بازی هافناوریکسب و کار

روسیه به گوگل دستور فیلتر نتایج جستجو را داده است

گزارشی از وزارت ارتباطات روسیه منتشر شده است که نشان می‌دهد دولت این کشور از گوگل درخواست کرده است تا سیستم فیلترینگ نتایج را بر روی جستجوی شهروندان این کشور اعمال کند.

براساس اطلاعاتی که Sky News و آژانس Interfax روسیه منتشر کرده است، مقامات این کشورها بارها و بارها از گوگل خواسته‌اند تا نتایج جستجو را در روسیه فیلتر کند. این درخواست‌ها پس از آن ایجاد شد که سال گذشته روسیه قانونی را تصویب کرد که در آن موتورهای جستجو باید در نتایج خود با اتصال به دولت سیستم فیلترینگ را اعمال کنند. گزارشات حاکی از آن است که گوگل سال گذشته به دلیل آنکه نتوانست به این سیستم متصل شود، در ماه دسامبر مبلغ 500000 روبل، معادل 7512 دلار جریمه شده است. سخنگوی دولت به اینترفاکس گفته است که در صورت ادامه داشتن این سرپیچی از قانون میزان جریمه به 700000 روبل (معادل 10521 دلار) افزایش پیدا خواهد کرد.

این میزان جریمه برای گوگل شاید کمی خنده‌دار به نظر آید و حتی ممکن است در راستای دسترسی کاربران به اطلاعات آزاد آن را با کمال میل بپذیرید. چرا که درآمد آلفابت، کمپانی مادر گوگل در سال 2017، در حدود 110 میلیارد دلار بوده است. با این حال، اما این احتمال وجود دارد که در صورت عدم پذیرش درخواست دولت روسیه توسط گوگل، این کشور به طور کل اقدام به مسدود کردن محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان کند. که در صورت عملی شدن چنین اتفاقی، دیگر گوگل نمی‌تواند به راحتی از کنار آن رد شود. البته بد نیست بدانید که گوگل تنها موتور جستجوی جهان نیست که با چنین مشکلی مواجه شده است. SearchEngineLand اشاره کرده است که درخواست فیلتر نتایج جستجو به Bing موتور جستجوی مایکروسافت هم ارسال شده است، اما هنوز به طور دقیق مشخص نیست که واکنش ردموندی‌ها به این موضوع چگونه بوده است. با این حال، Yandex محبوب‌ترین موتور جستجو در روسیه به حساب می‌آید که سانسور نتایج جستجو توسط دولت این کشور را پذیرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا