فناوری

پردازنده های ارزان قیمت AMD قربانی جدید بحران کمبود تراشه می‌شوند

به نظر می‌رسد بحران کمبود تراشه، قربانی بعدی خود را مشخص کرده و آن چیزی نیست جز پردازنده های ارزان قیمت AMD که قرار است پردازنده های رده بالا به آنها ترجیح داده شوند. لیزا سو، مدیرعامل AMD که اخیرا در رابطه با کمبود جهانی تراشه نگاه خوشبینانه‌ای داشت، حالا می گوید که تیم قرمز در این شرایط چاره‌ای ندارد جز اینکه پردازنده‌های گیمینگ و تجاری رده بالای خود را که تقاضای بیشتری دارند در اولویت قرار دهد. با این اوصاف احتمالا به زودی باید شاهد کمیاب شدن پردازنده‌های پائین رده و خوش قیمت AMD باشیم.

 پردازنده های ارزان قیمت AMD کمیاب می‌شوند

طی جلسه ای که AMD این هفته با سهامداران خود داشته، لیزا سو در پاسخ به این سوال که چه زمانی این کمپانی قادر است ظرفیت تولید را افزایش دهد و پردازنده‌های بیشتری روانه بازار کند گفته است برخی فاکتورها وجود دارد که در حال بررسی آنها هستیم. سو با اشاره به بازار برخی قسمت‌های بازار PC، بر روی بازار قطعات پائین رده تاکید می‌کند و می‌گوید ما برخی مدل های تجاری و گیمینگ رده بالا را در اولویت قرار داده‌ایم.

در توضیح این تصمیم می‌توانیم به وضعیت موجودی پردازنده‌های رایزن سری 5000 اشاره کنیم از جمله قطعاتی هستند که یافتن آنها در بازار بسیار سخت است. از زمان آغاز عرضه در نوامبر گذشته وضعیت این پردازنده‌ها این چنین بوده است. ضمن اینکه نسبتا پردازنده های گران قیمتی محسوب می‌شوند. ارزان ترین مدل این خانواده، Ryzen 5 5600X است که با قیمت 299 دلار معرفی شد. سو در ادامه صحبت‌های خود به اینکه تامین کنندگان به موجودی بازار بدهکارند اشاره کرده که در حال حاضر بر روی این قضیه تمرکز کرده‌اند. سو می گوید ما اولویت را محصولاتی قرار داده‌ایم که مصرف کنندگان می خواهند و طرز تفکر ما در مورد اولویت بندی به این شکل است.

با این حال در آینده نزدیک می‌تواند پردازنده های بیشتری روانه بازار کند. تیم قرمز اعلام کرد طی 6 ماه آینده به صورت تدریجی روند انتقال به نسخه B2 سری رایزن 5000 را تکمیل خواهد کرد. بین نسخه B0 و B2 تفاوت مهمی نخواهد بود اما احتمالا به لطف بهبودسازی داخلی، به تولید انبوه این پردازنده‌ها کمک خواهد شد. سو امیدوار است که AMD طی ماه های آینده ظرفیت تولید را افزایش دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا