فناوری

چین موفق به تولید کارت گرافیک با قابلیت پشتیبانی از Vulcan و DirectX شد

طی سالیان گذشته کمپانی‌های چینی مشغول توسعه پردازنده‌های x86، تراشه های NAND و حافظه‌های DRAM بوده اند تا خود را از وابستگی به کشورهای بیگانه نجات دهند. موضوعی که بعد از شروع درگیری اقتصادی بین این کشور و ایالات متحده شدت پیدا کرد. با وجود تاثیر محسوس تحریم‌های امریکا علیه این چین، این کشور موفق شده به دستاوردهای قابل توجهی در سال‌های اخیر دست پیدا کند. حال Innosilicon، یکی از کمپانی‌های چینی تولید کننده سخت افزار موفق شده یک کارت گرافیک با قابلیت پشتیبانی از Vulcan و همچنین فناوری DirectX را به مرحله تولید برساند.

Innosilicon و تولید گرافیک با قابلیت پشتیبانی از Vulcan و DirectX

این روزها وقتی کاربری تصمیم به خرید یک کارت گرافیک جدید داشته باشد، گزینه‌های خود را بین دو برند انویدیا و AMD جستجو خواهد کرد. در آینده نزدیک، کارت گرافیک‌های اینتل نیز به گزینه‌های در دسترس کاربران اضافه خواهند شد. این در حالیست که سازندگان چینی بی سر و صدا در تلاشند که به بازار گرافیک‌های رده مصرف کننده و سرور راه پیدا کنند. شاید به خاطر داشته باشید که طبق گزارشی که در ماه سپتامبر منتشر شد، کمپانی چینی Jingjia Micro دو کارت گرافیک بومی را آزمایش کرده بود که مدل پائین رده قدرتی در حد کارت های GeForce GTX 1050 یا Radeon RX 560 داشت، در حالی که نسخه قدرتمندتر قادر بود به رقابت با کارت‌هایی همچون GTX 1080 یا RX Vega 64 بپردازد.

اما Jingjia تنها شرکت چینی نیست که در تلاش برای توسعه یک GPU می‌باشد. کمپانی Innosilicon نیز در حال طی کردن مسیر مشابهی است. این کمپانی با همکاری Xiandong که تجریباتی در زمینه تولید پردازنده‌های گرافیکی رده سرور دارد کارت گرافیکی را با عنوان Fenghua 1 ساخته اند که می‌تواند به عنوان یک کارت شتاب دهنده پردازشی برای دیتاسنترها و همچنین یک کارت گرافیک دسکتاپ مورد استفاده قرار بگیرد.

رقبای جدید انویدیا و AMD از راه می‌رسند

نکته جالب توجه در مورد تراشه گرافیکی Fenghua 1 این است که بر پایه استاندارد PowerVR IP از Imagination Technologies توسعه داده و همچنین می‌تواند از APIهایی مانند OpenGL، Vulcan، OpenGL ES و DirectX پشتیبانی کند. اتفاقی که برای اولین بار است در مورد یک GPU ساخت چین رخ می‌دهد. همچنین از آنجایی که این محصول برای بازار رده مصرف کنندگان در نظر گرفته شده مجهز به پورت‌های HDMI 2.1، DisplayPort 1.4 و DVI می‌باشد. اگر چه اطلاعات زیادی در مورد جزئیات فنی این محصول در دسترس نیست، اما اعلام شده که مجهز به حافظه ویدئویی GDDR6X کمپانی مایکرون می‌باشد و همچنین این GPU بر پایه یکی از طراحی‌های چیپلت شرکت Innosilicon توسعه داده شده است.

همچنین این کارت گرافیک را رابط PCIe 4.0 سازگار است و می تواند در محیط‌های ویندوز، لینوکس و اندروید مورد استفاده قرار بگیرد. اما میزان قدرت و نحوه عملکرد این GPU فعلا مشخص نیست. تنها آمار در این مورد، مربوط به قدرت پردازشی 6 ترافلاپی در FP32 است. به منظور مقایسه می‌توانیم به پردازش FP32 کارت گرافیک RX 6600 با توان 7.3 ترافلاپ یا GTX 1660 Super با توان کمی بیش از 5 ترافلاپ اشاره کنیم.

دیوید هرولد، رئیس بخش بازاریابی Imagination Technologies اکتبر 2020 اعلام کرد که نسل یازدهم معماری گرافیکی PowerVR نسبت به نسل فعلی کارت گرافیک‌های دسکتاپ 70 درصد عملکرد بهتری در هر وات ارائه می‌دهد که پیشرفت خیره کننده‌ای محسوب می‌شود و می‌تواند اشاره دیگر به توانایی‌های کارت گرافیک Fenghua 1 ساخت شرکت‌های Innosilicon و Xiandong باشد. اما باید دید این صحبت‌ها در عمل چقدر به خود رنگ واقعیت می‌گیرند. نسل جدید کارت گرافیک‌ها بین سال‌های 2022 و 2023 روانه بازار خواهند شد و رقابتی جذاب را بین انویدیا، اینتل و AMD شاهد خواهیم بود.

  • چین و هدف خودکفایی در صنعت تراشه – ساخت کارخانه جدید SMIC در شانگهای
  • مهاجرت سازندگان از چین به ویتنام – چالش های جدی مقصد پابرجاست

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا