بازی هافناوریکسب و کار

آموزش بالا بردن سرعت لپتاپ – تکنیک‌هایی برای افزایش سرعت (بخش اول)

برای اکثر ما امکان‌پذیر نیست که در صورت مواجه شدن با مشکلاتی در سیستم خود به فکر خرید لپتاپ جدید باشیم. اما می‌توانید با انجام تکنیک‌هایی در زمان و سرمایه خود صرفه‌جویی کنید. در این مطلب به شما بالا بردن سرعت لپتاپ با راهکارهایی رایگان را آموزش خواهیم داد.

خبر خوب اینست که انجام این راهکارها می‌تواند جان دوباره‌ای به لپتاپ شما ببخشد. از آنجاییکه این روزها اکثر کاربران از سیستم عامل ویندوز 10 استفاده می‌کنند، سعی بر آن شده تا روش‌های ارائه شده بر روی این سیستم متمرکز باشد.

بالا بردن سرعت لپتاپ های معمولی

آپدیت نگه داشتن ویندوز 10

کنترل آپدیت‌های ویندوز، اولین هدف برای هر کسی است که سعی در بهینه کردن لپتاپ خود دارد. به قسمت Update Settings رفته و گزینه Check For Updates را انتخاب کنید. شما همچنین می‌توانید در بخش Advanced Options که کمی پایین‌تر قرار دارد، گزینه آپدیت خودکار (Auto-Updates) را فعال کنید. اما اگر از آن دسته از افرادی هستید که کنترل دقیقی بر روی حجم اینترنت خود دارید، این گزینه را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

با کورتانا خداحافظی کنید

برای بسیاری از کاربران ویندوز، Cortana دستیار ناامیدکننده مایکروسافت است و بس. برای غیرفعال کردن آن به بخش Settings و سپس Cortana رفته و تمام اسلایدرها را در حالت off قرار دهید.

بالا بردن سرعت لپتاپ - غیرفعال کردن کورتانا

برای محکم کاری یک بار دیگر به بخش Settings رفته و این بار به Privacy مراجعه کنید. در دو منوی Speech و Inking and typing personalization دو اسلایدر موجود را خاموش کنید تا کورتانا امکان جمع‌آوری اطلاعات از سیستم شما را نداشته باشد. در این بخش همچنین می‌توانید دسترسی برنامه‌ها به دوربین و میکروفون را نیز ببندید.

برنامه‌های Startup را غیرفعال کنید

همه ما این وضعیت رو تجربه کردیم که با عجله لپتاپ را روشن کرده تا به کار فوری خود برسیم، اما باید اول در انتظار بالا آمدن اسپاتیفای، استیم، دیسکورد و … بمانیم. برای اینکه از این انتظار آزاردهنده خلاص شوید، در منوی سرچ ویندوز Startup را تایپ کرده و به قسمت App Settings بروید.

این بخش به شما اجازه می‌دهد برنامه‌هایی که باز شدن آنها در زمان بالا آمدن ویندوز ضروریتی ندارد را غیرفعال کنید. این کار سرعت انجام فعالیت‌های شما در ویندوز و حتی سرعت بوت شدن آن را به طرز چشمگیری بالاتر می‌برد.

برنامه‌های پس‌زمینه را غیرفعال کنید

این موضوع برای سیستم‌های پرقدرت که حافظه زیاد و فضای ذخیره‌سازی پرسرعتی دارند، ضرورت ندارد. با این حال، در بخش Privacy Settings و Background App می‌توانید تنظیم کنید که کدام برنامه‌ها را بکگراند ویندوز اجرا شوند و مابقی را غیرفعال کنید. Background App تعداد زیادی برنامه وجود دارد که شاید هر چند وقت یک بار از آنها استفاده کنید، اما آیا واقعا نیاز است که در پس‌زمینه اجرا شوند؟

برنامه‌های اضافی و ناخواسته را حذف کنید

ویندوز 10 هم پر است از برنامه‌هایی که به آنها هیچ نیازی پیدا نخواهید کرد. از شر همه آنها خلاص شوید! برای این کار در منوی سرچ ویندوز Apps & features را تایپ کرده و در لیست ظاهر شده، بر روی برنامه‌های غیرضروری کلیک کرده و گزینه Uninstall را بزنید.

از آپدیت درایورها غافل نشوید

آپدیت کردن درایورها معمولاً بخشی از مشکلات کامپیوتر را برطرف می‌کند، اما از طرف دیگر به‌روز نگه داشتن درایورها می‌تواند به بالا بردن سرعت لپتاپ شما نیز کمک کند. به بخش Device Manager رفته و بر روی هر درایوری که قصد آپدیت آن را دارید، کلیک راست کنید و سپس گزینه Update Driver را انتخاب کنید.

سریع‌تر لاگین شوید

از صفحه لاک اسکرین ویندوز 10 سریع رد شوید. صفحه را به سمت بالا بکشید و به خاطر داشته باشید که پسوورد سرعت ویندوز را کند می‌کند. سعی کنید که از PIN به جای پسورد استفاده کنید. وارد کردن چهار رقم بدون زدن اینتر، راحت‌تر است. اگر هم سیستم شما از Windows Hello پشتیبانی می‌کند، این گزینه سریع‌تر است. البته امکان برداشتن تمام این قفل‌ها نیز وجود دارد که متأسفانه در نسخه‌های مختلف متفاوت است.

کار با ویندوز 10

حذف لاک اسکرین Windows 10 Home

در برنامه Run، کلمه regedit را تایپ و آن را اجرا کرده و سپس مسیر HKEY_ LOCAL_MACHINE > SOFTWARE > Policies > Microsoft را دنبال کنید. بر روی گزینه Windows کلیک راست کرده و گزینه New و سپس Key را زده و نام آن را Personalization بگذارید. بر روی آن کلیک راست کرده، DWORD (32-bit) Value را انتخاب و نام آن را NoLockScreen بگذارید. بر روی NoLockScreen دابل کلیک کرده و Value آن را 1 بگذارید.

حذف لاک اسکرین Windows 10 Pro

در برنامه Run، کلمه gpedit را تایپ و اینتر بزنید. بر روی Administrative Templates دابل کلیک کرده و Control Panel و سپس Personalization را انتخاب کنید. سپس بر روی Do not display the lock screen دابل کلیک کرده و گزینه Enabled را بزنید. سپس Apply و بعد OK را انتخاب کنید.

Power Plan را چک کنید

بد نیست که به بخش Power Plan لپتاپ خود که در بخش Power Option است، نیز نگاهی داشته باشید. تنظیمات Balance به‌طور کلی مناسب است، اما در تنظیمات پیشرفته‌تر شما به عنوان مثال می‌توانید تنظیم کنید، زمانیکه نمایشگر دستگاه در حالت اسلیپ است، پورت‌های خاصی غیرفعال شوند.

Tips را غیرفعال کنید

ویندوز 10 دوره‌ای سیستم شما را اسکن کرده تا به شما توصیه‌هایی ارائه کند، این می‌تواند تأثیر کمی در عملکرد پردازنده به‌خصوص در لپتاپ‌های ارزان قیمت داشته باشد. در بخش System Settings و سپس Notifications and action تنها کافیست تیک گزینه Get tips, tricks, and suggestions as you use Windows را بردارید.

ادامه دارد…

بیشتر بخوانید: غیرفعال کردن Windows Defender Firewall در ویندوز 10

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا