بازی هافناوریکسب و کار

نیمی از برنامه های نصب شده روی کامپیوتر هرگز بروزرسانی نمیشوند

کمپانی Avast امروز گزارش تحلیلی خود از وضعیت امنیت رایانه ها در سال 2019 را منتشر کرد. اطلاعات مورد استفاده در این گزارش از طریق تحلیل اطلاعات ارسالی بیش از 163 میلیون کاربر به صورت ناشناس از سراسر جهان جمع آوری شده و با دقت در آن می توان نکات جالبی مشاهده کرد. برای مثال آواست اعلام کرده در حال حاضر 43 درصد رایانه های جهان از سیستم عامل ویندوز 7 استفاده می کنند تا به این ترتیب این نسخه از سیستم عامل مایکروسافت پراستفاده ترین رابط کاربری جهان باشد. پس از آن نیز ویندوز 10 با 40 درصد سهم از بازار قرار دارد و شتاب به کارگیری آن به اندازه ای است که به زودی جایگزین ویندوز 7 به عنوان پر استفاده ترین نسخه ویندوز در جهان خواهد شد. با این حال از بین کاربران این دو نسخه، 15 درصد از کاربران ویندوز 7 و 9 درصد از کاربران ویندوز 10 از نسخه های قدیمی و بدون پشتیبانی مایکروسافت روی سیستم های خود بهره می برند که خطر قربانی شدن آنها توسط بدافزارها را به شدت افزایش می دهد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که تعداد کاربرانی که از رایانه های ویندوزی 2 در 1 استفاده می کنند به تدریج در حال افزایش است و 67% از کاربران ترجیح می دهند به جای PC از لپ تاپ استفاده کنند. این تغییر در الگوی کاربری باعث تغییر در اپلیکیشن های مورد استفاده روی رایانه نیز شده است و برای مثال گوگل کروم در حال حاضر بر روی 91 درصد از رایانه های جهان نصب شده و در صدر پر استفاده ترین برنامه های ویندوزی قرار دارد. پس از کروم، نرم افزار خواندن فایل های PDF کمپانی ادوبی (اکروبات ریدر) با نصب شدن بر روی 60 درصد رایانه ها در رتبه دوم قرار دارد و پس از آن winrar با 48 درصد، آفیس با 45 درصد و فایرفاکس با 42 درصد در رتبه های بعدی قرار می گیرند. اما جالب ترین نکته در این گزارش آن است که بیش از 55 درصد برنامه های نصب شده بر روی رایانه های کاربران هرگز بروزرسانی نمی شوند. به گفته آواست چنین کاری باعث می شود کاربران از افزونه های امنیتی که به همراه این بروزرسانی ها در اختیار آنها قرار داده می شود بهره ای نداشته باشند و هکرها به کمک حفره های کشف شده در نسخه های قدیمی تر به راحتی آنها را مورد هدف قرار دهند.

به گفته آواست پر استفاده ترین برنامه ای که هرگز توسط کاربران بروزرسانی نمی شود Scockwave است و پس از آن برنامه پخش فایل های ویدیویی VLC، اسکایپ، Java Runtime و نرم افزار باز کردن فایل های فشرده 7zip قرار می گیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا