فناوری

چشممان روشن – انتشار اولین تصویر تلسکوپ جیمز وب توسط ناسا

بلاخره چششمان به جمال اولین تصویر تلسکوپ جیمز وب روشن شد! شرکت ناسا صبح امروز از اولین تصویر موزاییکی ثبت شده توسط آینه‌ها تلسکوپ فضایی و انقلابی جیمز وب رونمایی کرد. این تصویر نشان دهنده‌ی پیش رفتن اولین مرحله از بهینه‌سازی و کالیبره شدن 18 آینه اصلی تلسکوپ است که تراز شدن آن را برای خیره شدن به دورترین نقاط هستی نشان می‌دهد.

  • ثبت اولین بارقه نور توسط تلسکوپ جیمز وب
  • مقصد نهایی! – رسیدن جیمز وب به مدار نهایی خود
  • همه چیز درباره‌ی تلسکوپ جیمز وب – قسمت 41 سخت افزارکست
چشممان روشن - انتشار اولین تصویر تلسکوپ جیمز وب توسط ناسا

ویژگی‌های اولین تصویر تلسکوپ جیمز وب

هر چند که احتمالا با دیدن تصویر با خود بگویید که همین بود؟! آنهمه سر و صدا و هزینه برای همین کیفیت پرداخت شده؟ در جواب باید بگوییم که همانطور که پیشتر در مقدمه‌ی مقاله هم گفتیم، این عکس تنها نشان دهنده‌ی طی شدن اولین مراحل کالیبره شدن 18 آینه اصلی تلسکوپ جیمز وب است و شاید بخشی از تار بودن آن هم به همین دلیل است. 18 نقطه نورانی که در تصویر مشخص هستند، همگی نشان‌دهنده‌ی ستاره‌ی معروف HD 84406 هستند که از همان اول هم به عنوان اولین سوژه‌ی عکس برداری جیمز وب مشخص شده بود. نور جمع آوری شده توسط هر کدام از آینه‌های تلسکوپ جیمز وب به آینه ثانویه جیمز وب منعکس شده و سپس با استفاده از ابزارهای تصویربرداری و دوربین مادون قرمز ثبت شده است. در همین مراحل یک حسگر برای نظارت و کالیبره کردن فرآیند هم ترازی تلسکوپ و تصحیح هرگونه خطای نوری استفاده خواهد شد.

آنطور که ناسا اعلام کرده، همین نورهایی که در این عکس مشاهده می‌کنید حاصل تمرکز 25 ساعته این تلسکوپ بر روی یک نقطه است و پس از آن نیز تقریبا 1500 عکس گرفته شده توسط آینه‌های این تلسکوپ با یکدیگر ترکیب شده‌اند. طی روزها و ماه‌های آینده، فرآیند تراز و کالیبراسیون آینه‌های تلسکوپ به صورت کامل انجام خواهد شد و در نهایت هر 18 آینه با یکدیگر هماهنگ خواهند شد. توجه داشته باشید که فرآیند کالیبره کردن آینه‌ها به گونه‌ای صورت خواهد گرفت که هیچ فاصله‌ای بین دو آینه نباشد! آن هم در شرایطی که شاید زاویه‌ی هر کدام از آن‌ها به نسبت دیگری تفاوت داشته باشد.

چشممان روشن - انتشار اولین تصویر تلسکوپ جیمز وب توسط ناسا

همانطور که قبلا اخبار آن را پوشش دادیم و اطلاع دارید، تلسکوپ جیمز وب در روز کریسمس به فضا پرتاب شد و به تمام انتظارها پس از دو دهه پایان داد. بلافاصله پس از پرتاب این تلسکوپ، مراحل باز شدن آن آغاز شد و پس از گذشت یک ماه به شکل نهایی خود رسید. سازمان ناسا در نظر دارد تا اولین تصاویر واضح این تلسکوپ را در بهار سال آینده رونمایی کند که قدمی بزرگ برای عکس برداری و نحوه‌ی درک ما از فضا خواهد بود. مایک مک الوین، دانشمند این پروژه گفته:

پرتاب تلکسوپ جیمز وب به فضا یک رویداد فوق‌العاده و هیجان انگیز بود که البته در پشت آن دانشمندان و برنامه ریزی زیادی نهفته بود. حال آن تصویر و لحظه‌ی خاص ثبت یک ستاره، نشان دهنده‌ی درست بودن تمام تلاش‌ها و برنامه ریزی‌های ماست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا