فناوری

دلیل غیبت اپل در دنیای متاورس چیست؟

متا، مایکروسافت، انویدیا، سونی و سایر غول‌های فناوری گروهی را تشکیل داده‌اند که برای اطمینان از قابلیت همکاری در متاورس طراحی شده‌اند. اما در این میان یک شرکت به‌طور قابل‌توجهی در این گروه غیبت دارد، و آن اپل است، شرکتی که به‌شدت شایعه شده است که روی محصولات واقعیت ترکیبی خودش کار می‌کند. اما دلیل غیبت اپل در دنیای متاورس چیست؟

  • آیا می‌توان مالک هر چیزی در دنیای متاورس شد؟ مالکیت قانونی در متاورس
  • کنفرانس توسعه دهندگان F8 متا به دلیل تمرکز بر متاورس لغو خواهد شد

غیبت اپل در دنیای متاورس

سازمان جدید متاورس امیدوار است که ارتباط بین شرکت‌های درگیر در متاورس را امکان‌پذیر کند، بنابراین هر چشم‌اندازی از این دنیای ترکیبی نظری می‌تواند با هم کار کند تا «فرصت‌های بازار» ایجاد کند و اطمینان حاصل کند که متاورس «برای همه باز و در دسترس است». برای روشن‌تر شدن این موضوع، «مجمع استانداردهای متاورس» جدید یک سازمان استاندارد جدید نیست (علیرغم آنچه از نامش پیداست)، بلکه یک مجموعه است که هدف آن ترسیم الزامات و ارائه پشتیبانی از سازمان‌های استاندارد موجود است. در وب‌سایت خود متاورس و در بخش «فروم» می‌گوید که در تلاش برای تعریف متاورس یا مجبور کردن شرکت‌ها به استفاده از فناوری‌های خاص نیست.

«این انجمن اجماع ایجاد خواهد کرد که در آن مشکلات مربوط به قابلیت همکاری فراجهانی را می توان امروز از طریق کار استانداردسازی و پروژه های عملی بهبود بخشید. این گروه می‌گوید: «ما در حال پختن آجرهای استاندارد باز برای متاورس هستیم، نه «تلاش برای طراحی کلیسای جامع متاورس».

دیگر نام‌های معروف در میان اعضای مؤسس انجمن استانداردهای متاورس عبارتند از Adobe، Ikea، Huawei، Epic Games، Qualcomm و Unity. بیش از 35 شرکت درگیر هستند و این گروه به طور فعال در حال جذب نیرو است. نیل تروت، یکی از مدیران انویدیا که مسئولیت این انجمن را بر عهده دارد، به رویترز گفت که از هر شرکتی، از جمله شرکت‌هایی که در حوزه ارزهای رمزپایه فعالیت می‌کنند، استقبال می‌شود.

دلیل غیبت اپل در دنیای متاورس چیست؟

اما در این میان، اپل در این لیست نیست، شرکتی که تحلیلگران معتقدند طی چند سال آینده در خط مقدم واقعیت مجازی و واقعیت افزوده قرار خواهد گرفت. اپل در گذشته در ایجاد استانداردهای گسترده صنعت، مانند HTML5 برای وب و Thunderbolt با مشارکت اینتل مشارکت داشته است. در رویداد WWDC 2022، این شرکت مشارکت خود را با Matter، یک استاندارد اتصال خانه هوشمند که توسط بزرگترین نام‌ها در صنعت پشتیبانی می‌شود، به رخ کشید.

هنگامی که اپل هدست خود را عرضه می‌کند، این شرکت در رقابت مستقیم با رهبر فعلی بازار متا خواهد بود که نام خود را از فیس بوک تغییر داد تا نشان دهنده چرخش از تلاش های سنتی رسانه‌های اجتماعی به متاورس باشد. اپل و متا به دلیل دیدگاه‌های متفاوتشان در مورد شیوه‌های هدف‌یابی تبلیغات، دقیقاً قوی‌ترین رابطه را ندارند. اپل توضیح نداده است که چرا عضوی از این سازمان جدید متاورس نیست، اما ممکن است با آنچه که این شرکت آن را «دورویی» از سوی متا برای دریافت هزینه‌های سنگین از سازندگانی که دارایی‌های دیجیتالی می‌فروشند، مرتبط باشد.

طبق گزارش بلومبرگ که در اوایل سال جاری منتشر شده، ظاهراً دنیای کاملا مجازی برای اپل «ممنوع» است. ما چیز زیادی در مورد محصول مورد انتظار نمی‌دانیم، اما طبق گزارش‌های اخیر، این محصول دارای دو نمایشگر 8K، بیش از 12 دوربین برای ردیابی دستی خواهد بود و ممکن است بیش از 3000 دلار قیمت داشته باشد. در سمت پلتفرم، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ارجاعاتی به “realityOS” در گزارش‌های آپلود App Store و مخازن GitHub مورد استفاده اپل کشف کرده‌اند.

از آن سو شرکت متا یک هدست واقعیت مجازی Project Cambria، یک هدست واقعیت مجازی و واقعیت افزوده سطح بالا را به نمایش گذاشته است. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا گفت این هدست که قرار است اواخر امسال عرضه شود، “کاملاً جدید” است و در “بالاترین طیف قیمت” قرار خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا