرافیک Intel Ponte Vecchio برای بازار Exascale

گرافیک‌های Intel Xe HP احتمالا شاهد چندین نمونه با ابعاد چیپ مختلف می‌باشند. همچنین لازم به ذکر است از آنجایی که گرافیک Ponte Vecchio که براساس معماری Xe HPC است می‌تواند از طراحی MCM استفاده کند، شاید شاهد چند خوشه گرافیکی احاطه شده توسط پکیج‌های HBM باشیم.

گرافیک Intel Ponte Vecchio

اینتل گرافیک‌های کلاس Xe HPC خود را با جدیدترین نود 7 نانومتری تولید خواهد کرد. اینتل می‌تواند از جدیدترین تکنولوژی‌های بسته بنده خود مانند Foveros و اینترکانکت‌های EMIB برای توسعه گرافیک‌های نسل بعدی خود استفاده کند.

گرافیک Ponte Vecchio براساس ریز معماری Xe HPC احتمالا مقیاسی تا 1000 EU خواهد داشت. بنابراین به احتمال بسیار یک نمونه از Xe LP یا Xe HP با پیکربندی Tile دسته پایین خواهد بود که داخل پکیج MCM این مدل استفاده می‌شود. تمام این اطلاعات می‌تواند در نهایت به سومین شرکت تولید کننده گرافیک حرفه‌ای و ایستگاه کاری یعنی اینتل اشاره داشته باشد که وارد فضای خصوصی AMD و Nvidia می‌شود.

بیشتر بخوانید: گرافیک Intel Iris Xe مشاهده شد – 1.3 گیگاهرتز درون چیپ‌های Tiger Lake

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا