فناوری

فاز دوم اینترنت طبقاتی: اینترنت پرسرعت در اختیار برنامه نویسان و کاربران حرفه‌ای!

تنها کمی پس از آنکه اتحادیه فناوران رایانه از ارائه اینترنت بدون فیلتر و محدودیت برای اعضای خود خبر داد، حالا جنبه‌های دیگری از اینترنت طبقاتی در کشور نمود پیدا کرده و ظاهراً قرار است اینترنتی بدون محدودیت و سرعت در اختیار برنامه نویسان و کاربران حرفه‌ای قرار بگیرد.

به گزارش سخت‌افزارمگ؛ امیر محمدزاده لاجوردی، رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت به‌تازگی مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر داشته و در کنار اظهارات عجیبی که در رابطه با وضع اینترنت در کشور داشته، وعده اینترنت بدون فیلتر به قشر جدیدی را داده است. رئیس زیرساخت در رابطه با موضوع کاهش پهنای باند اینترنت بین‌الملل گفته است:

«هم اکنون بیش از  3 برابر نیاز مردم ظرفیت برای اینترنت بین‌الملل وجود دارد. بنابراین موضوع کاهش پهنای باند درست نیست. در شبکه داخل نیز وضعیت مناسب است و کمبود ظرفیت در شرایط فعلی وجود ندارد. اختلال اشاره شده توسط وزیر ارتباطات نیز ناشی از مشکل یکی از اپراتورها بود که با کمک وزارت ارتباطات رفع شد.»

لاجوردی ادعا می‌کنند که به‌دلیل وجود ظرفیت کافی، آنلاین شدن مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تأثیری در ایجاد اشباع شبکه اینترنت نداشته و سرویس‌های داخلی بدون هیچ مشکلی فعالیت می‌کنند. این مقام مسئول اعلام کرده که شکایت کاربران مبنی بر کاهش سرعت اینترنت مربوط به فیلترشکن‌ها است. او اعلام کرده که اتصال به اینترنت از طریق فیلترشکن جدا از آسیب‌های امنیتی که به دستگاه کاربر می‌زدند باعث کند شدن سرعت اینترنت نیز می‌شود. اما لاجوری در هیچ‌کجای اظهارات خود به این موضوع اشاره نکرده که چرا کاربران مجبور به استفاده از فیلترشکن هستند و آیا اصلاً دلیل منطقی برای کاهش سرعت اینترنت در زمان اتصال به فیلترشکن وجود دارد یا خیر.

اینترنت پرسرعت و بدون محدودیت برای برنامه نویسان

برنامه نویس

رئیس شرکت زیرساخت در بخش دیگری از اظهارات خود به مشکلات برنامه‌نویسان و کاربران حرفه‌ای در دسترسی به سایت‌ها و خدمات تحریم‌ شده پرداخت و گفت تا پیش از این، کاربران این دسته از طریق فیلترشکن به سرویس‌های مذکور دسترسی داشتند. او در ادامه عنوان کرد:

«برای حل مشکل این دسته از کاربران در وزارت ارتباطات و نیز توسط بخش خصوصی، سرویس‌هایی ارائه شده است و هم اکنون دسترسی به بسیاری از سایت‌های تحریمی بدون نیاز به فیلترشکن امکان پذیر است. با این وجود در همین ماه سرویسی با کیفیت مناسب‌تر برای این دسته کاربران معرفی خواهد شد. این موضوعات ارتباطی به حملات ندارد.»

آنگونه که از شواهد کار برمی‌آید به‌نظر می‌رسد این همه جنبه دیگری از اینترنت طبقاتی برای برنامه‌نویسان باشد.، آن هم درست یک روز پس از آنکه اتحادیه فناوران کامپیوتر از دسترسی به اینترنت بدون محدودیت برای کاربران خود خبر داد. باید دید که در ادامه وضعیت به چه ترتیبی رقم خواهد خورد و این اینترنت از هر سمت فیلتر شده که همه ما مجبور به استفاده آن هستیم برای چه اقشاری از جامعه همیشگی خواهد شد.

  • خون رنگین‌تر اتحادیه کامپیوتر ایران – دسترسی بدون فیلتر به اینترنت
  • وزیر ارتباطات: در حال بررسی خسارات وارد شده به اپراتورها هستیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا