بازی هافناوریکسب و کار

گرافیک‌های Nvidia Ampere در ماه مارس معرفی نخواهند شد

ما لیک‌ها و شایعات مختلفی را درباره گرافیک‌های Nvidia Ampere پوشش داده‌ایم که تقریبا طی هفته‌های گذشته تعدد آنها زیاد بود، حالا شاید بد نباشد یک صدای مخالف را نیز به گوش شما عزیزان برسانیم. Igor معروف از Igor’s Lab (یکی از منابع قابل اعتماد) ادعا کرده که انتظار ندارد انویدیا گرافیک‌های Ampere را در ماه مارس در GTC 2020 معرفی / عرضه کند و بجای آن ما باید تا ماه آگِست / سپتامبر صبر کنیم. Igor با اعضای زیادی در این صنعت در ارتباط است و دلیل این ادعای او این بوده که ظاهرا هیچ اشاره‌ای نسبت به معرفی / عرضه در ماه مارس نشنیده است.

پیش بینی‌های Igor معمولا مورد توجه واقع شده‌اند، اما این بار ما مطمئن نیستیم که چه احساسی درباره این ادعا داشته باشیم زیرا مدت زمان زیادیست که در انتظار گرافیک‌های Nvidia Ampere هستیم.

چیزی که Igor سعی دارد به آن اشاره کند این است که افراد مهمی که معمولا به این مراسم‌های بزرگ دعوت می‌شوند، به چنین مراسمی دعوت نشده‌اند و تقویم‌های آنها خالیست. این بدان معناست که رویداد GTC 2020 به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت بزرگ نخواهد بود. Igor می‌گوید Ampere در حوالی Siggraph و Gamescom معرفی می‌شود که البته انویدیا معمولا در همین تاریخ از نسل بعدی خود رونمایی می‌کند.

ما معمولا سخنان Igor را بخاطر سابقه خوب و قابل اعتماد بودن او قبول می‌کنیم. در واقع Igor به تنهایی منبع بسیاری از شایعات و اخباری بوده که تاکنون شنیده‌ایم، بنابراین حداقل فعلا تاریخ معرفی / عرضه مارس 2020 را نادرست می‌دانیم و تنها یک شایعه بی اساس خواهیم خواند. اگر انویدیا برنامه‌ای برای عرضه گرافیک‌های Nvidia Ampere در GTC 2020 داشته باشد، به زودی تاییدیه‌هایی دریافت می‌کنیم یا حتی Videocardz چیزی را برایمان افشا می‌کند.

تمام نکاتی که از گرافیک‌های Nvidia Ampere می‌دانیم

گرافیک‌های بعدی Ampere تحت تاثیر خبرهای زیادی بوده‌اند و شدیدا مورد انتظار هستند. اگر این اطلاعات بخصوص صحیح باشند یعنی پرچمدار نسل بعدی انویدیا از ابعاد چیپ (die) عظیم 826 میلیمتر مربع بهره می‌برد. در حالی که به فناوری ساخت آن اشاره نشده یک چیپ به چنین ابعادی احتمال استفاده از یک نود قدیمی‌ و بالغ‌تر مانند 12NFF را هر چند کم، افزایش می‌دهد. البته که بستگی دارد فناوری 7 نانومتری TSMC چقدر بالغ باشد اما یک چیپ 862 میلیمتری با تولید محدود چندان دور از واقعیت نیست. لیک‌های گذشته به تغییر لیتوگرافی با Ampere به 7 نانومتر اشاره داشتند بنابراین ما نیز تصور می‌کنیم که تمام این معماری بر پایه فناوری 7 نانومتری توسعه یافته باشد.

کارایی دو برابری هسته‌های RT و Tensor

یک چیپ 826 میلیمتر مربعی روی نود 7 نانومتر بدون شک فوق العاده و به شدت متراکم است. چنین موضوعی البته کاملا برای انویدیا نامتعارف نیست زیرا آنها قبلا با مدل‌های بالا رده خود کارهایی از این دست را به انجام رسانده‌اند (معمولا در رده ایستگاه کاری و به ندرت در سری TITAN). یک پردازنده گرافیکی با این ابعاد به سادگی می‌تواند هر چیزی که AMD برای عرضه آن در سال 2020 برنامه دارد را شکست دهد، با توجه این که ما هیچ چیز از تیم سرخ ندیده‌ایم که بتواند با اینچنین گرافیکی رقابت کند.

نکته جالب توجه اما اینجاست، این شایعه از یک بلاک دیاگرام نیز برخوردار است که به بهبودهای معماری و همچنین استراتژی انویدیا درباره RTX اشاره می‌کند. قسمت آخر البته چندان غافلگیر کننده نیست زیرا قسمت RTX در Turing بخش کوچک و محدودی بود اما باید ببینیم در گرافیک Nvidia Ampere به شکل پیاده سازی می‌شود.

گرافیک Nvidia Ampere

در زیر بهبودهای اشاره شده در این شایعه را مشاهده می‌کنید:

  • واحد INT32 بدون تغییر باقی مانده
  • واحد FP32 دو برابر شده تا در تناسب با سایه زن‌ها باشد
  • عملکرد هسته جدید Tensor دو برابر شده است
  • بهبود حافظه کش سطح یک (L1 Data Cache)
  • معماری واقعی برای RTX Gaming با طراحی تماما جدید RT Core Advanced

قسمت آخر نکته‌ایست که به امور بازاریابی انویدیا شباهت زیادی دارد و شاید این موضوع صحیح باشد. RT Core Advanced طرح نامگذاری بسیار محتملی به نظر می‌رسد. با این حال هنوز هم باید اشاره کنیم که احتمال شایعه بودن همه این موضوعات بالاست.

گرافیک Nvidia RTX 3080 Ti با چیپ GA103

گرافیک Nvidia Ampere

شایعه البته اینجا به پایان نمی‌رسد زیرا ما شاهد دیاگرام‌ گرافیک‌های GA103 و GA104 نیز هستیم که احتمالا پردازنده‌های گرافیکی هستند که کاربران مصرف کننده در زمان عرضه دریافت می‌کنند. برای نمونه بالا رده GA103 که احتمالا در RTX 3080 Ti یا هر چه انویدیا آن را نامگذاری کند ما شاهد 60 SM یا 3840 هسته CUDA هستیم که البته در صورت پیکربندی قدیمی خواهد بود. اگر نسبت جدید 128 هسته به ازای هر SM را حساب کنیم به 7680 هسته CUDA می‌رسیم.

در کنار عملکرد دو برابری هسته‌های RTX شما به سادگی شاهد افزایش کارایی در محدوده 50 درصد نسبت به Turing هستید. اگر انویدیا به فناوری 7 نانومتری تغییر لیتوگرافی دهد آن وقت می‌توانیم چنین عملکردی را در توان مصرفی قابل قبول شاهد باشیم. پردازنده GA103 Ampere با همراهی 10 / 20 گیگابایت حافظه ویدیویی عرضه می‌شود.

گرافیک Nvidia RTX 3080 با چیپ GA104

گرافیک Nvidia Ampere

در مرحله بعد ما شاهد چیپ GA104 هستیم که باید در جایگزین RTX 2080 (احتمالا RTX 3080) استفاده شود. این چیپ با 48 SM (بالغ بر 3072 هسته CUDA با پیکربندی قدیمی و 6144 عدد با پیکربندی جدید) همراه است. در کنار خروجی دو برابری هسته‌های RTX یک بار دیگر می‌توانیم شاهد افزایش عملکرد خارق العاده‌ای باشیم. با توجه به این شایعه RTX 3080 در کنار 8 / 16 گیگابایت حافظه ویدیویی با گذرگاه 256 بیت منتشر خواهد شد.

در حالی که ما نمی‌دانیم این شایعه صحیح است یا خیر (به عنوان یک گیمر ترجیح می‌دهیم باشد) یک نکته مشخص است و آن نیز هایپ ایجاد شده بسیار بالا برای گرافیک Nvidia Ampere می‌باشد و همه چیز به آماده شدن کمپانی برای معرفی در GTC 2020 خبر می‌دهد.

Nvidia Ampere با فناوری TSMC و سامسونگ

مدیر عامل انویدیا ادعا کرده که کمپانی آنها رابطه بسیار نزدیکی با TSMC داشته و تولید کننده تایوانی در گذشته گرافیک‌های 16 نانومتری (پاسکال) و 12 نانومتری (ولتا / تورینگ) را برای آنها تولید کرده. انویدیا همچنان اعلام کرده که معماری تورینگ آنها که بر پایه نود 12 نانومتری تولید شده، بهره وری و کارایی بهتری از محصولات 7 نانومتری رقیب دارند. مدیر عامل انویدیا خاطر نشان کرد که بدون TSMC و تکنولوژی‌‌های پیشرفته آنها، انویدیا قادر نبود به چنین موفقیت‌هایی دست یابد، به همین علت همکاری TSMC و Nvidia برای هر دو طرف بسیار مهم است.

این خبر، ادعاهای مطرح شده قبلی را رد می‌کند. قبلا گزارش شده بود که انویدیا از نود 7nm EUV سامسونگ برای توسعه گرافیک‌های نسل بعدی خود استفاده می‌کند، البته نه تمام گرافیک‌ها. Jensen اعلام کرده که سامسونگ همچنان سفارش‌هایی از تیم سبز دریافت خواهد کرد اما تذکر داده که مقدار کمتری از میزان اعلام شده به TSMC خواهد بود. قبلا هم مشاهده کرده‌ایم که انویدیا گرافیک‌های موبایل و دسکتاپ پایین رده را با نودهای سامسونگ تولید کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا