بازی هافناوریکسب و کار

تاخیر در عرضه لاین آپ Zen 3 – (به‌روزرسانی: واکنش رسمی AMD)

از تایوان خبر می‌رسد که تاخیر در عرضه لاین آپ Zen 3 در دستور کار تیم سرخ قرار گرفته و بجای سپتامبر 2020 در اوایل 2021 شاهد سری Ryzen 4000 خواهیم بود. این موضوع ظاهرا هیچ ارتباطی با مشکلات فنی نداشته و صرفا بخاطر عدم وجود رقابت از سوی اینتل می‌باشد.

به‌روزرسانی: AMD در یک پاسخ رسمی به TechPowerUp اعلام کرده پردازنده‌های Zen 3 همچنان برای عرضه در سال 2020 برنامه ریزی شده‌اند. این شایعات مربوط به تاخیر این چیپ‌ها و انتشار در 2021 برای ایجاد فضای کافی نسبت به سری جدید Ryzen 3000XT را رد خواهد کرد. یکی از مدیران بخش مصرف کننده شرکت در این باره صحبت نموده که شایعات مربوط به تاخیر Zen 3 و این که تیم سرخ مجبور به به روز رسانی معماری فعلی خود شده غلط هستند.

به همین شکل سخنگوی تیم سرخ شایعات مربوط به فناوری ساخت 5 نانومتر را نیز رد نموده و با اشاره به اسلایدی مربوط به نقشه راه کمپانی اشاره کرده که Zen 3 یک ریز معماری کلاس 7 نانومتری خواهد بود.

تاخیر در عرضه لاین آپ Zen 3

در همین ابتدا باید اشاره کنیم که اکثر افشاگری‌های قبلی خلاف این موضوع را نشان می‌دهند به همین علت ما این گزارش جدید را شایعه در نظر خواهیم گرفت. با تمام این حرف‌ها Digitimes یکی از معتبرترین منابع خبری در تایوان است و احتمال این که چنین گزارشی صحیح باشد نیز وجود دارد.

با توجه به گزارش‌های قبلی (و نقشه راه رسمی) AMD برنامه دارد تا معماری Zen 3 خود را با لیتوگرافی 7nm EUV در پایان سال عرضه کند. چنین کاری باعث خواهد شد جایگاه این شرکت در بازار x86 بهبود یافته و سهم بازار بسیار بیشتری را تصاحب کند. همچنین با رخ دادن چنین اتفاقی، اینتل کاملا به حاشیه خواهد رفت زیرا انتظار نداریم محصولات 10 نانومتری HEDT شرکت امسال عرضه شوند. جالب اینجاست که Digitimes باور دارد اینتل قادر نیست محصولات 10 نانومتری خود را در حجم انبوه امسال به بازار عرضه کند و به همین خاطر AMD مدل‌های 7nm EUV خود را در CES 2021 معرفی می‌کند.

نقشه راه پردازنده مرکزی AMD

به همین شکل گزارش اشاره می‌کند که شاید تیم سرخ تصمیم به نادیده گرفتن 7nm EUV بگیرد تا مستقیم به سراغ فناوری 5 نانومتری (که آن هم یک نود EUV خواهد بود) برود. تغییر فناوری به 5 نانومتر را قبلا نیز شنیده بودیم اما هنوز شک و تردیدهای زیادی نسبتا به آن وجود دارد.

با توجه به این که اکثر گزارش‌ها به معرفی (و عرضه) در ماه اکتبر اشاره داشتند ما کاملا متقاعد نشدیم که گزارش جدید صحیح باشد. AMD نشان داده که همیشه نسبت به تفکرات عمومی فعال است و شاید اقدامی مشابه اینتل چندان مورد استقبال نباشد.

اگر AMD واقعا برنامه داشته باشد تا تاخیر در عرضه لاین آپ Zen 3 را عملی کند، مشخصا ما باید از منابع معمول اخبار بیشتری را در اختیار داشته باشیم تا داستان امروز تایید شود. به هر حال در حال حاضر مشخص نیست که چه زمانی به شکل دقیق سری Ryzen 4000 عرضه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: زمان معرفی Zen 3 و RDNA 2 مشخص شد – نسل بعدی چیپ‌های تیم سرخ

بیشتر بخوانید: معماری Zen 3 با لیتوگرافی 5 نانومتری – تیم سرخ همه را غافلگیر می‌کند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا