بازی هافناوریکسب و کار

میزان خرید و فروش گوشی در بازار موبایل نصف سال گذشته است

هر سال با نزدیک شدن به روزهایی پایانی و ورود به سال جدید شاهد این بودیم که عده‌ای زیادی از مردم کالاهایی قدیمی خود را با نسخه‌های جدیدتر تعویض می‌کردند. از مبلمان، پرده و تلویزیون گرفته تا گوشی و لپ‌تاپ، همه اجناسی بودند که حداقل یک قلم از آنها در لیست خرید خانواده در آستانه سال نو قرار داشت. امسال اما اوضاع کاملاً متفاوت است و افزایش نرخ ارز تأثیر خودش را به بدترین شکل در زندگی قشر متوسط و پایین جامعه نشان داده است. یک نمونه از آن را می‌توان در بازار موبایل مشاهده کرد.

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و تلفن همراه اعلام کرده است که در آستانه نوروز 98 با توجه به افزایش نرخ ارز و گرانی دلار مردم تمایلی به خرید گوشی‌های موبایل ندارند. او در ادامه صحبت‌های خود گفت:

این در حالیست که با افزایش قیمت گوشی و کاهش توان خرید مردم، بازار خرید و فروش گوشی موبایل مانند سال گذشته نیست و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقاضا نسبت به سال گذشته نصف شده است.

او با اظهار اینکه در بازار قیمت گوشی‌ها دارای ثبات هستند و آرامش در بازار حاکم است، افزود: قیمت گوشی‌های موجود در بازار نسبت به نوسان نرخ دلار، متعادل است و امیدواریم طی روزهای پایانی سال این بازار رونق بیشتری داشته باشد.

رکورد بازار موبایل و کاهش 50 درصدی تفاضا برای خرید گوشی جدید یک معامله باخت-باخت در این صنعت است که نه تنها به موجب آن مردم، به‌خصوص قشر جوان جامعه از خرید جدیدترین گجت‌های دیجیتال و همگام شدن با هم نسل‌های خود در نقاط دیگر جهان باز می‌مانند بلکه عدم استقبال از محصولات موجود باعث به‌خطر افتادن کسب‌وکارهای مرتبط و حتی ورشکستگی آنها نیز می‌شود. که در صورت بروز چنین اتفاقی شاهد گسترش بیش‌ از پیش بیکاری و عواقب جبران ناپذیری در جامعه خواهیم. بنابراین انتظار می‌رود که مسئولین کمی جدی‌تر از گذشته بحران بازار موبایل را زیر نظر داشته باشد و از عواقب احتمالی ناگوار آن جلوگیری کنند.

به نظر شما باوجود افزایش قیمت دلار، چه وضعیتی در انتظار آینده دنیای موبایل خواهد بود؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا